Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonasd
Hej

Jag har en V70 2.4T -01 som behöver nya sulor. Det sitter 205/55/R16 och om sanningen skall fram så har jag verkligen inte råd att köpa de dyraste på marknaden. Jag har kikat runt lite (bl.a. på dackonline.se) men blir inte riktigt klok på vad jag skall ha. En hel del har rekommenderat Nokian V eller Nokian Z men jag skulle inte bli ledsen om jag kunde tjäna några hundralappar till på ett annat likvärdigt märke.

Jag inser att jag får vad jag betalar för men nog borde det väl finnas några däck som är prisvärda och helt OK? Har egentligen inga speciella krav på däcken men om de är hyfsat tysta, hyfsade köregenskaper (samt inbroms) och inte slits ut på 3000 mil så är jag nöjd.

Idag sitter det däck med hastighetsbetäckning W (och Z) men behöver man verkligen mer än V? Har aldrig någonsin kört över 240 km/h och planerar inga race på autobahn den närmsta tiden.

Några tips?
Användarvisningsbild
av camaro69
Det finns många vettiga lågprisalternativ.

Även om plånboken är tunn, så är det däcken som håller bilen på vägen. Så jag tycker inte man skall förhandla alltför mycket med Sankte Per om säkerheten. :wink:

Tidigare körde jag med Kumho på min gamla 855 Turbo. Fungerade alldeles utmärkt beträffande grepp och våtegenskaper. Ligger klart vettigt i pris.

Man kanske ska akta sig för riktigt lågpriscrap med stenhårt gummi (värre än ishockeypuckar) för då tappar däcket sina våtegenskaper.

På min R sitter dock högprestandadäck. :wink:
av jonasd
Var sätter man gränsen gällande grepp och våtegenskaper?
Är det pris eller känt märke?

Köpte Falken en gång till min Audi A4 och de var klart OK.
De ligger på 750 kr / däck på dackonline.se och det är kanske runt dessa summor som man får räkna med om man skall ha hyfsade egenskaper?

Har hört att Star Performer UHP skall vara ett hyfsat bra däck och klart prisvärt för 573 kr/st men det var en person som sa det och man vet ju aldrig...

Hur är Hankook's däck?
av jonasd
Phantom skrev:Jag tycker du ska ha den hastighetsbeteckning som är avsedd för bilen. Oavsett om du kör fort eller inte så kör du en relativt tung bil som kräver sin stabilitet i kurvor m.m.
och var ser man det?
Jag läste på däcken som satt på och det ena var ett "W" och det andra ett "Y"
Tror knappast att jag får upp volvon i 300 knyck eller vad säger du?
av Marbas
När det gäller hastighetsindex på däcken så måste dina däck (sommardäck) klara den hastigheten som bilen är registrerad för. Om bilen är registrerad med maxhastighet på 250 km/h är det inte lagligt att lägga på däck med hastighetsindex H, utan du måste ha index W, Z, eller Y. Detta gäller oavsett om du tänker köra fort med bilen eller ej. Vi har ju en maxhastighet på 120 km/h i Sverige, och då skulle man ju kunna säga att ingen behöver lägga på däck med annat index än Q...

Konstigt nog får du ha vilket index du vill på dina vinterdäck, oavsett bilens typade maxhastighet.

Själv har jag tidigare kört på lite billigare däck, men efter den senaste omgången så betalar jag lite mer för däcken vid inköp, då det blir bättre komfort, tystare i kupén, och däcken slits inte lika fort.

En tabell med hastighetsindex:
Q=160km
T=190km
H=210km
V=240km
W=270km
Z/Y=300km
Användarvisningsbild
av Funk
Hankook K105 är ett riktigt trevligt mellanprisdäck, som man kan fynda om man letar runt lite.. Tysta och med bra grepp, slitstyrkan vej jag inget om än, för tjejens bil har inte rullat så långt med dem än.

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Marbas skrev: Själv har jag tidigare kört på lite billigare däck, men efter den senaste omgången så betalar jag lite mer för däcken vid inköp, då det blir bättre komfort, tystare i kupén, och däcken slits inte lika fort.
Motsatsen till vad jag upplevt, har kört billiga regumerade däck som har kass grepp men det går inte att köra slut på 8000 mil :-O) rätt tysta var de med. Greppet var dock NOLL så fort det blir blött.

Desto dyrare premiumdäck jag har bytt till desto fortare har de slitits ut. Greppet blir kanon även i väta, men de slits ut på 2000 mil om de är riktigt dyra/bra. ?:-/
av jonasd
Jag gick in på fordonsuppgifterna på Vägverket och har även kontrollerat mot mitt registreringsbevis. Det finns ingen information om någon hastighet som bilen skulle vara registrerad för.

Däremot så står det följande (både på pappret och på nätet)
Däckdimension axel 1: 205/55 R16 89V
Däckdimension axel 2: 205/55 R16 89V

Det måste väl innebära att jag fullt lagligt (och säkert) kan köra med däck som är V-klassade?

Över till däcken...

Har hittat några förslag, ris eller ros?
Star Performer UHP - 573 kr/st (totalt 2292 kr)
Goodyear EAGLE NCT 5 - 756 kr/st (totalt 3024 kr)
Falken FK-452 - 645 kr/st (totalt 2580 kr)
Nokian V - 923 kr/st (totalt 3692 kr)
Hankook Ventus Sport K104 - 770 kr/st (totalt 3080 kr)
Hankook Ventus Prime K105 - 778 kr/st (totalt 3112 kr)
av Marbas
jonasd skrev:Jag gick in på fordonsuppgifterna på Vägverket och har även kontrollerat mot mitt registreringsbevis. Det finns ingen information om någon hastighet som bilen skulle vara registrerad för.

Däremot så står det följande (både på pappret och på nätet)
Däckdimension axel 1: 205/55 R16 89V
Däckdimension axel 2: 205/55 R16 89V

Det måste väl innebära att jag fullt lagligt (och säkert) kan köra med däck som är V-klassade?
Om du har det nyare regisreringsbeviset står den maximala hastigheten i rutan "Motor och växellåda". I de äldre registreringsbevisen står det inte. Jag har det nyare till min V70 och där är max hastigheten satt till 210 km/h. Tittar jag på nätet (vv hemsida) för samma bil står det följande däckdimensioner:
Däckdimension axel 1: 195/65 R15 91V
Däckdimension axel 2: 195/65 R15 91V

Jag tolkar det som att du har ska kunna köra på däck med V index utan problem.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]