Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Tänkte be om lite hjälp.

V70N
-01:a
Motor: B5244S

För jag hade tänkt mig att montera en liten extra ljus ramp (En sådan med 4 små lampor, typ mekonomen)
Skulle behöva lite hjälp med installationen...

Det finns en säkring i boxen i motorn märkt "Extraljus (Tillval)" Och där sitter en 15A säkring i den.
Men jag har inga xtra ljus på bilen.
Tänkte höra om någon vet om det finns kabelage fördraget?
Samt om det redan sitter relä etc..
Så det blir typ Plug ´N Play :P

Eller är det några andra ingrepp som måste göras i elsystemet med nya kablar/säk/relä?

Tacksam för svar.
Mvh Stefan
Användarvisningsbild
av yel_low
Har du en knapp inne i mittkonsollen? isf har du mest troligt kablaget i bilen, för att fysiskt konstatera om du har kablaget så kika mellan luftburken och näbben på vänster framskärm, ta en ficklampa till hjälp... där bör det isf vara ett relä och lite kabel, annars så är det där kontaktstycket sitter om man använder sig av Volvos eget kablage.

:-)-)
På min 04:a var det fördraget med en kontakt i motorrummet (som yel_low skriver). Vet ej hur det är på tidigare årsmodeller. Jag köpte volvos monteringssats. Där var det med kablar, relä, säkring, kontakter och knappen som ska sitta i kupén.

I Stort sett bara att koppla ihop med extraljusen, plugga i kontakten i motorrummet och sätta dit knappen inne i kupén. Då kände bilen av att det var inkopplat, som du säger Plug n' play.

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... bcee78f443

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii/default.aspx
Användarvisningsbild
av Stefan_KG
Nu har jag tittat efter.
Och mellan skärm o luftburken sitter bara ett kontakt stycke. Med en röd kabel skulle tro att den är 2,5mm*. Samt en Brun/Vit ca 1-1,5mm*.
Har inte knapp för x-tra ljus inne i kupén.
Men där är ett x-tra hål, som är blindat.

Är det möjligt att koppla rampen så att den tänds samtidigt med det vanliga helljuset?
Det borde ju går att sätta in ett relä någonstans.?
Användarvisningsbild
av Nexus
Ja du kan koppla som på gammalt hederligt vis oxå. Jag gjorde det då jag var 30 mil hemifrån och bara tillgång till lite få verktyg i bilen och en vanlig reläsatts.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]