Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maf
Hej

Jag måste få bolla detta mer er. Egentligen kan jag ingenting om bilar men idag var det en sak som slog mig...

Jag har länge haft problem med att automatlådan inte riktigt jobbat som den borde i min S60:
- Mellan 2an och 3an (tror jag) så kan det ta jättelång tid innan det känns som om växeln läggs i och bilen drar igen. Under tiden kan varvtalet öka något, som om växellådan lagt i friläge.
- Vissa gånger sker växlingen mjukt och skönt medans andra gånger så blir det ett ryck när växeln läggs i. Det finns ingen logik i när det är bättre och sämre utan ena sekunden kan det gå bra och nästa växling kan gå dåligt. Detta gäller även när motorn är varm så det är inte "kallstarts-rycken".
- Om man tvekar - ja då tvekar bilen på en gång. Dvs, sitter jag t.ex. i en kö och släpper gasen, trycker ner gasen lite, släpper gasen osv så hänger det inte alls med. Då blir det hela tiden först friläge och sedan ryck när växeln "läggs i". Särskilt märker man detta om man gasar från rött bakom en manuellt växlad bil, som tappar fart vid växling, och jag också måste släppa på gasen och sedan gasa igen. Då kommer "friläget" och sedan "rycket".
- Det tar mycket ofta väldigt lång tid att utföra växlingarna, särskilt när motorn är kall. Som att den "slirar på kopplingen" under dom flesta växlingar.

Jag har bytt automatlådeolja, har uppgraderat programvaran till automatlådan och har bytt batteri i bilen. Inget har hjälpt. Men så slog det mig idag plötsligt - kan detta bero på gasspjället? Det kanske inte är växlingen som är dålig utan problemet ligger i att ge rätt mängd gas vid rätt tillfälle? Kärvande gasspjäll har man ju hört talas om.

Gasspjället är för ett år sedan uppgraderat för att jag vid flera tillfällen fick motorstopp och uppgraderingen har avhjälpt det problemet, men kanske är felet ändå inte löst och det märks nu vid växling?

Kan jag vara rätt ute i mina teorier? Eller finns det andra teorier?
Tacksam för hjälp

Mvh
Magnus
Användarvisningsbild
av andreas 80
Kan vara det så kallade B4-locket som är dåligt.
Symptom brukar vara dåliga växlingar mellan 2-3 3-2.

Det finns att läsa om det på forumet, det är flera andra som haft problem med just det, även jag.
Att byta det kostar runt 1000:-

Har du en av de tidigare varianterna av detta lock kan det mycket väl vara trasigt.

/Andreas
av JK24T
Låter som B4-locket.. tidiga varianter går sönder för eller senare.
Tar ca 20min att byta, sitter på vänster sidan a vxl-lådan med en spårring i huset. Locket trycks in lite för att avlasta ringen därefter tas ringen och locket bort. Båda ersätts av nya. Ingen adaption eller olja går åt. Var dock mycket försiktig så inte skräp kommer in eller att den lilla nålventilen trillar ut på golvet då denna är kalibrerad för just din vxl-låda och ej går att ersätta med en ny. Om.... ventilen blir skadad så blir det en ny låda... allt enl. Volvo.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Har minst 2-3 kamrater som har liknande symptom på sina Volvo V70 automatlådor... även jag har noterat liknande problem, men kanske inte i den omfattning som du säger. Provocerar jag lådan (typ medvetet försöker lura den i växlingarna vid försiktig körning) så kan det bli som du säger...det blir också ibland ett glapp i accelerationen vid stillastående och då man gasar iväg, eller när man kör och släpper gasen och sen gasar igen blir det som ett litet klonk, ibland mer ibland mindre..innan klonket kommer är det inte någon riktig drivning. Vi snackar bara en sekund eller liknane innan drivningen går igång med ett klonk.

Volvo har kikat på detta och till mig säger de att det är kardanaxeln som är lite glapp, men att det inte är någon fara. De tror inte att det är växellådan (även om jag nu råkar ha fått problem med den sedan någon vecka tillbaka).

En av mina kamrater med liknande symptom (fast mycket värre) säger att hans växellåda är på väg att rasa. Kanske ger olika felorsaker samma symptom...?

Lät ju intressant med det där locket...men Volvo borde ju ha koll på det också... inte lätt att vara mekaniker verkar det som :-)
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Det jag tycker är egendomligt är att auto lådan i min förra bil (850 turbo) ALDRIG tvekade eller krånglade på något sätt. Mycket mer distinkt utan att "tveka" det minsta vid växlingar (jag körde allt annat än lungnt...snarare mycket forcerat).
Så, varför Volvo beslutade att gå över till sk adaptiv låda som ger kunden krångel & problem är för mig en gåta.
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]

Samma här dessutom dubbelskrock när det […]