Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jolla_
hej

ja tänkte köpa en s60R,dom är lite väl dyra bara! dom verkar inte vara så vanliga?? kan någon berätta lite för o nakdelar med dom?

mvh

Ändrade rubriken /Brainded
av Jwinkler
ingen rolig bil om man kollar på vad du kan få istället..visst den är lite pigg och så, men absolut inte "sportig" att köra, den är för säker eller hur man ska förklara det hela.
samt dyra att äga och köra!

de är min egna uppfattning av R modellerna..
Användarvisningsbild
av camaro69
Jwinkler skrev:ingen rolig bil om man kollar på vad du kan få istället..visst den är lite pigg och så, men absolut inte "sportig" att köra, den är för säker eller hur man ska förklara det hela.
samt dyra att äga och köra!

de är min egna uppfattning av R modellerna..
Kan inte påstå att jag delar din uppfattning. Min bil är varken dyr att äga eller köra. Men det är ju inte en S60. Men du verkar ju känna till R-modellerna.

Den är för säker... ??:-/ Jag förstår att du inte kan förklara.
Användarvisningsbild
av greeeken
För säker?
Inte sportig?

Skrattar, vad ska man säga
av borstarmicke
Dyr att äga? Beror på vad man jämför med, min -04 V70R kostar 670:-/mån i förs, hade en -02 V70 T5 som kostade 600:-/mån, inte så stor skillnad där. Jag har en förbrukning vid blandad körning på 1,15l/mil, inte så tokigt på en bil med 4-hjulsdrift o ca 335hk...(snällt chippad)

En S60R får väl jämföras med en Bmw M3 el likn, o då känns nog förs, service samt repkostnader på R:en inte så höga...
Visst, en R är en komplex bil med mkt elektronikboxar, sensorer o givare så har man otur o får en problembil kan det ju givetvis bli dyrt...men köper man en ngt äldre prestandabil så finns ju alltid den risken...

Sen tycker väl jag inte en R är direkt tråkig att köra, tryck in Advanced på chassisättningen så har du väghållning o grepp som heter duga... 0-100 på 5.6 sekunder (s60r) funkar oxå... :D

Vad de flesta inte verkar fatta är att S60/V70R är en kombination av komfortabel familjebil/landsvägskryssare och prestandabil...

Skall du köpa en 04 lr 05 köp manuell låda, den 5-vxl automatlådan stryper 0-100 till 6.9 sek, 2006 kom den nya automatlådan med bättre prestanda...

Kända problemområden är vinkelväxeln (tror den kostar 14000:- att byta) samt stötdämparna (4500:-/st), finns säkert fler grejer men dessa är väl de dyraste...

Jag är iaf nöjd med min R, den går riktigt gött... :D
av borstarmicke
Tror Jwinkler är ute efter att de känns för trygga... frågan är om han kört en R i Advanced med Dstc:n i nedsatt läge... men, men "To each his own" som det heter, men jag hade nog snabbt tröttnat på den taskiga komforten i en Evo lr Impreza som säkert är skitkul att köra...ett tag... gillar komforten och utrustningen i min R...
En M5 lr M3 är säkert sjukt rolig/fin att köra men ägarkostnaderna på en sån vill jag inte ens tänka på...
Finns ju Audi RS oxå förstås, säkert fina bilar men inte min bag...

De flesta tror antagligen att R står för Racing, men det står för Refinement, "förfining"...

Bästa R-siterna: http://forums.swedespeed.com/zeroforum?id=51
http://www.v70r.com/forums/index.php?showforum=3
http://www.nordicr.com
Användarvisningsbild
av camaro69
borstarmicke skrev: De flesta tror antagligen att R står för Racing, men det står för Refinement, "förfining"...
eller så är det att R står för refined, förfinad ..... :wink:
av S.t.r.a.n.D
Det är ju samma ord, bara olika böjelse. Tror nästan det är Refinement som är det korrekta benämningen om man ska hårddra det.
av jolla_
tack för alla svar,vill gärna veta mer. dom är inte så vanliga va?
vad är de för skillnad på R och T5 förutom HK?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]