Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrDARKMAN
Hej
Jag är sugen på lite bass i min bil och undrar om volvos original bass är något att ha
ska bytta sterio till den stora snart så då måste man ju ha en bass låda så klart.

Blir det någon skilnad eller låter det bara dåligt av bassen.

är det någon annan här som har den bass lådan eller någon som har hört den lådan i värkligheten.
mvh
johnny
Klart som tusan att den hörs och att det blir skillnad. MEN, det finns ju bättre prylar. Beror lite på vad du är ute efter. Den baslådan är ju designad att passa ihop med överiga ljudsystemet. Men den fungerar ju inte i en dB-tävling om jag säger så. Tycker den vill på att slå igenom när man vrider upp volymen.
Men det bästa är ju att du provlyssnar på en. Det är inte så lätt att förmedla en sån sak via text. Alla har ju olika saker att jämföra med, det jag tycker låter skit kanske är det grymmaste du har hört osv.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
**** ändrar lite i texten, fick reda på nu av skribenten nedan vad systemen kallas... performance, high performance, premium ***

har testat ljudet i lite olika volvobilar...det enda jag kan säga är att det är jäkla skillnad på premium mot de undre modellerna.. Ljudet blir liksom klarare och basen något skönare...sen mer ljudinställningsalterntiv på stereon. High Performance med finjusterad EQ ger riktigt bra ljud med rätt cd-skiva istoppad. Där ingår även slutsteg, fast inte riktigt lika biffigt som i premium.

Men man kan komma mycket långt bara genom att ställa in equalizern på den befintliga, iaf om man har mellanmodellen som jag. Många frågar om jag har installerat baslåda när de hör ljudet i min bil, det är även många som spontant brukar anmärka att ljudet är särskilt bra i min bil. Finns hemliga menyer för finjustering om inte stereon har knapparna synliga original.

Därför har jag avvaktat att köpa extra baslåda. Man måste nämligen även plocka ur reservdäcket för att få plats med basen...det är en nackdel om man kör awd. Men bara då. (awd måste ha identiska hjul runtom för att inte gå sönder, så minispare fungerar ej så bra).

Jag tror dock att baslådan - rätt inställd - gör ett skönare ljud och mer tryck i basen...tror även att den gör så att man kan ha lägre effekt på basen i stereon och därmed spara ljudet i originalhögtalarna...dvs, man kan troligtvis spela högre ljud med bra bas när lådan är apterad.

I bilar som man ställt in basen fel kan det bli ett jobbigt muller...en bas som nästan överröstar allt annat ljud..
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
Barkbiten skrev:har testat ljudet i lite olika volvobilar...det enda jag kan säga är att det är jäkla skillnad på performance mot de undre modellerna..performance är den som jag menar är top of line i volvos serie. Ljudet blir liksom klarare och basen något skönare...sen mer ljudinställningsalterntiv på stereon.

Men man kan dock komma mycket långt bara genom att ställa in equalizern på den befintliga, iaf om man har mellanmodellen som jag. Många frågar om jag har installerat baslåda när de hör ljudet i min bil, det är även många som spontant brukar anmärka att ljudet är särskilt bra i min bil.

Därför har jag avvaktat att köpa extra baslåda. Man måste nämligen även plocka ur reservdäcket för att få plats med basen...det är en nackdel om man kör awd. Men bara då. (awd måste ha identiska hjul runtom för att inte gå sönder, så minispare fungerar ej så bra).

Jag tror dock att baslådan - rätt inställd - gör ett skönare ljud och mer tryck i basen...tror även att den gör så att man kan ha lägre effekt på basen i stereon och därmed spara ljudet i originalhögtalarna...dvs, man kan troligtvis spela högre ljud med bra bas när lådan är apterad.

I bilar som man ställt in basen fel kan det bli ett jobbigt muller...en bas som nästan överröstar allt annat ljud..
Nu har du nog blandat ihop det lite..
Premium är den värsta, sen high performance och performance är den lilla. :) Och den går inte att ha till minsta stereon. Du måste ha slutsteget, antingen PA-200 eller PA-300.
Som du säger det är riktigt bra ljud för att vara orginal. Har hört av nån att Volvo västa system är världsledande i ljud, orginalmonterat alltså. Vet ej om det stämmer men bra låter det iaf. Kanske därför dom kallas "top of the line"
Användarvisningsbild
av Barkbiten
RoadKiller skrev:[quote="

Nu har du nog blandat ihop det lite..
Premium är den värsta, sen high performance och performance är den lilla. :) Och den går inte att ha till minsta stereon. Du måste ha slutsteget, antingen PA-200 eller PA-300.
Som du säger det är riktigt bra ljud för att vara orginal. Har hört av nån att Volvo västa system är världsledande i ljud, orginalmonterat alltså. Vet ej om det stämmer men bra låter det iaf. Kanske därför dom kallas "top of the line"

ah tackar...kände på mig att jag förmodligen vände på modellnamnen...

lyssnar man på musik väldigt mycket skulle jag lätt sätta in premium...det är klass på det ljudet... men om man jämför tex det jag har high performance med nya audis och bmws som kompisarna har så tycker jag att mitt ljud känns mycket bättre...blir ofta förvånad över hur dåligt ljudet är i dessa bilar..med tanke på hur dyra de är...men som du säger, har också hört att volvo har världen bästa billjud standard...så kanske svårt att konkurrera med.
Har reagerat över samma sak. Både en kompis Merca AMG och en annan polares Audi A3, långt ifrån lika fint ljud som mitt premium system. Jag har ju inte subben eftersom jag har en S60 men då sitter ju två 8" i hatthyllan istället. Men farsan har subben i hans V70 och det är helt klart lite fylligare basgång med den.

Men kom ihåg att det är inte gratis att montera in ett premiumsystem. Det är många delar och även begagnade på skroten är det inte billigt. Ofta måste man byta dörrsidor också beroende på vad man hade innan.

MrDARKMAN: Vad har du för stereo nu och vad har du tänkt byta till??
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MrDARKMAN skrev:Hej
Blir det någon skilnad eller låter det bara dåligt av bassen.
är det någon annan här som har den bass lådan eller någon som har hört den lådan i värkligheten.
mvh
johnny
Har den i bilen. Det blir stor skillnad mot utan, ljudet kan dock inte mäta sig mot en "riktig baslåda" som spelar fritt ut i luften, denna lådan måste ju gå igenom golvet.

Men ett stort plus är ju att den inte tar någon plats eller syns överhuvud taget.
Användarvisningsbild
av Honke
En liten fråga ang volvos sub o stereo.. Hur vet jag vilket "ljudpaket" jag har i min bil?? Går det att flytta över subben från min -01 till min -04 genom att flytta över kablarna från den med fabriksmonterad sub???? Vart går de olika kablarna från subben???

Tacksam för lite hjälp.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Honke skrev:En liten fråga ang volvos sub o stereo.. Hur vet jag vilket "ljudpaket" jag har i min bil?? Går det att flytta över subben från min -01 till min -04 genom att flytta över kablarna från den med fabriksmonterad sub???? Vart går de olika kablarna från subben???

Tacksam för lite hjälp.
har du slutsteg under passagerarsätet e det minst high performance.

har du sen även de speciella högtalarna som sitter i dörrarna fram, lite snett riktade inåt bilen, då är det med all sannolikhet premium.

sitter det inget slutsteg i bilen så är det nog mest troligt att du bara har performance...
MrDARKMAN: Har haft originalsubben i min -02:a ihop med HighPerformance, fruktansvärd skillnad när jag plockade ur den när jag bytte in bilen mot en Classic -07:a.
Hade HighPerformance i -07:an oxå, men det lät så mkt bättre än i -02:an så jag orkade inte ens montera in subben innan bilen byttes mot en V70II.

Annars kan jag bara rekommendera subben, ger ett stort lyft för ljudet, men kan enl volvo endast monteras i bilar som har HP lr Premium sound originalmonterat.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta bytet […]

Polestar 5

Nu går det bygga den. https://www.polestar.c[…]

Du måste nästan ha specialverktyget f&o[…]

Har flera modell V90 97-98 med automat. De har oli[…]