Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Geck0
Hade tänkt köpa bromsok (höger bak) på biltema till min V70N -01.

http://www.biltema.se/carparts/carparts ... arId=Volvo

Har kollat lite på forumet om detta och det verkar som att biltemas produkter inte alltid passar till modellen som är angiven på kartongen... Vad jag kan se så finns det några olika möjliga bromsok som borde passa: "V70 16"hjul 99-" eller "V70 15"hjul 00-". Dessa två har dock samma artikelnummer (66-5070) och pris så det är väl samma då(?). Men kollar man på ok till s80 (vilket ju bör vara somma som till v70) så finns det två olika höger bak ok, ett som är samma som ovan nämda enl artikelnr och ett som är billigare (66-5007).

Blev lite krångligt men hoppas ni förstår, någon som köpt ett höger bak ok till v70 och som kan säga vilket jag behöver?

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Gizz
Mina erfarenheter ifrån att handla bromsok ifrån biltema är att deras märkningar är lite som kom och hjälp mig. Jag rekommenderar att plocka bort oket och ha det med dig eller mät och fotografera det oket som sitter där för att kunna jämföra i butiken. Jag fick byta ok efter ha fått fel ok till min S80-00 140 hk. Tog oket för höger fram som heter 66-5007 och är för 15" hjul. Skulle vara det som heter 66-5075 som är för 16" hjul vilket jag tänkte skulle vara till turbobilarna men icke. Kanske inte hjälper så mycket till dina bakok men som sagt kontrollera noga innan du lämnar butiken. Annars var det helt ok bromsok såhär långt.
av Geck0
Gizz: 66-5007 är ju ett bakok enl. biltema (eller så har de fel info på hemsidan), så kanske därför det inte passade?

Jag har 170hk 2.4L motorn och 15" original volvo fälgar...

Problemet är att en kompis som är på resande fot ska köpa oket åt mig då jag bor alldeles för långt från biltema. Så det vore bra att få rätt ok direkt...

Jag chansar nog på 66-5070 som är HB ok för följande "modeller": "v70 15" hjul 00-" "V70 16"hjul 99-", "S80 16"hjul 99-" och "S80 00-".

Ja det verkar lite rörigt när det gäller artikelnr på biltema men om detta passar min bil så stämmer iaf den första beskrivningen.
Användarvisningsbild
av Gizz
Jo jag vet att det är ett bakok om man kollar på S80 men det är ju så att det finns 2 olika HB på S80 men inte något HF. Däremot så heter HF 66-5007 till V70 därför blev det just detta. Men som sagt var det fel. Men som du säger är det nog rätt med det nummer du har där. Men du skulle ju kunna mäta avståndet mellan skruvarna bara för att vara på säkra sidan.
av Geck0
Aha, misstänkte att det var något sådant. Då finns det alltså bara en typ av ok till vardera bakhjul på s80/v70, och två olika typer till vardera framhjul.
Tack för infot Gizz
Användarvisningsbild
av Gizz
Ja det verkar onekligen så. Hoppas att du får rätt sort direkt. Jag är inte rädd för att köpa fler ok på Biltema om det nu skulle behövas. Hoppas inte det bara. Har bytt båda framoken nu så det känns som om det får vara nog.

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]