Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

lite svårt att svara på, om du inte skriver mer!
har du ringt o frågat pris på bara det?
eller är det en felsökning inklusive byte av toplock & packning?

du får förklara lite runt i kring o vad som ingår i priset m.m.
Spring därifrån fort, priset är orimligt.
Man märker om cylinderpackningen har gått på att, bilen ryker vattenånga, motorn går dåligt eftersom man saknar kompression på någon/några cylindrar det brukar låta rejält under huven då kompressionen kommer ut genom packningen istället för i avgasröret, man kan även skruva av locket till expansionskärlet och kolla om det bubblar när motorn går, sen finns ju alltid en vanlig hederlig kompressionsmätare att köpa.
har bilen gått långt?, en bilmotor blir för varm om inte termostaten fungerar eller om vattenpumpen/kylaren har gett upp.
Om du inte har några av ovan problem så hade jag börjat med att byta termostat och spolat igenom kylaren/bytt kylarvätska.
OJ vad ni vet mycke här på forumet.
Personligen har jag råkar ut för många bilar där man inte ser att det rycker vatten ånga, o det bubblar inte i expantinskärlet o allt annat du rabla upp. Men du vet förståss bäst ???

sen så framgår det ju fortfarande inte om det ingår en felsökning i det här priset m.m.

jag vill veta exakt vad du får betala för, för att veta om det är ett rimligt pris. det har ju redan tillkomit ett kylarbyta, som inte var med från början !
En seriös verkstad kan helt klart avgöra om vattnet försvinner från motorn och vart det tar vägen, däremot kan det vara svårt att avgöra med säkerhet om det är toppen eller packningen som orsakar problemet utan att demontera toppen och se efter. Sedan att det ska kosta 18000 kr att byta toppackning låter lite väl häftigt dyrt.
Jag blir så sur, när man först läser att det bara är en topp packning som ska bytas. sen framgår deta att det även ska bytas kylare (bara den är ju 5000:- extra)
o sen gisar jag att det även är en omfattande felsökning, som ännu inte har bekräftats (ca 2000:- till)

Redan nu har vi halverat kostnaden för topp packnings bytet, o gisnings vis så är även det kobbet mer än bara stopa dit en ny pacning.
OJ vad ni vet mycke här på forumet.
Personligen har jag råkar ut för många bilar där man inte ser att det rycker vatten ånga, o det bubblar inte i expantinskärlet o allt annat du rabla upp. Men du vet förståss bäst ???

sen så framgår det ju fortfarande inte om det ingår en felsökning i det här priset m.m.

jag vill veta exakt vad du får betala för, för att veta om det är ett rimligt pris. det har ju redan tillkomit ett kylarbyta, som inte var med från början !
Du vet väl bäst. Lite tröttsamt att du aldrig tillför något utan ska alltid hitta tillfälle att klanka ner på andra som till skillnad från dig tar sig tid att försöka hjälpa folk med problem. Hoppas att du volvo guden (carman) är lite hjälpsammare mot dina kunder.
Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]