Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dr800
Har en s60 D5 my 04 14000mil med geartroniclåda som börjat vibbrera i vxlådan, och då endast när lockupen gått i och bilen jobbar på vridmomentet. När lockupen går ur slutar det direkt.Det har kommit smygande och tilltar i styrka. Spolade lådan vid 10000 mil och nu vid 14000 mil service kollades oljan ,det var ca 2dl förmycket i (det är ju ganska svårt att se exakt nivå). Tappade ur lite olja, den såg inte fin ut,lite brunaktig men luktade inte bränt iallafall. Märker ingen skillnad nu med mindre olja i. Vibbrationerna är ganska oroväckande med tanke på att dom ökar i intensitet. kör med släp lite då och då ca 100mil\år.Tacksam för några ideer om vad det kan bero på. ??:-/
Användarvisningsbild
av Barkbiten
dr800 skrev:Har en s60 D5 my 04 14000mil med geartroniclåda som börjat vibbrera i vxlådan, och då endast när lockupen gått i och bilen jobbar på vridmomentet. När lockupen går ur slutar det direkt.Det har kommit smygande och tilltar i styrka. Spolade lådan vid 10000 mil och nu vid 14000 mil service kollades oljan ,det var ca 2dl förmycket i (det är ju ganska svårt att se exakt nivå). Tappade ur lite olja, den såg inte fin ut,lite brunaktig men luktade inte bränt iallafall. Märker ingen skillnad nu med mindre olja i. Vibbrationerna är ganska oroväckande med tanke på att dom ökar i intensitet. kör med släp lite då och då ca 100mil\år.Tacksam för några ideer om vad det kan bero på. ??:-/

Det var inget roligt att höra. Suger när automatlådorna börjar krångla...kan ju kosta nästan lika mycket som en ny bättre begagnad bil!

Om den blir brun så fort tycker jag det tyder på något mekaniskt fel, men jag är helt novis vad gäller sådant här, så det är ren spekulation från min sida. Finns ju ett dualfullmassesvänghjul...kanske det kan ge vibrationer?

Verkar som att automatlådorna kan hålla 3.000 mil eller 50.000 mil....vissa har uppenbarligen oflyt andra har mer tur.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Psyko skrev:
Barkbiten skrev:
Finns ju ett dualfullmassesvänghjul...kanske det kan ge vibrationer?

Dual vadå .......???

"The function of the Dual Mass Flywheels or DMF is to isolate torsion crankshaft spikes created by diesel engines with high compression ratios. By eliminating the torsion spikes, the system eliminates any potential damage to the transmission gear teeth. If the DMF was not used the torsional frequencies could damage to the transmission.

DMFs are designed to provide maximum isolation of the frequency below the engine’s operating RPM, usually between 200-400 RPM. The time that the DMF works hardest is during engine startup and shutdown."

Läs mer här:

http://moodle.student.cnwl.ac.uk/moodle ... heels.html
Användarvisningsbild
av camaro69
Brun olja låter inte som positiva nyheter.

Oljan ska vara röd som hallonsaft.
Jag skulle satsa pengar på ett oljebyte och ladda den senaste programvaran.
Användarvisningsbild
av isak
hej
lite dumt att lägga sig i!
det bakbiten mnar är ett dubbelmassesv-hjul. har jag alldrig sett på en aut---
(han får väl presentera en bild)
ISAK
Användarvisningsbild
av CarMan
Automatlådan i din bila har en vanlig converter, inget dubbelmasse svänghjul.

jag kanske är lite trög, men du skriver att du gjort olja byte vid 10 000 mil & vid 14 000 mil. sen kola du oljan o den var brun. var detta direkt efter olja bytet?
(du skrev igentligen spola lådan, menar du att det gick åt 12 liter olja?)
OM RYSSEN KOMMER

Ja det har ju aldrig tidigare hänt att Trump […]

Jag kan inte låta bli att fundera på […]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]