Barkbiten skrev:har testat ljudet i lite olika volvobilar...det enda jag kan säga är att det är jäkla skillnad på performance mot de undre modellerna..performance är den som jag menar är top of line i volvos serie. Ljudet blir liksom klarare och basen något skönare...sen mer ljudinställningsalterntiv på stereon.
Men man kan dock komma mycket långt bara genom att ställa in equalizern på den befintliga, iaf om man har mellanmodellen som jag. Många frågar om jag har installerat baslåda när de hör ljudet i min bil, det är även många som spontant brukar anmärka att ljudet är särskilt bra i min bil.
Därför har jag avvaktat att köpa extra baslåda. Man måste nämligen även plocka ur reservdäcket för att få plats med basen...det är en nackdel om man kör awd. Men bara då. (awd måste ha identiska hjul runtom för att inte gå sönder, så minispare fungerar ej så bra).
Jag tror dock att baslådan - rätt inställd - gör ett skönare ljud och mer tryck i basen...tror även att den gör så att man kan ha lägre effekt på basen i stereon och därmed spara ljudet i originalhögtalarna...dvs, man kan troligtvis spela högre ljud med bra bas när lådan är apterad.
I bilar som man ställt in basen fel kan det bli ett jobbigt muller...en bas som nästan överröstar allt annat ljud..
Nu har du nog blandat ihop det lite..
Premium är den värsta, sen high performance och performance är den lilla. :) Och den går inte att ha till minsta stereon. Du måste ha slutsteget, antingen PA-200 eller PA-300.
Som du säger det är riktigt bra ljud för att vara orginal. Har hört av nån att Volvo västa system är världsledande i ljud, orginalmonterat alltså. Vet ej om det stämmer men bra låter det iaf. Kanske därför dom kallas "top of the line"