Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zenobia
Är det någon som vet vad det kan vara för problem när samtliga bromsar går varma på en S80 T6 1999. STC finns i bilen.

Samliga bromsar genomgångna på auktoriserad volvo-verkstad. 4 skivor bytta och tre ok också bytta tillsammans med belägg.

Kan det vara ventilerna i ABS-paketet som inte släpper tillbaka bromsvätskan? Varför i så fall?

Kan det vara något annat i bilen som tycker att den borde bromsa?
Felaktiga signaler eller dyligt?

Någon med bra idéer?
av Knasen
Tjenare,

Har det kommit efter genomgång bromsarna? lämna tillbaka bilen till verkstaden och kräv åtgärd. Hur varma blir fälgarna? Gradera 1 till 5

1 är temperaturen är lika varm som handflatan
5 är temperaturen lika med du bränner dej

Inga medelande i inforutan?

En idé kan vara bromsarna håller på slita in sig, när man byter belägg och skivor så det ganska tajt med plats. Att det skulle bli fel i bilen att man byter skivor och belägg tycker jag är ganska konstigt. Kanske någon annan har varit om samma sak?
av zenobia
Det är en klar 5:a

Var ute på en provtur nyss för att kolla bromsarna. Resultatet blev tvärlåsta bromsar runt om samt en stum bromspedal som inte gick att trycka ner en millimeter. Bilen gick inte att köra varken fram eller bakåt.

Lyfte bort batterikabeln, väntade ett litet tag, monterade tillbaka och vips så funkade det igen.

Antar att "ventilpaketet" hängt sig på något sätt.

Skall tillbaka imorgon så får vi se vad dom gör...
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:Det är en klar 5:a

Var ute på en provtur nyss för att kolla bromsarna. Resultatet blev tvärlåsta bromsar runt om samt en stum bromspedal som inte gick att trycka ner en millimeter. Bilen gick inte att köra varken fram eller bakåt.

Lyfte bort batterikabeln, väntade ett litet tag, monterade tillbaka och vips så funkade det igen.

Antar att "ventilpaketet" hängt sig på något sätt.

Skall tillbaka imorgon så får vi se vad dom gör...
kör en snabb koll.
kör bilen så felet uppstår, gissar att bilen då står still i svag backe.
gå ut o lossa slacken på bromsservon. för svinner felet?
av zenobia
CarMan skrev:gå ut o lossa slacken på bromsservon. för svinner felet?
Slacken? Var hittar jag den?
Användarvisningsbild
av CarMan
zenobia skrev:
CarMan skrev:gå ut o lossa slacken på bromsservon. för svinner felet?
Slacken? Var hittar jag den?
jag skriver som en kratta :oops:

slangen ska det vara, den sitter på bromsservon, i änden är det en 90 graders backventil, som gör att slangen går ut nedåt från bromsservon.
av zenobia
hehe...

Jag misstänkte detta, kollade dock på tangentbordet om tryckfelsnisse varit framme men c och n samt k och g satt för långt ifrån varanda.. =)

Bilen står på fortsatt på verkstaden och dom har inte listat ut något efter fyra timmar.. kollade med någon som känner någon på Volvo och dennes spontana svar var "oxid i kontaktstycket". Framförde detta till verkstaden.. så vi får se om det hjälper.

.
av zenobia
Styrdonsfel ABS-0080, kostar BARA 7.055 kr.
av poan
Det kostar 150 USD plus frakt ca 50 usd att få den renoverad. Kolla på nätet.
P-O
Användarvisningsbild
av greeeken
poan skrev:Det kostar 150 USD plus frakt ca 50 usd att få den renoverad. Kolla på nätet.
P-O
Har du nån bra sida man kan kolla på då?

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]