Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av inter9
Tja

Löjlig men vanlig fråga?
Vilken olja skall användas till en S60 -01 med 2,4T motor?
Har spanat lite på nätet och hittat helt olika info. Själv sitter jag med 4 liter Valvoline 10W-40W olja men vet inte riktigt om jag vågar hälla i den oljan.
Bor i Sthlm om det är till någon hjälp.

Tack tack
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
0w40
5w30

Har jag hört går i. Jag tror att 10W kan bli för tjock, fast kanske ändå inte, du bor ju inte så långt upp.

/Kalle
Användarvisningsbild
av Tomas88
Står det inget om det i instruktionsboken?
Användarvisningsbild
av Funk
5W-40 syntet funkar bra det med, t.ex Biltemas.. 10W-40 är väl en vanlig mineralolja, det känns lite billigt..

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
köp inte Q8:s produkter, det kan bli problem med avlagrinar då, tyver.

oljan ska vara 5w30 eller 0w30 & måste håla A3B3 & det går mycket bra att gå upp på A5B5 om man vill vara snäll mot bilen

jag kan rekomendera CASRTOL SLX PROFESSIONAL LONGTEC A5/B5 0W-30
http://www.castrol.com/castrol/productd ... Id=7030999

Men jag är kanske lite järntvätad...
av Folka
Hej CarMan
Hur många tear down-inspektioner hardu gjort av motorer, som visar att den ena produkten är sämre än den andra? Jag säger som min professor jag hade i förbränningsmotorteknik på en av de tekniska högskolorna i sverige när jag frågade om vilken olja jag skulle köra med " Ja ungar köper dyra märkesjeans. Inte håller de bättre än billiga jeans.... Nej, kolla i din instruktionsbok vad motortillverkaren kräver för oljekvalite (API-SG/SH/SJ) och köp en olja med ett märke du litar på. Men pruta ALDRIG på oljefiltret - köp ALLTID original"
Det rådet har jag lytt i 20 års tid. Hittills har jag eller mina bilar inte fått några men av det.
Användarvisningsbild
av CarMan
om vi tar volvos vita 5:or som kom på 850 & har hängt med, med lite updateringar.
sen tar vi o kollar på vilka volvo verkstäder som har andvänt Q8 oljor o jämför mot dom som kört på castrol.
lägg sedan på vilka som har bilar som får stopp i vevhusventilationen, så märker man att dom som har haft Q8, då o då får in bilar med igensatta vevhusventilationer, medans dom med Castrol inte har hörttalas om problemet.

man kan redan efter ca 3000 mil se att castrol bilarna inte har några avlagringar alls om man tittar ned i oljepåfyllnongslocket, medans Q8 bilarna har en brun yta.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag kan int utala mig om övriga oljor, men det är många olika tillsatser i en olja. dessa tillsatser redovisas inte på oljan o du som kund kan inte jämföra oljorna
av inter9
Tomas88 skrev:Står det inget om det i instruktionsboken?

Det är lite det som är problemet..
Informationen som finns i instruktionsboken är bristfällig. Men Micros rekomendation 10W-40 verkar va lite skev. Tycker att 10W låter lite för tjockt för min motor.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]