Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ja det är lite olika på olika årsmodeller & motoralternativ.
men det finns en variant som har väldigt hög tomgång när det är riktigt kallt.

Det finns ett krav om att avgasvärdena ska vara nere under en viss nevå, på en viss tid.
För att klara då gällande avgas krav så har man vidtagit följande åtgärder:
Man vrider kamarna, & kör med 30 graders efter tänning, samt att gas spjället är nästan helt öppet.
katalysatorn ärmonterad väldigt nära grenröret. denna kombination gör att vi får upp tempraturen på katalysatorn extremt snabbt.

-------------
jag hadde kunat svarat att, Ja det är normalt...
CarMan skrev:ja det är lite olika på olika årsmodeller & motoralternativ.
men det finns en variant som har väldigt hög tomgång när det är riktigt kallt.

Det finns ett krav om att avgasvärdena ska vara nere under en viss nevå, på en viss tid.
För att klara då gällande avgas krav så har man vidtagit följande åtgärder:
Man vrider kamarna, & kör med 30 graders efter tänning, samt att gas spjället är nästan helt öppet.
katalysatorn ärmonterad väldigt nära grenröret. denna kombination gör att vi får upp tempraturen på katalysatorn extremt snabbt.

-------------
jag hadde kunat svarat att, Ja det är normalt...
Hej CarMan!Går det at ta bort denne funktion?Finder den mycket irriterende på min v70 med automat,tilkoblingen blir hård hvis inte man venter til varvet går ned.
det är ju ingen "funktion" det är ju själva insprutnings systemet ikombination med motorns övriga reglagen.
det är lit som att säga, min bil drar lite mycke bränske, går det ta bort en cylinder.

men det kan ju vara så att du har ett fel på din bil. jag tror inte det brukar varva mer än 1500 rpm & så här års när det är +5 grader när man startat på morgonen så ligger den ju inte på högre varv mer än ca 15 sek
desutom så ska det inte inverka på övrig körnign, bara när motorn står på tomgång
Jag har en fråga angående det här med hög tomgång.

Nu har jag ju visserligen en S40 2,0T -01 men frågar ändå.

När bilen är kall så lå ligger tomgången på 1100-1200 rpm. Så är det tills värmemätaren har börjat röra på sig en bit.
Jag har fått för mig att det bara skulle vara så i kanske 10-15 sekunder men i mitt fall är det så under några minuter och sen så lägger den sig på ca 800 rpm som väl är ett normalt tomgångvarv?

Att döma av svaren i denna tråden så är väl detta inget att oroa sig för eller vad säger ni kunniga?
Tomas88 skrev:Jag har en fråga angående det här med hög tomgång.

Nu har jag ju visserligen en S40 2,0T -01 men frågar ändå.

När bilen är kall så lå ligger tomgången på 1100-1200 rpm. Så är det tills värmemätaren har börjat röra på sig en bit.
Jag har fått för mig att det bara skulle vara så i kanske 10-15 sekunder men i mitt fall är det så under några minuter och sen så lägger den sig på ca 800 rpm som väl är ett normalt tomgångvarv?

Att döma av svaren i denna tråden så är väl detta inget att oroa sig för eller vad säger ni kunniga?
Nej det är normalt, har vart så på många andra bilar att det gör så tills motorn har börjat komma upp i temp
Renovering framvagn Volvo 240

Blev en hel sänksats med Lesjöfors fj&a[…]

Hej, Jag får intermittent fel på back[…]

Jag har råkat på en bil där ena &[…]