Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Varberg
Ibland går låsspaken på förarsidan inte ner när man låser bilen från fjärrkontrollen. Trycker man då på "unlock" och låser igen går den för det mesta ner, nån som känner igen detta?
av miclim-6
Japp!
verkar vara ganska vanligt på nyare volvobilar. Hade samma problem med min. Volvo bytte hela låset på förarsidan.
av Y.F
Varberg skrev:Ibland går låsspaken på förarsidan inte ner när man låser bilen från fjärrkontrollen. Trycker man då på "unlock" och låser igen går den för det mesta ner, nån som känner igen detta?
Du menar att den åker ner alls? På min förra låstes förardörren för att omedelbart låsas upp igen. Låset byttes gratis, men jag minns inte om nybilsgarantin fortfarande fanns kvar. Försök få det på goodwillgaranti även om garantin gått ut, det är ett standardfel.
av Markoolio
Hej JAg har samma problem med min V70 -01. Får man detta åtgärdat
gratis ?om jag åker till volvo, jag menar om det är ett känt fel.

Mvh Marko
av Y.F
Markoolio skrev:Hej JAg har samma problem med min V70 -01. Får man detta åtgärdat
gratis ?om jag åker till volvo, jag menar om det är ett känt fel.
Det är ett rätt vanligt fel, men det behöver inte betyda att du får det åtgärdat gratis. Garantin har ju gått ut. Åk dit och koppla på charmen.
Användarvisningsbild
av Whisky
Hmmm... Här får man höra (och lära)!

Kom idag att tänka på ett tillfälle då jag röck i vänster bakdörr efter jag låst och den öppnades till min förvåning... Trodde då att dörren kanske inte hade varit helt stängd och då låste jag upp och låste igen och dörren låstes snällt! ...och så tänkte jag inte mer på det...
Efter att läst detta så började jag fatta misstankar och kollade upp det! Jo, vänster passagerardörr bak låses inte kanske var 5-6 gång, utan att behöva nöta några ggr på fjärren! Måste säga att jag börjar bli mer och mer besviken på kvaliteten Hos V70 modell nyare! :-(O)

Konstaterade även idag att redan efter dryga 13000 mil så börjar ytan på ratten bli fläckvis nött och sliten! F-n jag har en Subaru som är 14 år och gått 22000 mil vars ratt ser ny ut i jämförelse! :cry:

Nå... är Volvo V70 modell nyare en rappelbil med undermålig kvalitet??? :???: Börjar få lite betänkligheter efter mitt bilköp....
av Y.F
Whisky skrev:Kom idag att tänka på ett tillfälle då jag röck i vänster bakdörr efter jag låst och den öppnades till min förvåning... Trodde då att dörren kanske inte hade varit helt stängd och då låste jag upp och låste igen och dörren låstes snällt! ...och så tänkte jag inte mer på det...
Efter att läst detta så började jag fatta misstankar och kollade upp det! Jo, vänster passagerardörr bak låses inte kanske var 5-6 gång, utan att behöva nöta några ggr på fjärren! Måste säga att jag börjar bli mer och mer besviken på kvaliteten Hos V70 modell nyare! :-(O)
Är dörren inte helt stängd ska det inte gå att låsa alls.
Whisky skrev:Konstaterade även idag att redan efter dryga 13000 mil så börjar ytan på ratten bli fläckvis nött och sliten! F-n jag har en Subaru som är 14 år och gått 22000 mil vars ratt ser ny ut i jämförelse! :cry:
Du vet väl inte hur bilarna körts innan du ägt dem? En bil som gått 13000 mil i stan bör ha mer sliten ratt (och en massa annat) än en som gått 22000 mil på landsväg.
Whisky skrev:Nå... är Volvo V70 modell nyare en rappelbil med undermålig kvalitet??? :???: Börjar få lite betänkligheter efter mitt bilköp....
Jag tyckte att min förra, tillverkad nov 2000 gick sönder alldeles för mycket. Den nya, tillverkad tre år senare har hållit betydligt bättre. I alla fall hittills.

Till saker som gick sönder på den förra under tre år och drygt 9000 mil hör:
- Bakre vevaxeltätning började läcka och fick åtgärdas. Första gången var bilen drygt ett år och det togs på goodwillgaranti, den andra gången var den tre år och då blev det rätt dyrt.
- Fäste till avgassystemet, detta ledde dessutom till att avgassystemet fick bytas.
- Låsproblemet vi nyss avhandlat.
- Mögellukt från ventilationen, krävde flera verkstadsbesök innan det åtgärdades permanent.
- Diverse småfel som exempelvis glappkontakt i nummerskyltsbelysningen.

Den nya har frestat tålamodet med följande på ett knappt år och knappt 4000 mil, allt givetvis på garantin:
- SRS-sensorn (och alltså krockkudden) slutade fungera mindre än ett dygn efter leverans.
- Bromsskivorna fram har bytts då de blev skeva.
Användarvisningsbild
av greeeken
Är det vanliga fel på S60-01 oxå?
Användarvisningsbild
av Whisky
Y.F skrev:
Whisky skrev:Kom idag att tänka på ett tillfälle då jag röck i vänster bakdörr efter jag låst och den öppnades till min förvåning... Trodde då att dörren kanske inte hade varit helt stängd och då låste jag upp och låste igen och dörren låstes snällt! ...och så tänkte jag inte mer på det...
Är dörren inte helt stängd ska det inte gå att låsa alls.

Jo, det var just det jag märkte när jag kollade upp det hela! (samt att den ofta inte låser dörren). Snackade med Volvo idag och de skulle kolla om det inte gick att fixa på garant! Måste i alla fall konstatera att jag är mycket nöjd med servicen hos Volvo! (...i Umeå, åtminstone)
Whisky skrev:Konstaterade även idag att redan efter dryga 13000 mil så börjar ytan på ratten bli fläckvis nött och sliten! F-n jag har en Subaru som är 14 år och gått 22000 mil vars ratt ser ny ut i jämförelse! :cry:
Du vet väl inte hur bilarna körts innan du ägt dem? En bil som gått 13000 mil i stan bör ha mer sliten ratt (och en massa annat) än en som gått 22000 mil på landsväg.

Helt sant! Men ytskicktet på V70-ratten är ju löjligt tunn! Du beöver inte nöta många µ för att väven under ska synas! "Subbaratten" är mer nött egentligen, men ytskicktet är tjockt så det blir bara lite blankare!
Whisky skrev:Nå... är Volvo V70 modell nyare en rappelbil med undermålig kvalitet??? :???: Börjar få lite betänkligheter efter mitt bilköp....
Jag tyckte att min förra, tillverkad nov 2000 gick sönder alldeles för mycket. Den nya, tillverkad tre år senare har hållit betydligt bättre. I alla fall hittills.

Till saker som gick sönder på den förra under tre år och drygt 9000 mil hör:
- Bakre vevaxeltätning började läcka och fick åtgärdas. Första gången var bilen drygt ett år och det togs på goodwillgaranti, den andra gången var den tre år och då blev det rätt dyrt.
- Fäste till avgassystemet, detta ledde dessutom till att avgassystemet fick bytas.
- Låsproblemet vi nyss avhandlat.
- Mögellukt från ventilationen, krävde flera verkstadsbesök innan det åtgärdades permanent.
- Diverse småfel som exempelvis glappkontakt i nummerskyltsbelysningen.

Bra att veta!

Den nya har frestat tålamodet med följande på ett knappt år och knappt 4000 mil, allt givetvis på garantin:
- SRS-sensorn (och alltså krockkudden) slutade fungera mindre än ett dygn efter leverans.
- Bromsskivorna fram har bytts då de blev skeva.
Jo, det här med frestat tålamod känner jag till! (S) :wink:
av Mera_Volvo
Hej.
Har en V70 -01 som även den haft fel på låset i förardörren. Även en bekants V70 hade liknande strul.
Detta åtgärdades tidigare av Volvo gratis då det är ett känt fel på modellerna S60, V70 och S80. Förhoppningsvis är det fixat på nyare bilar.

Jag fick betala "kompispris" (läs Goodwill) och fick lägga ca 1500kr. Annars tror jag de skulle haft lika mycket till. Klantigt nog sabbade de fönsterhissen då de bytte låset... Ett nytt besök, dock gratis givetvis.

Min granne, som är verkstadschef på en Biliastation, säger att det är ett välkänt och pinsamt fel på dessa Volvomodeller.

På min V70 började i somras även kylarvätskan att sina. Det visade sig vara en svets eller liknande som släppt. Det skulle kosta 8600kr med byte. Efter protest betalade jag 5000kr. Det är trots allt bara en -01:a som gått 8500mil.

/ Ove

Det kan vara högtryckspumpen som är pro[…]

Fick häromdagen bytt båda motorer till[…]

Köpa spjällhus.

Jag tror de oftast testar genom att sälja kom[…]

Kontakt säkringsbox

Jag har för mig att en JAE-tång kostar […]