Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jojkan
Hm,

Har en liten fundering, eller fråga - väldigt simpelt. Min bil har nyligen varit inne på service (10000 mila service) och jag har kunnat använda den i tre, fyra dagar utan några som helst problem, men när den skulle startas i morse så gick den icke igång, den är STENDÖD - min hypotes är att batteriet har laddas ur då jag hört ett klick, eller hur man skall beskriva det, när jag försöker starta den - hört något liknande på mopeden och då var batteriet urladdat (långsökt, ja.. jag vet).

Någon som har en guide eller dylikt, som beskriver hur jag tar ut batteriet i en S80 för att kunna ladda det? Det kanske rentav står i den gudomliga instruktionsboken? Är det svårt för en vanlig Svensson att göra denna process?

Trevlig fortsättning på helgen, och njut av solen (eller inte..).
av S.t.r.a.n.D
Batteriet sitter undet golvet i bagaget. Lyft upp lucken. Beroende på vilken årsmodell du har på S80in så kan det sitta en plastkåpa över batteriet. Och så sitter det fast med en bygel över batteriet som sitter på två ställen, prova 12mm hylsa om jag kommer ihåg rätt.
Det är hur simpelt som hellst. Du förstår hur du tar lös det när du ser det. Bör sitta en vantilationsslang till batteriet också.
Användarvisningsbild
av ah17
Tomas88 skrev:Men behöver man ta bort batteriet för att ladda det?
Om du menar med "ta bort" att ta ur det ur bilen så är svaret nej. Det krävs dock en del demonterande för att komma åt det och även kablarna bör demonteras så i praktiken så är batteriet bara ett lyft ifrån att vara ur bilen.
Användarvisningsbild
av Funk
Annars laddar man normalt genom + plinten i motorrummet... Då behöver man bara öppna huven...

/Thomas
av S.t.r.a.n.D
Nja, ett batteri ska väl hellst vara helt fritt från belastning när man laddar det. Även om allt är avslaget ska man kopplar bort allt från batteriet när det laddas. Och som ah17 så är det lika att ta ur det då när man ändå kommit så långt. Om han inte har garage kanske han inte vill så mer huven öppen eller bakluckan öppen med kablar in till batteriet. Nee, lika att ta ur det. Det är väligt enkelt.
Användarvisningsbild
av Funk
RoadKiller skrev:Nja, ett batteri ska väl hellst vara helt fritt från belastning när man laddar det.
Den lilla ström som bilen drar i viloläge kan du bortse ifrån, men kan man inte lämna bilen med öppen huv så kan man inte..

/Thomas
Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]