Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Avarage
#212766
Får felkod för främre lamdasonden (enl. BSR). Larmet går att släcka och köra tan att det visas igen i några månader men så kommer det upp igen!

En gissning är att:

1.) Antingen är det glapp från givaren in till datorn
2.) Eller så ÄR givaren kass och måste bytas.

Byte till ny original kostar ca. 2400kr = dyrt!

Någon som har antingen erfarenhet av liknande problem och/eller förslag på billigare lösning än ny originalgivare

Mvh!
// Niklas
#212779
Hej

Jag har samma fel på min -01 S80 170 hk.

Jag har kommit till samma slutsats som dig, glapp eller att lambdan håller på att ge upp och därför kommer o går i funktionen.
När jag mätt upp lambdans funktion när emmisionsvarningen lyser så är lambdan död, konstant 0,5V. Motormässigt märker jag att bilen rycker lite, lite lätt.
Efter ett par dagar så slocknar emissionsvarningen själv o felkoden lagras inte i minnet. Då försvinner även de lätta rycken i motorgången.
Efter ett tag emmisionsvarningen igen, å så där håller det på...

Det finns Bosch lambda att köpa för ca 1200-1400:-. Då får man "klipp å klistra" med kontaktanslutningen som sitter orginal.

Jag avvaktar med kraft med att byta lambdan, då det inte än är 100 klart att det är den som är felande.

Det som är signifikativt är att det går i cykler: varningen lyser några dagar-vecka, släckt några dagar-vecka. Det kommer o går aldrig med korta intervaller.

Mvh
av Avarage
#212781
När min "motorlampa" väl tänts (gul) förblir den tänd tills man släcker varningen med diagnostikmjukvaran dvs. den slocknar inte av sig själv!

Lätt ryck, men bara vid vissa tillfällen, känner även jag men jag är osäker på om det beror på att jag kör med 95-oktan + BSR Steg 1 eller fel i avgasreningen. Markant skillnad i effekt märks dock vid körning med 98-oktanig blyfri och jag har tidigare upplevt en jämnare motorgång. Har dock inte testat med 98-oktan nu när jag har larm för avgasreningen!

Lutar åt att jag måste byta givaren trots allt skulle jag gissa!

Mvh!
// Niklas
#212812
Avarage skrev:När min "motorlampa" väl tänts (gul) förblir den tänd tills man släcker varningen med diagnostikmjukvaran dvs. den slocknar inte av sig själv!

Lätt ryck, men bara vid vissa tillfällen, känner även jag men jag är osäker på om det beror på att jag kör med 95-oktan + BSR Steg 1 eller fel i avgasreningen. Markant skillnad i effekt märks dock vid körning med 98-oktanig blyfri och jag har tidigare upplevt en jämnare motorgång. Har dock inte testat med 98-oktan nu när jag har larm för avgasreningen!

Lutar åt att jag måste byta givaren trots allt skulle jag gissa!

Mvh!
// Niklas

Japp, min e o-så gul. Jag släckte den förut, men efter att jag konstaterat att den slocknar själv efter ett tag så låter jag tiden ha sin gång... 8)
Får du i informationsrutan nere till vänster, upp texten: "emissions-(nånting), service erfordras", eller?

Jo, jag gissar o-så på lambdan, men så länge det är en gissning o inte ens verkstaden är säker, så byter jag inte.
av AndreasGLT
#212843
På min 855a fick jag larm på Lambda, då var det hål på en vacumslang. På volvo ville de byta allt från lambdasonder till luftmassemätare.
#212860
jbl skrev:Hur många mil har ni på era bilar?

Läst nånstans att korrekt funktion i upp till 16000mil.
13.000 mil.

Jag fick o-så höra det om 16.000 mil när jag var o pratade med en firma som säljer Bosch-sonderna. Så i ett annat ärende hos Volvo-återförsäljaren o dess verkstad, så frågade jag om det. Men som vanligt "känner dom inte till nått sånt".
Ingen jävel som säljer Volvo eller lagar dom verkar känna till ett förbannade skit när man frågar dom om slaskande spjällhus, glappande styrleder, lambdor som går åt som vatten i Sahara etc etc. Inget är enkelt, tjafs o irritation om det mesta.
Fast okunskap hos en återförsäljare är ju inte straffbart, däremot att ljuga.
Jag som gått från Saab till Volvo kommer att efter den här Volvon lämna märket. Jag är nöjd med min S80, men tyvärr mycket missnöjd med service-nivån till mig som privatkund.

Mvh
Senast redigerad av 1 -94 9000 2,3T cse, redigerad totalt 0 gånger.
#212862
AndreasGLT skrev:På min 855a fick jag larm på Lambda, då var det hål på en vacumslang. På volvo ville de byta allt från lambdasonder till luftmassemätare.
Jepp, de e de som e risken. Att betala 2000:- i felsökning för att kanske få reda på att en slang är otät... :roll:
av tomme
#212955
måste väl snart vara det mest omtalade problemet med våra volvo-bilar, kör själv en -98 AWD och har haft precis samma bekymmer, larmlampa som tänds och får felkod på lambdan när man kopplar upp datorn.
Har som så många andra åkt in till volvohandeln och frågat om det är ett vanligt fel med trasig reglersond, och fick då höra att dom aldrig behöver bytas!!! (ändå fanns den hemma i lager för 2400:-)
åkte istället till bildelsspecialisten och fick där istället höra att lamdasonder är förbrukningsvaror (ca 16000 mil), dessutom var deras pris på en original Bosch 1500:- har aldrigt haft problem efter sondbytet för snart ett är sedan!
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]