Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lexus
Börjar snart bli tokig på ett skramlande ljud bak i bilen. Bilen är 10 månader gammal och har de senaste månaderna låtit som om det ligger någon lös hård pryl där bak och rullar runt. Har rivit ut allt i bagagerummet och reservhjulsbaljan utan att ljudet försvinner. Har även testat att klä in (med skumgummi) några stora kabelhärvor till vänster där säkringar och annat sitter. Det här ljudet hörs vid minsta ojämnhet och driver mig snart till vansinne. Vad kan det vara som verkar sitta löst bak i en nästan ny bil? Någon som har en idé om vad som kan vara fel?
av Lunargold
Jag hade samma problem med min V70N-07 .Den knakade och knäppte och lät som något var löst där bak när jag åkte över ojämnheter.Hittade inget som var löst ,så jag åkte in till Volvo med bilen och dom visste direkt var det var för fel.Volvo hade ingen lösning på problemet mer än att sätta dit ett par varv eltejp runt låsbygeln.Sedan har jag ej hört ljudet något mer.

V70N-07
av samjoa
Lunargold skrev:Ja några varv eltejp på låsbygeln till bagageluckan . Då försvann problemet för mig.
V70N-07
Då testar jag det så får vi hoppas att skramlandet ger med sig :)

/Jocke
av wendigo73
I min v70 hade jag också ett irriterande gnekande knakande ljud, de visasde sig vara justeringen av bakluckans låsbygel som var för tajt.
av samjoa
Pratade med min far och han hade tydligen samma problem med sin helt nya V70. Det hade tydligen mekanikerna på Bilia fixat på 2 minuter. De hade justerat något och sedan var oljudet borta.

Frågan är vad de hade justerat? Antar att man får åka in på 5 direkt. Kan vara värt några kronor.

/Jocke
Användarvisningsbild
av lexus
Har kikat lite på låsmekanismen till bakluckan. Pillade lite och idag har jag faktiskt inte hört skramlandet överhuvudtaget. Dock har jag inte skruvat någonstans så det lär väl komma tillbaka men nu vet jag i alla fall att det är låset bak som låter. Tack för det!

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]