Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fireman
Hej,

Jag är ägare till en v70 bifuel av 2005 års modell som gått snart 13 000 mil.. Jag har problem med att den emellanåt är svårtstartad. Får dra den på startmotorn ca 8-10 varv. Inträffar ofta när motorn är kall.

Jag har läst på forumet här och på jagrullar.se om andra som haft liknande problem men har inte funnit vad det egentligen beror på.

Gasspjället verkar vara av undermålig kvalitet på denna modell har jag förstått. Påverkar det startförmågan på bilen?

Bilia har gjort gjort felsökning utan att få upp några resultat frånsett att de bytte ut tändenheten som sitter under ratten. och de vet inte själva vad problemet är. De har uppgraderat mjukvaran. Nästa steg kanske är att rengöra spjällhuset? Vet dock inte om det som sagt påverkar startförmågan?

Det har även hänt ett fåtal gånger att den självdött när kopplingen tryckts ned och att de går ojämnt på låga varv (1 o 2 växel) när den är kall. Här har jag förstått att rengöring av spjällhuset kan hjälpa men som sagt, hänger detta ihop något med att den är svårtstartad och hur har ni lyckats få bukt med problemet vid start?

Med vänliga hälsningar
Henrik
av Fred
Hej Henrik!

Det låter som klassiska spjällhusproblem. Du har det värdelösa Magnetti Marelli-spjället i din bil och det håller mellan 10000-15000 mil sen är det bara byte som gäller. Volvo försöker med konstgjorda andningen "mjukvaruuppdatering" med det lagar inte felet, bara ökar toleranserna, vilket gör att bytet kan skjutas upp lite.

Mitt råd till dig är att börja med att begära ett byte. Om du inte får det så eskalera genom att klaga, gnäll, tjata, hota med Sverker etc tills du får spjället bytt på garanti! Volvo är otroligt medvetna om denna skräpkonstruktion och väldigt många, inklusive mig, har fått spjället bytt på garanti. Min bil är en -02 som gått 16500 mil när spjället gav upp. Dock hör till saken att jag fick mitt bytt av Rejmes (bilandlaren) men jag hoppas verkligen att de fick ersättning av Volvo för bytet!

Ge dig INTE förrän spjället är bytt, så du kan köra åtminstone 10000 mil till!!

Mvh
/Fred
av Fireman
Hej Fred,

Tack så jättemycket för ditt svar.

Jag kom nyss hem från bilia (innan jag läste ditt svar). Jag påtalade att det troligen rör sig om spjällhuset men de påstår att de inte tror de är det. Dock är det så att deras kunskap om Bifuel är väldigt begränsad och den information de utgår ifrån är vad de fått från när de kopplat in "datautrustningen" och då finns det tydligen inga felmeddelande som har med detta att göra. Förutom detta letar de i deras interna databas. Där fann de att något membran i bränslefördelare kunde vara orsaken och att de kunde prova bytta detta.

Spjällhusen var enbart dåliga på tidigare modeller sent 90-tal och ev början på 2000 enligt dem och inget specifikt för Bifuel. Att de är svårstartade har de aldrig hört talas om. Spjällhusproblemen, gäller det även på bensinarna?

Till saken hör att jag har garanti genom Svensk bilgaranti och förlängd maskingaranti genom Trygghansa. Vet dock inte om det är problem eftersom "dataavläsningen" inte visar att något är fel. Han på Bilia hänvisar att de inte får några felmeddelanden och då känns det som att de inte är så villiga att gå vidare med det.

Mvh
Henrik
av Fred
Vilket BS!! :evil: Ursäkta, förlåt... :oops: ALLA Bi-Fuel, oavsett årsmodell, har skräpspjället Magnetti Marelli!! Dock har de rätt i att det inte är specifikt för Bi-Fuel, problemen gäller ALLA bilar med dessa spjäll!

Min bil var också svårstartad, hade konstig tomgång och dog vid frihjulning som försvann när spjället byttes. (Dock har jag kvar lite knepig tomgång när jag frihjular i låga hastigheter, men det har jag redan skrivit om i en annan tråd.)

Återigen, mitt råd är: ge inte upp!! Låt dem byta membran, eller vad de nu vill byta, men om bilen inte går bättre så måste du fortsätta ligga på dem. Det spelar väl ingen roll att de inte kan läsa ut något med sina fina datorer? Om bilen går dåligt så är det något fel, vilket en mekaniker ska kunna reparera! Vänd dig till andra verkstäder, prata med flera "mekaniker", sök här på forumet om spjällhus och skriv ut relevanta inlägg och visa upp dem!

Ursäkta att jag jagar upp mig lite här, men jag är så trött på nutidens "mekaniker"! De kan inget om bilar längre utan förlitar sig bara på att datorerna ska tala om för dem vad de ska byta ut för delar. Tänk om våra läkare fungerade på samma sätt!! "Jaha, du har lite ont i magen...då tar vi blindtarmen! Nehä, du har fortfarande ont i magen...tyvärr, men de uppgifter du ger mig stämmer inte, så därför är det inget fel på dig..." Nej, tacka vet jag professionella människor som har en yrkesheder! Såna som lär sig produkterna utan och innan, som älskar att lösa problem och som kan tänka lite själva!

Och innan jag blir totalt påhoppad så vill jag säga att visst FINNS det bra mekaniker (även på Bilia) men latheten och lättjan är otroligt utbredd samtidigt som viljan att verkligen hjälpa kunderna saknas i stor grad. Som kund blir man ofta behandlad som att man är till besvär eller så blir man klappad på huvudet, trots att man ofta vet mer om dessa tekniska underverk än vad de som gått allehanda kurser gör! Det är ganska otroligt att jag, som bara ägt min 1:a Volvo i mindre än ett halvår, varit tvungen att berätta för mekaniker om hur saker på bilen fungerar!! :shock:

En gång till: Stå på dig!! :D

Mvh
/Fred
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
av Fireman
Viss känns det dåligt av dem att förlita sig på vad datorn säger. Oavsett om datorn inte visar på något fel så är det utan tvekan så att något inte stämmer med bilen och det borde vara upp till dem att ordna det.

Jag försökte övertyga dem om spjället och hänvisade till att många andra haft samma problem, vilket de dock inte kände något till om frånsett de tidigare modellerna.

Vad är det som är fel med dessa spjäll? Kändes lite svårt att såga till dem att spjällen inte fungerar okej utan att kunna peka på vad det är som går sönder på dem ( vilket inte egentligen är min uppgift att berätta, utan deras).

Jag skall ta och ringa runt till andra verkstäder med mer erfarenhet av Bifuel imorgon och höra vad de har för erfarenheter gälllande startbekymmret. Rejmes i Linköping har jag hört är duktiga från flera håll, någon som har tips på ytterliggare verkstäder som är vana att serva v70 bifuel?

Fred,hade din maskinskadegaranti gått ut och om, fick du ditt spjäll bytt kostnadsfritt i alla fall?
av Fred
Fireman skrev:Viss känns det dåligt av dem att förlita sig på vad datorn säger. Oavsett om datorn inte visar på något fel så är det utan tvekan så att något inte stämmer med bilen och det borde vara upp till dem att ordna det.

Jag försökte övertyga dem om spjället och hänvisade till att många andra haft samma problem, vilket de dock inte kände något till om frånsett de tidigare modellerna.

Vad är det som är fel med dessa spjäll? Kändes lite svårt att såga till dem att spjällen inte fungerar okej utan att kunna peka på vad det är som går sönder på dem ( vilket inte egentligen är min uppgift att berätta, utan deras).

Jag skall ta och ringa runt till andra verkstäder med mer erfarenhet av Bifuel imorgon och höra vad de har för erfarenheter gälllande startbekymmret. Rejmes i Linköping har jag hört är duktiga från flera håll, någon som har tips på ytterliggare verkstäder som är vana att serva v70 bifuel?

Fred,hade din maskinskadegaranti gått ut och om, fick du ditt spjäll bytt kostnadsfritt i alla fall?
Att de inte känner till spjällhusproblemet är ju bara ytterligare ett bevis för att de är inkompetenta (eller att de försöker smita undan!). Detta problem är en av de största missarna för Volvo i modern tid, som har kostat dem massor i goodwill! Jag har sparat lite länkar som jag hittade när jag skaffade mig information att använda som ammunition för att få mitt spjäll bytt. (Länk 2 visar exakt vad det är i konstruktionen som är undermåligt.)

http://www.aftonbladet.se/bil/article285765.ab
http://home.comcast.net/~donwillson/tech_info.html (Bry dig inte om årsmodellerna som listas på sidan, ALLA Bi-Fuel har detta spjäll. Bry dig inte heller om beskrivningen av var spjället sitter i motorn, på våra bilar sitter det till höger om motorn, sett framifrån, monterat på det stora böjda gummiröret som kommer från luftburken.)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a
http://nyhetskanalen.se/1.31798/nyheter ... a_bilagare

Nu behövde jag aldrig ta till allt detta eftersom Rejmes (i just Linköping) fixade ett nytt spjäll, utan att jag behövde betala någonting. Jag var också beredd att ta till konsumentköplagen men de bytte utan att knorra. Rejmes i Linköping har varit fantastiska! :D

Vilken Bilia är det du har pratat med? (Så man vet vilka man ska undvika! :twisted: )
av Fireman
Tack för ett mycket utförligt svar.

De vet troligen inte om att Bifuel har kvar dessa spjällhus även på nyare modeller (varför de nu har det??) till skillnad mot bensinarna som har Boschspjällen istället.

Jag skall låta dem få chansen att ordna detta innan jag hänger ut dem. Jag skall åka till Bilia imorgon igen.
av Fireman
Dumt nog valde jag att serva bilen själv senast vid ca för 1 månad sedan. Har gjort allt som ingår i servicen frånsett kontroll gastryck vilket jag tänkte komplettera med hos Bilia. Förra ägaren har gjort all service hos Bilia fram till den servicen jag nu som sagt gjorde. Än så länge har de inte frågat efter serviceboken.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Jaha..... "alla Bi-Fuel".....
Då verkar det som att det är detta som spökar för mig nu..... :-(O) :-(O) :evil:

Händer när jag startar bilen (just att tomgången är knepig..svag på något sätt...som att den inte får kraft eller något) men, försvinner så fort man kört iväg & återkommer inte om jag måste stanna vid ett rödljus eller bilkö osv....

Jävla skit delar..... Vad kostar ett sådant här Bosch spjäll som ska vara av bra kvalitet? & passar det utan vidare i en 03á ?

Börjar bli riktigt trött på kvaliteten (eller brist på sådan) på Volvo "orginal" delar.... Börjar nästan misstänka att de köpt upp rest lager från någon jävla DDR Lada fabrik...... :-(O)
av Fred
V70BiFuel03 skrev:Jaha..... "alla Bi-Fuel".....
Då verkar det som att det är detta som spökar för mig nu..... :-(O) :-(O) :evil:

Händer när jag startar bilen (just att tomgången är knepig..svag på något sätt...som att den inte får kraft eller något) men, försvinner så fort man kört iväg & återkommer inte om jag måste stanna vid ett rödljus eller bilkö osv....

Jävla skit delar..... Vad kostar ett sådant här Bosch spjäll som ska vara av bra kvalitet? & passar det utan vidare i en 03á ?

Börjar bli riktigt trött på kvaliteten (eller brist på sådan) på Volvo "orginal" delar.... Börjar nästan misstänka att de köpt upp rest lager från någon jävla DDR Lada fabrik...... :-(O)
Tyvärr passar inte Bosch-spjällen i bilar som har skräpspjällen...åtminstone inte enligt dem som uttalat sig här på forumet. Vi måste tyvärr leva med att våra bilar är begåvade med en konstruktion som inte klarar mer än 15000 mil. Fast eftersom Volvo är väl medvetna om detta så ska man inte ge upp så lätt. Som jag skrivit tidigare får man tjata, gnälla och leva om så kanske man får igenom ett byte på "goodwill".

Volvo valde att lita på en italiensk tillverkare, Magnetti Marelli, för spjällen vilket de har fått äta upp i efterhand. När problemen uppdagades så bytte Volvo leverantör till Bosch och problemen försvann.

Mvh
/Fred
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]