Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Jag fick ett felmeddelande "sotfilter fullt se manual". Läste i boken och fann att jag skulle köra motorn riktigt varm för att sedan köra ytterligare ca 20 minuter, då skulle den automatiskt rengöra partikelfiltret. MEN jag har inte fått det att fungera, har provat flera gånger. Gör jag nåt fel eller har filtret gett upp??? Jag var inne på den lokala volvoverkstan och dom sa att dom kunde köra en rensning manuellt på nåt sätt om det inte skulle funka för mig.
Är det nån som har haft detta problem???
Användarvisningsbild
av VolvoB20
inge jakobsson skrev:Jag fick ett felmeddelande "sotfilter fullt se manual". Läste i boken och fann att jag skulle köra motorn riktigt varm för att sedan köra ytterligare ca 20 minuter, då skulle den automatiskt rengöra partikelfiltret. MEN jag har inte fått det att fungera, har provat flera gånger. Gör jag nåt fel eller har filtret gett upp??? Jag var inne på den lokala volvoverkstan och dom sa att dom kunde köra en rensning manuellt på nåt sätt om det inte skulle funka för mig.
Hur kör du, finns det anledning att tro att du kör så försiktigt och kallstartar så mycket att det kan hända?

-Har aldrig fått meddelandet själv men det låter som du har fel på någon givare. Är sotfiltret total-fullt så ska bilen inte gå att starta pga för högt mottryck.

-Får du igång den så är det bara "nästan fullt" och behöver brännas ur.

Du har provat flera ggr säger du, kör du ut på motorvägen och maxxar fullgas i 200 km/h i några mil är det ju konstigt om det inte bränns ur.

Har du kört ful-diesel?
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Jag har ganska nära till jobbet (typ 5 min) och jag har inte brytt mig om att starta dieselvärmaren alla mornar, så jag förstår ju att den inte hinner bli varm på så kort körsträcka.
Filtret kan inte vara tokfullt för det är inga som helst problem att starta den, men det känns att det är nåt som är fel för den har tappat orken.
Jag fick en tid imorgon på verkstan så får vi se om det hjälper.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
inge jakobsson skrev:Jag har ganska nära till jobbet (typ 5 min) och jag har inte brytt mig om att starta dieselvärmaren alla mornar, så jag förstår ju att den inte hinner bli varm på så kort körsträcka.
Filtret kan inte vara tokfullt för det är inga som helst problem att starta den, men det känns att det är nåt som är fel för den har tappat orken.
Jag fick en tid imorgon på verkstan så får vi se om det hjälper.
Tyder på att filtret är "nästan fullt", mottrycket gör att den tappar orken.

Varför blåser du inte ur den ordentligt på motorvägen, XC90an är ju så tung att det är lätt att pressa motorn hårt utan att maxa 200 km/h.
Användarvisningsbild
av isak
hej
verkar fung- lika som på mb-sprinter kör som en biltjuv så rättar det till sig
isak
Användarvisningsbild
av inge jakobsson
Jag får väl "blåsa iväg" en sväng efter jobbet å se om det löser sig :twisted: .
Användarvisningsbild
av VolvoB20
inge jakobsson skrev:Jag var inne på den lokala volvoverkstan och dom sa att dom kunde köra en rensning manuellt på nåt sätt
Misstänker att "manuell rensning" innebär att en mekaniker kör din bil en runda och "blåser skiten ur den" :mrgreen:
av Psyko
inge jakobsson skrev:Jag fick ett felmeddelande "sotfilter fullt se manual". Läste i boken och fann att jag skulle köra motorn riktigt varm för att sedan köra ytterligare ca 20 minuter, då skulle den automatiskt rengöra partikelfiltret. MEN jag har inte fått det att fungera, har provat flera gånger. Gör jag nåt fel eller har filtret gett upp??? Jag var inne på den lokala volvoverkstan och dom sa att dom kunde köra en rensning manuellt på nåt sätt om det inte skulle funka för mig.
Detta beror säkert på att det har gått för långt, då kan du
inte göra något åt det själv.
Av din körning att döma beror det på för många o korta körningar.
Detta leder till att filtret sakta men säkert fylls och man måste i ett tidigt
stadie ut o köra på väg.
Gör man inte detta krävs det att man startar regenereringen manuellt
med hjälp av Vida.
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]