Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjohansson
Hejsan.
Förut ägde jag en s60 -01. När jag hade den var det ett knäppande ljud när man släppte upp kopplingen (släppte upp till dragläge). Det började med några knäpp i början och sen blev det bara värre och värre. Jag sa i alla fall till vid en service och de bytte "något" som var på garanti. Efter detta blev det hur bra som helst, inte ett ljud.

Nu har jag i alla fall köpt en ny s60 -04 och tycker att jag upplever detta ljud igen. Är det någon som har samma problem, eller vet vad är som ska bytas? Kommer inte ihåg vad han bytte på min förra.

MVH
Johansson
av Knasen
Tjenare,

Stödlager eller urkopplingslagret eller kopplingslamellen? skulle tippa på urkopplingslagret.
av bjohansson
Om inte jag har fått allt om bakfoten "är inte så kunnig på bilar" så har jag för mig att han bytte något bak..:wink: eller?
av Knasen
Bilen är fram hjulsdriven, så att han bytte något där bak kan jag inte förstå, men iallafall, du kan testa din koppling genom att först kolla kopplingslamellen, starta bilen och lägg foten på kopplingspedalen och tryck ner pedalen ytterst lite om du känner lite större vibrationer i pedalen så är lamellskivan skev, om samtidigt hör något ljud så är urkopplingslagret kasst. Vart ifrån kommer ljudet?
av bjohansson
knäpper gör det ju bara när jag når dragläge. Har man ingen växel i och trampar kopplingen så hörs inget.

Men ditt svar låter troligt. Jag ska testa. Tack så mycket.
Användarvisningsbild
av CarMan
om ljudet hörs tydligast när du har rutan nera & presis i dragläge, man bara en kortare stund. Sen måsta man backa & då hörs det igen för att sedan koma igen om man kör frammåt.
är det så här? & det är lite gnet , til, knäp.

då är det från splinsen i drivaxlarna, inget farligt & helt normalt. man kan locktita splinsen där dom är påtryckta på hjulnaver, då blir det tyst.
av bjohansson
ja du beskrev nog mitt problem bättre än vad jag gjorde :-)
tack ska testa detta.
MVH
av nevyn
Knasen skrev:Bilen är fram hjulsdriven, så att han bytte något där bak kan jag inte förstå, men iallafall, du kan testa din koppling genom att först kolla kopplingslamellen, starta bilen och lägg foten på kopplingspedalen och tryck ner pedalen ytterst lite om du känner lite större vibrationer i pedalen så är lamellskivan skev, om samtidigt hör något ljud så är urkopplingslagret kasst. Vart ifrån kommer ljudet?
Provade för skojs skull tycker mig känna massa vibrationer hur pass allvarligt är det?
Användarvisningsbild
av CarMan
nevyn skrev:
Knasen skrev:Bilen är fram hjulsdriven, så att han bytte något där bak kan jag inte förstå, men iallafall, du kan testa din koppling genom att först kolla kopplingslamellen, starta bilen och lägg foten på kopplingspedalen och tryck ner pedalen ytterst lite om du känner lite större vibrationer i pedalen så är lamellskivan skev, om samtidigt hör något ljud så är urkopplingslagret kasst. Vart ifrån kommer ljudet?
Provade för skojs skull tycker mig känna massa vibrationer hur pass allvarligt är det?
det är helt normalt att käna småvibrationer i pedalen.
av nevyn
var drar man gränsen till stora vibrationer då? :lol:
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]