Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av amazon65a
är det svårt att byta länkarmslagringarna båda på v70?behövs framvagsinställning efteråt?

Tack på förhand
Användarvisningsbild
av morbidfinn
amazon65a skrev:är det svårt att byta länkarmslagringarna båda på v70?behövs framvagsinställning efteråt?

Tack på förhand
Länkarmen får du demontera loss.
Det är bökigt, en press är ett måste till hands. Försökte själv pressa mina med olika don (flesta sönderpressade :) och det krånglade.
Tillslut gav jag upp sprang jag över till dotterbolaget som är volvo ÅF personbilar och fick låna specialdon för det.

Kan tala om att det finns sk. "taxi bussningar" om du önskar det, då lite styvare och bättre livslängd på volvo.
Hjulinställning bör göras alltid efter byte av framvagndelar, speciellt länkarmsbussningar.

Ett annat alternativ är att byta kompletta länkarmar.
av JK24T
Eller så skaffar du ett par gamla bussningar från S60,V70 eller S80 och gör så här:

Bild

Och du får en stadigare bil.
Lite jobb men det är det värt, låt sedan verkstaden pressa i dom i dina länkarmar.
Powerflex heter bussningen och det är bara det blå polyuretan bussningen som du köper. Rensa de gamla från gummit och pressa i bussningen i hylsan därefter "pinnen".
av tlt
Blir det någon förändring av ljudet i kupeén när man monterar "taxi" eller PU-bussningar ? Dom är ju hårdare och borde överföra mer vägljud , eller är det bara av fördelar med dom?
Användarvisningsbild
av morbidfinn
tlt skrev:Blir det någon förändring av ljudet i kupeén när man monterar "taxi" eller PU-bussningar ? Dom är ju hårdare och borde överföra mer vägljud , eller är det bara av fördelar med dom?
Nu när du säger det så upplever jag nog lite högre ljud, får påpeka att jag även har låg profil.
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]