Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rox
Hej.
Jag har en V70n 2,4T som varningslampan med motorsymbol och lyser gult samt felmeddelandet motorsystemfel motorservice erfodras. Hade bilen på service och fick felkod på luftmassemätaren men det skumma är att bilen går precis som den ska och det märks inget konstigt, mekanikern släckte felmeddelandet men det kom tillbaks igen dan efter och han påstod att det räcker med en droppe bensin i LMM så indikerar den fel. Min fråga är nu om man kan rengöra luftmassemätaren eller är det så att man behöver byta till en ny. Skall också tillägga att gasspjället är bytt på garanti vid 13000mil och bilen har nu gått 19800 mil
Hoppas på svar Mvh Rox
Användarvisningsbild
av CarMan
fick du felkod på luftmase mätaren så bör det vara nå form av signal fel o då måste du byta den.

men du fick sägert felkod på felaktig lamda reglering o då är boven masemätaren, jag skulle byta den oavsett om det kan gå en stund efter rengöring
av Rox
Hej.
Jag var på verstaden igen och kollade felkoder och det är luftmassemätaren som ger felkod inget annat. Jag skall byta den och såg att biltema har som passar till min bil för 899Kr ??? Vågar man köpa !!! Vet ej vad volvo tar men betydligt mer misstänker jag. Skall kolla på mekonomen också. Tack CarMan för ditt svar.
Är det någon som har monterat biltemas LMM ?

Mvh Rox
av Ivoo
Hej...

Nej har inte testat biltemas för att jag tycker itne det är värt risken... Prova hcj eller mekonomen där har dom iaf kvalitetsdelar!

Hälsningar I
av Jwinkler
ja biltemas kommer garanterat inte funka..

glöm inte nolla adaptionen efter bytet(ryck ecm säkringen i 10 min), annars kommer den där lampan plinga upp ganska omgående..
av Fred
Jwinkler skrev:ja biltemas kommer garanterat inte funka..

glöm inte nolla adaptionen efter bytet(ryck ecm säkringen i 10 min), annars kommer den där lampan plinga upp ganska omgående..
Hur kan du så säkert säga att Biltemas LLM inte kommer fungera? Jag har svårt att tro att de säljer grejer som "garanterat inte fungerar"...
av Huggo
Kul med alla som rekomenderar Mekonomen = dyrare på många delar en Volvos orginaldelar,och fler bilmärken dessutom.
Kolla alltid vad orginal kostar innan ni vänder er till Mekonomen.Gäller alla bilmärken.
Sedan !!!!!!!
Köp ej från Biltema.Bara en massa dret där.

Jag har alldrig handlat där men hört mycket .Känns det igen.

Köp du luftmassemätaren på Biltema.Du har 1 års garanti.

Sedan att jag handlar mina delar på Volvo beror helt av andra skäl.Bla personalrabatt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Huggo skrev:Kul med alla som rekomenderar Mekonomen = dyrare på många delar en Volvos orginaldelar,och fler bilmärken dessutom.
Kolla alltid vad orginal kostar innan ni vänder er till Mekonomen.Gäller alla bilmärken.
Sedan !!!!!!!
Köp ej från Biltema.Bara en massa dret där.

Jag har alldrig handlat där men hört mycket .Känns det igen.

Köp du luftmassemätaren på Biltema.Du har 1 års garanti.

Sedan att jag handlar mina delar på Volvo beror helt av andra skäl.Bla personalrabatt.
Vad är det för fel på biltema? jag handlade nya tampar till båten där, samt fälgrengöring. tamparna funkar fortfarande o fälgrengöringen har jag till att tväta bort gula avlagrinar på beten med.
:mrgreen:

menar ni att dom har bildelar också?
av Ivoo
Haha joo biltema har bra grejer o riktigt god korv utanför haha men personligen skulle jag inte proppa min bil full med biltema reservdelar för isåfall kan man ju köpa deras "sportluft-filter" istället för ett riktig k&n filter eller liknande. Ofta gör dessa mer skada än vad de är till hjälp men men det är min erfarenhet iallafall. Dock "fullutrustade" jag min 440 - 93 med delar därifrån haha :)
Användarvisningsbild
av greeeken
Tråkigt med dessa påhopp.
Det är just sådant som drar ner olika trådar.
Risken finns att tråden låsen.

Tror ni inte skulle märka om det satt biltema grejjer på bilen.
Eller mekonomen delar heller för den delen.

Angående luftfilter så märks det att du inte är kunnig inom det området.
Om dom nu säljer skitfilter så är det samma skitfilter som du hittar på diverse sidor på nätet o då menar jag sidor som är kända.

Vad gör då ett sportfilter för nytta? Oberoende av märke så gör dom nog mer skada än nytta OM man inte ställer in systemet i bilen så klart.
Bensinpriser v2

https://www.macrotrends.net/1369/crude-oil-price-h[…]

Man har hört talas om hur dyrt det kan bli v[…]

Volvo car UX

2022 xc60

Under 2025 var bara var 5e såld bil en elbil[…]