Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tbar
Tja,

Fick inte upp rutan idag på förarsidan ;) Tur att det inte regnar.

Efter att ha demonterat klädsel och lyckats få bort rutan ser jag att armen för den bakre lyftpunkten har böjt sig. Hur kan det ha gått till? Har rutan kärvat i listen?

Verkar inte kunna bifoga bild i detta inlägg??

Går detta att fixa själv? Måste jag byta hela lyftmekanismen? Den verkar vara fastnitad bakanför och det är inte lätt att få in fingrarna därbakom.

Har någon ett tips???

Tack på förhand,
// Tbar
Användarvisningsbild
av CarMan
du måste byta förster hiss & glidskor. hissen siter med stålpopnitar
Användarvisningsbild
av CarMan
jo, testa. men den riskerar att vikasig igen på samma ställe då den varit böjd en gång där
av tbar
Tja,

Tack för alla bidrag!

Betsämde mig för att försöka själv. Går det inte med lite våld så går det med mer :)

Lyckades böja armen till något slags läge där den iallafall inte repar rutan då den gå ner. Hyggligt rak men som föregående talare sa - det finns en böjanvisning så kärvar det igen lär den väl böja sig en gång till.

Är fortfarande lite förbryllad över hur den kunnat böja sig överhuvudtaget. Kan det ha varit inbrottsförsök där någon slagit ner på armen för att försöka få ner rutan?

Hur som helst fungerar det - för tillfället.

Tack för hjälpen,
Tbar
Användarvisningsbild
av CarMan
kolla de blå glidskona, det kan vara så att en har gått sönder o rutan glidit dän, se har armen hakat i nått i dörren, när du manuvrerat förnsterhissen
av tbar
Tja,

Tack för alla bidrag!

Betsämde mig för att försöka själv. Går det inte med lite våld så går det med mer :)

Lyckades böja armen till något slags läge där den iallafall inte repar rutan då den gå ner. Hyggligt rak men som föregående talare sa - det finns en böjanvisning så kärvar det igen lär den väl böja sig en gång till.

Den blå släpskorna verkar OK. Båda låsbyglarna satt på plats. Den främre skon som halkat ur skenan gick inte att få loss från kulleden.

Är fortfarande lite förbryllad över hur den kunnat böja sig överhuvudtaget. Kan det ha varit inbrottsförsök där någon slagit ner på armen för att försöka få ner rutan?

Hur som helst fungerar det - för tillfället.

Tack för hjälpen,
Tbar
av Ronne
tbar skrev: Är fortfarande lite förbryllad över hur den kunnat böja sig överhuvudtaget. Kan det ha varit inbrottsförsök där någon slagit ner på armen för att försöka få ner rutan?
Hej. Va bra att det löste sej för dej.
Har haft samma problem själv å likadant på kompisens s80 , vi böjde också tillbaka armen
och det har funkat hitills för oss båda.
Har läst om problemet på andra forum så det verkar som det är ett inte helt ovanligt
fel på våra bilar.

/RL
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]