Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mv2
Hej...

Jag tänkte stämma av om ett oljebyte i automaten är ett alternativ till att spola växellådan. Om Aisin Warners låda innehåller 7 liter och jag tappar ur cirka 4 när jag öppnar pluggen så har jag efter bytet ett för hållande på 60 procent ny olja och 40 procent gammal.

Om jag därefter kör runt 50 mil och upprepar processen borde jag därefter ha runt 80 procent ny olja och 20 gammal. Kan det här fungera som alternativ till att spola lådan?
Användarvisningsbild
av morbidfinn
mv2 skrev:Hej...

Jag tänkte stämma av om ett oljebyte i automaten är ett alternativ till att spola växellådan. Om Aisin Warners låda innehåller 7 liter och jag tappar ur cirka 4 när jag öppnar pluggen så har jag efter bytet ett för hållande på 60 procent ny olja och 40 procent gammal.

Om jag därefter kör runt 50 mil och upprepar processen borde jag därefter ha runt 80 procent ny olja och 20 gammal. Kan det här fungera som alternativ till att spola lådan?
..om jag minns rätt så gjorde man på följande sett:
Köp minst 8 liter olja, tappa ur sedan fyll på oljetråget, ta loss returslangen från kylaren, kör ur 1 liter (starta bilen med växel), fyll på 1 liter upprepade gånger tills dunkarna är slut och fin röd olja kommer.
Då blandas inte gammal och ny olja med varann.
Sök för säkerhets skull på tråden om utförlig beskrivning. Annars kan din ÅF ordna en beskrivning från handboken.
Glöm inte göra nollställning och ny adaption av lådan hos volvo sen.
av v70 2,5T - 99
morbidfinn skrev:
mv2 skrev:Hej...

..om jag minns rätt så gjorde man på följande sett:
Köp minst 8 liter olja, tappa ur sedan fyll på oljetråget, ta loss returslangen från kylaren, kör ur 1 liter (starta bilen med växel), fyll på 1 liter upprepade gånger tills dunkarna är slut och fin röd olja kommer.
Då blandas inte gammal och ny olja med varann.
Sök för säkerhets skull på tråden om utförlig beskrivning. Annars kan din ÅF ordna en beskrivning från handboken.
Glöm inte göra nollställning och ny adaption av lådan hos volvo sen.
vad händer om man bara gör själva oljebytet ............ och skiter i att åka till volvo för nollställnin och adaption ???
i teorin så bör det väll räcka med att rycka pluskabeln en time för att nolla lådan så den fär adaptera igen , eller har jag fel ?
Användarvisningsbild
av morbidfinn
vad händer om man bara gör själva oljebytet ............ och skiter i att åka till volvo för nollställnin och adaption ???
i teorin så bör det väll räcka med att rycka pluskabeln en time för att nolla lådan så den fär adaptera igen , eller har jag fel ?[/quote]

Lådan kommer tro att du har gammal olja i, anpassar sig efter oljans kvalitet. Den har sin egna lilla "kilometerräknare".
Och det är nog endast via Vida man kan nolla och adaptera lådan. Mjukare gång på lådan efter det.
Bör nog inte vara någon större kostnad då det inte är några mjukvaror inblandade.
Fick mitt fixat gratis genom en bekant.
Rycka pluskabel fungerar inte ofta på våra nyare modeller :)
av mv2
...tack för utförligt - men det dök upp ytterligare en fråga. Q8 har en produkt som heter - Q8 Unitrans JK - som de menar uppfyller Aisin Warners krav - är det här ett alternativ till Volvos något dyrare produkt?

mvh mv2

Q8 Unitrans JK
2007 12 27FÖRDELAR• Speciella egenskaper för bästa funktion i Aisin Warners automatlådor • Godkänd för påfyllning i alla typer av automatlådor • Mycket goda smörjande egenskaper ger växellådorna lång livslängd • Mycket oxidationsstabil • Goda lågtemperaturegenskaper • Ger utmärkt korrosionsskydd • Kompatibel med vanligt förekommande packningsmaterial • Passar alla växellådor där Dexron eller ATF Typ A rekommenderas KVALITETSNIVÅ • Jaso M315 Type 1A • Toyota TI, T-II, T-III,Toyota T-IV, WS and Type D-2 • Aisin Warner JWS 3309 & 3314 • Volkswagen P/N G 055 025 • PSA Peugeot Citroën JWS 3309 • GM 9986195 & Saab 3309 • Ford WSS-M2C924-A; Volvo P/N 1161540-8; Mazda • Porsche P/N 000 043 205 28 • MINI P/N 83 22 0 402 413 • Nissan Matic-C, Matic D and Matic-J14 • Mitsubishi SP-II and SP-III • Suzuki ATF 3317; Honda ATF Z-1 • Hyundai; Kia • Subaru ATF; Daihatsu Alumix ATF Multi • Dexron® III H ; Mercon® ; Allison C4 • Chrysler ATF+4 TYPDATA Densitet, 15°C, kg/m² 849 Viskositet, cSt vid 40°C 35,7 vid 100°C 7,2 vid -40°C, Pa.s 18,4 Viskositetsindex 174 Flampunkt, °C >200 Lägsta flyttemperatur, °C -42 ATF Syntetisk ATF utvecklad för moderna europeiska, japanska och koreanska bilar med automatiska växellådor. Q8 Unitrans JK är specialformulerad för Aisin Warner automatiska växellådor. Passar där en eller flera av nedanstående kvalitetsnivåer krävs.
OKQ8 Smörjmedel
Användarvisningsbild
av morbidfinn
mv2 skrev:...tack för utförligt - men det dök upp ytterligare en fråga. Q8 har en produkt som heter - Q8 Unitrans JK - som de menar uppfyller Aisin Warners krav - är det här ett alternativ till Volvos något dyrare produkt?

mvh mv2

Q8 Unitrans JK
2007 12 27FÖRDELAR• Speciella egenskaper för bästa funktion i Aisin Warners automatlådor • Godkänd för påfyllning i alla typer av automatlådor • Mycket goda smörjande egenskaper ger växellådorna lång livslängd • Mycket oxidationsstabil • Goda lågtemperaturegenskaper • Ger utmärkt korrosionsskydd • Kompatibel med vanligt förekommande packningsmaterial • Passar alla växellådor där Dexron eller ATF Typ A rekommenderas KVALITETSNIVÅ • Jaso M315 Type 1A • Toyota TI, T-II, T-III,Toyota T-IV, WS and Type D-2 • Aisin Warner JWS 3309 & 3314 • Volkswagen P/N G 055 025 • PSA Peugeot Citroën JWS 3309 • GM 9986195 & Saab 3309 • Ford WSS-M2C924-A; Volvo P/N 1161540-8; Mazda • Porsche P/N 000 043 205 28 • MINI P/N 83 22 0 402 413 • Nissan Matic-C, Matic D and Matic-J14 • Mitsubishi SP-II and SP-III • Suzuki ATF 3317; Honda ATF Z-1 • Hyundai; Kia • Subaru ATF; Daihatsu Alumix ATF Multi • Dexron® III H ; Mercon® ; Allison C4 • Chrysler ATF+4 TYPDATA Densitet, 15°C, kg/m² 849 Viskositet, cSt vid 40°C 35,7 vid 100°C 7,2 vid -40°C, Pa.s 18,4 Viskositetsindex 174 Flampunkt, °C >200 Lägsta flyttemperatur, °C -42 ATF Syntetisk ATF utvecklad för moderna europeiska, japanska och koreanska bilar med automatiska växellådor. Q8 Unitrans JK är specialformulerad för Aisin Warner automatiska växellådor. Passar där en eller flera av nedanstående kvalitetsnivåer krävs.
OKQ8 Smörjmedel
Om oljan uppnår kraven så skall det inte vara några problem i teorin. Vem vet, kanske ok/q8 som levererar oljan till volvo :)
Jag var själv lite orolig av olje valet, är dyrt med volvos, fick bli det för säkerhets skull.
av borstarmicke
Tror att okq8:s är samma, men inte direkt billig när jag kollade upp det...
Toyota och GM/Saab har oxå en olja med samma spec, vet inte om den är billigare iofs...

Tur man hade dexron III i -99:an, 637:- för 20 liter på Swedol :)
Användarvisningsbild
av morbidfinn
borstarmicke skrev:Tror att okq8:s är samma, men inte direkt billig när jag kollade upp det...
Toyota och GM/Saab har oxå en olja med samma spec, vet inte om den är billigare iofs...

Tur man hade dexron III i -99:an, 637:- för 20 liter på Swedol :)

hehe de va billigt :)
av stef1957
Strula inte med att tomma traget & kora & sen byta igen utan SKOLJ ladan & jag anvande SAAB/GMs olja som har i England kostade mig £85 ca 1000SKR for 17 Liter da Volvos har kostar £14/Litern ca 170Skr. Kort ca 15000km & allt lugnt. Nar du skoljer ladan sa var 2 man & efter att du kort ut runt 8-9 liter ha killen i bilen att ga igenom vaxel lagena lugnt & forsiktigt sa skoljer du aven ut ventilerna med frasch olja (kor ut 2Liter i taget). Tar ca 1 1/2 fran borjan till slut & glom inte att kopa aluminium brickan till tatningen pa botten pluggen & de 2 grona O-ringarna till slangen pa oljekylaren.

Ska helst ha Volvos adaptering & nollstallning av ladan men har ar det attans dyrt att jag inte brydde mig men vilken skillnad pa ladan. Jag kommer att skolja min lada med bar 7-8 liter runt 30000km sa vart annat ar men det ar ju sa latt & billigt sa en billig forsakring blir det.

Ha kul

stef
Användarvisningsbild
av morbidfinn
Är det en v70N vi snackar om nu? nu när ja läser verkar det vara äldre modellen :S då behövs inte adaption och nollning. Sorry för jag läste fel

Hur fick du fram den kostnaden? googlade digital[…]

Vilken kabelhärva har du använt till mot[…]

MG 5 S är intressant, verkar vara ett ordentl[…]

Jo men hur får man bort denna klädsel s[…]