Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krax
Hej! Jag är nybliven ägare av en V70 Bifuel -02.
Vid köpet (KVD) fick jag uppgift om att "gastanksmätaren" var trasig, och tänkte att
det skulle vara en enkel sak att fixa, eller att leva med eftersom det går att köra med
bensin om gasen tar slut.
Nu jag hämtade bilen stod mätaren på halv tank, visste ej om den visade fel, men det gick
bra att köra med gas. Efter att ha kört någon mil, på mest motorväg, svängde jag av och lättade
på gasen vid en korsning, då stannade motorn och jag var tvungen att trycka på bensinknappen
för att kunna köra vidare. Jag antog då att gasen var slut och mätaren helt enkelt hade fastnat.
Det konstiga var att bilen inte själv kopplade om till bensindrift! Den dog om jag växlade till gas igen.
Jag körde till närmaste gastankställe och fyllde gas. Då visade det sig att det endast gick i 9.5 nm3
alltså stämde tankmätaren som visade halv tank, men varför gick inte bilen på gas när det fanns
halv tank kvar? Funderade på om möjligen en av gastankarna var igensatt.
Hur som helst visade tankmätaren full tank och bilen gick att köra på gas igen.
Undrade vad som menats med att "gastanksmätaren var trasig" som angivits i annonsen.
Körde glatt vidare och hoppades på att, "en gång är ingen gång", men det skulle man inte gjort, hoppats
alltså. Några mil senare oxå efter en körning på motorväg och vid en avfart då jag släppte gasen
hände det igen att bilen dör, eftersom det är en manuell växel var det bara att skifta till bensin och
köra vidare, Jag provade några gånger under drift att växla till gas, utan att få det att funka.
Efter ett stopp på 20 min gick det inte heller, men lite senare efter ett ungefär lika långt stopp
funkade gasen igen.
Jag har läst igenom en stor mängd trådar och insett att jag inte är ensam om detta problem
Nu till min fråga och anledningen till att jag skriver i denna länk.
För det första frågades det om vem som har kört längst med gasspjäll typ I (vita lappen)
denna bil har gått 31150 mil med, som jag antar originalspjäll. Skulle tro mest långkörningar
såg att den gått ca 15000 mil på 2 år (ej taxi).
Kan detta fel ha något att göra med det krånglande spjället? den funkar ju med bensindrift.
Läste i länken att CarMan skrev att han inte kände till Bifuelbilar som hade problem med felaktiga
gasspjäll, kan det vara så att gasen inte ger föroreningar som tränger in och skadar avkännaren?
Kan någon ge mig en förklaring till var felet kan ligga, vad man skall kolla. Är det bäst att åka till
bilia och få en avläsning av felkoder, om det nu finns några.

Långt inlägg men det är ju mitt första

EDIT: Flyttad till egen tråd
av Fred
Hej och välkommen!

Som jag ser det, bör det inte vara spjällhuset som är ditt problem. Spjället ligger, så att säga, före bränsleinsprutningen (gas resp. bensin) i motorn. Så om din bil går finfint med bensin så pekar det mot att det är något som är knas i gassystemet.

Felkodsavläsning är alltid bra! Dock är det tydligen så att gassystemet inte sätter felkoder så ofta. Tyvärr är det svårt som lekman att kolla gasgrejerna men jag fick ett bra tips hur man kan kolla om gasregulatorn har internt läckage: Lokalisera den smala slang som går från gasregulatorn till grenröret. Dra loss den från grenröret (sitter på en rörnippel utan slangklämma) och stoppa ned änden i ett glas med vatten. Om det bubblar så har du ett läckage! OSB! Bilen ska vara avstängd, annars kommer den gå som en påse grus! Min regulator läcker när den är kall vilket gör att bilen är svårstartad när den stått över natten.

Mvh
/Fred
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
av Fred
greeeken skrev:Det smartaste du kan göra är som du säger att läsa av felkoder.
Därefter vet du vad som gäller förhoppningsvis.
Det trista är ju, som jag skrev tidigare, att gassystemet inte sätter koder på samma sätt som de övriga systemen. Min bil hade också problem med att den dog vid frihjulning men inga felkoder sattes. Efter byte av spjällhus dör inte bilen längre men den har fortfarande problem med dippande tomgång och kärv gång. Inga felkoder nu heller. Som jag skrev så läcker min gasregulator, inga felkoder...ja, ni förstår...

Självklart ska Krax se till att kolla OM det finns felkoder. Skaffa en PPC-läsare från BRS, den kostar inte mycket mer än att be Volvo göra en felavläsning, eller kolla om någon i närheten har en så kan du få hjälp att kolla koderna. Var bor du?

Mvh
/Fred
av krax
Jag var nere på Bilia, Täby nu på morgonen och fick prata mede en kunnig mekaniker,
som faktiskt jobbade med att diagnostisera gasbilarna. Det första och enklaste
han rekomenderade var att göra rent i gasspjället, vi kollade att det var ganska
geggigt där. Nästa steg var att kolla om det fanns tryck i gasfördelaren, den som
sitter mellan motor och kylare. Den insexskruv som nämts i en tråd här används
när de justerar gastrycket vid service. Efter besöket på bilia körde jag vidare ett tag
utan att göra rent, hann inte, och bilen gick inte att starta på gas efter ett kort uppehåll.
Det gick inte heller att skifta till gas efter att ha kört ett tag på bensin.
Väl hemma gjorde jag rent med en trasa utan några "feta" lösningsmedel, vilket han sa
var viktigt annars kan det tränga in och skada resistansbanorna i spjällhuset.
Efter rengöring startade bilen och gick över till gas utan några problem.
Nu tror jag inte att detta kan lösa problemen med att bilen inte går att köra på gas
efter att den väl startat på bensin, men man kan ju hålla tummarna.

Ett annat fel kan vara att olja mm som ligger i tankarna kan sätta igen olika delar
på vägen till motorn. Kan bli väldigt dyrt tyvärr. Killen jag pratade med tyckte det var
väldigt dumt att det inte gick att byta enskilda delar i gassystemet, tex givare och ventiler
det hade blivit betydligt billigare än att behöva byta hela gasfördelaren när det bara är en
ventil som kärvar.

Angående felkoder fick jag den uppfattningen att gassystemet inte sätter några egna felkoder.
Han sa att i gasbilarna har man lagt till gassystemet så att säga ovanpå bensindelen, och många
delar har egen elektronik som sköter sig själv. På gasbilarna har man tex tagit bort färdatorn
och ersatt den med bensinmätare, eftersom systemet ändå inte kan räkna ut förbrukning mm.

Nu är det första att göra för mig att hålla tummarna, sen blir det väl att åka till bilia igen.
av Fred
Om Bilia i Täby är din närmaste Bilia så bor vi på samma sida om stan. Jag har en PPC-läsare så vi skulle kunna mötas någonstans och kolla av om du har några felkoder. Man vet aldrig...även om gassystemet inte satt någon kod kanske någon annan sensor i motorn reagerat på att gasen strular.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av CarMan
Gasbilar som dippar o dör i korsningar brukar bero på olja i tankarna som sen förstör reduserings ventilen, men då brukar det gå att starta om.
Du kan ha fe på gastrycks givaren, trots att tankmätaren visar rätt, o genom at du fått reda på innan köp att denna är trasig, så skulle jag tareda på mer om vem o hur man vet att denna är trasig. kan vu vara så att det faktiskt stämmer det som dom skrivit i anonsen!

på din årsmodell så var det problem med både gas trycks givare & reduserings ventil, samt lite nya mjukvaror. men det här med at det inte går att starta käns som en gas fördelare.
av krax
Jag har varit i kontakt med servicestället som har haft hand om bilen tidigare.
Tyvärr är det i södra delen av Sverige, annars kunde det ju vara bra att åka dit.
Dom hade mycket riktigt rengjort/bytt gasfiltret och oxå påpekat för tidigare ägare
att det förmodligen fanns mycket smuts i tankarna. Rengöring eller byte av filter
gjordes i januari för ca 2000 mil sedan, då föreslog man att tankarna borde rengöras
men så skedde väl ej. Redan 2007 8000 mil sedan påpekades samma sak!
Bilen har varit på "garanti"-service 6ggr de senaste 2 åren ( 20 000-30 000 mil).

Skulle ett byte av gasfiltret kunna räcka tillfälligt, fast jag inser att man bör
rengöra tankarna för att slippa få samma fel igen.

Hur pass komplicerat och kostsamt är det att rengöra tankar, och antar jag, rör och ventiler.
Kan man rengöra gasfördelaren eller är den kass nu? bilen går ju trots allt att köra periodvis.

Gasklockan (reduceringsventilen ?) den blanka saken uppe mellan motor och luftfilter ser
ut att vara bytt, skall ta reda på när i såfall. Fick inte tag i rätt man på servicestället.

Var sitter gastrycksgivaren, på en av tankarna? är den kopplad till tankmätaren?

Personen KVD som skrev att "gastanksmätaren" var trasig hade kört bilen och när den stannade
och som han sa gick över till bensin, så antog han att mätaren var trasig eftersom den
inte visade på tom tank. Troligtvis stannade den väl av samma anledning som för mig.
Han sa att efter att ha fyllt för en hundring gas rörde sig ej mätaren utan stod kvar på halv tank.

Jag har snart kommit ner till halv tank, då får jag se om den fastnar där eller om den faktiskt
fungerar.
Användarvisningsbild
av CarMan
det finns inger mätare för hur mycke gas det finns i tankarna. det finns bara den här tryck mätaren, som bland annat mäter/ är tankmätare. den sitter i stora tanken o får inte lossas fören tanken är 100% tom !!!!
av krax
Nu har jag passerat halva tankmätarpunkten så det var alltså
inte fel på tankmätaren, Man kan ju bara fundera på hur tanken
var när man bestämmer sig för att tankmätaren måste vara trasig
när bilen slutar gå på gas fast mätaren visar halv tank.
-hm ??:-/ tankmätaren måste vara trasig eftersom bilen inte
funkar på gas.
Hur som helst en tankrengöring kostar "bara" 11.000:- ?:-/
+ byte av filter + kanske ny tryckregulator och kanske en ny
bränslefördelare. Summa summarum 34k:- :-O)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Holy Moses. Tvättar varje dag j Har +100 par[…]

Trasig ABS givare, men var?

Vad är det för läsare du anvä[…]

Re: Dörrlås under vintern.

Mycket vanligt. Fick precis förardörren […]

Har haft det riktigt kallt ute som lägst -35 […]