- tis 07 okt 2008, 22:31
Dyr att äga? Beror på vad man jämför med, min -04 V70R kostar 670:-/mån i förs, hade en -02 V70 T5 som kostade 600:-/mån, inte så stor skillnad där. Jag har en förbrukning vid blandad körning på 1,15l/mil, inte så tokigt på en bil med 4-hjulsdrift o ca 335hk...(snällt chippad)
En S60R får väl jämföras med en Bmw M3 el likn, o då känns nog förs, service samt repkostnader på R:en inte så höga...
Visst, en R är en komplex bil med mkt elektronikboxar, sensorer o givare så har man otur o får en problembil kan det ju givetvis bli dyrt...men köper man en ngt äldre prestandabil så finns ju alltid den risken...
Sen tycker väl jag inte en R är direkt tråkig att köra, tryck in Advanced på chassisättningen så har du väghållning o grepp som heter duga... 0-100 på 5.6 sekunder (s60r) funkar oxå... :D
Vad de flesta inte verkar fatta är att S60/V70R är en kombination av komfortabel familjebil/landsvägskryssare och prestandabil...
Skall du köpa en 04 lr 05 köp manuell låda, den 5-vxl automatlådan stryper 0-100 till 6.9 sek, 2006 kom den nya automatlådan med bättre prestanda...
Kända problemområden är vinkelväxeln (tror den kostar 14000:- att byta) samt stötdämparna (4500:-/st), finns säkert fler grejer men dessa är väl de dyraste...
Jag är iaf nöjd med min R, den går riktigt gött... :D