Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jhonny
Hej!

Efter att ha bytt skivor och belägg runt om, även bromsvätska, så har jag inga bromsar nu!! Pedalen sjunker ner i golvet, väldigt lätt, efter några snabba pump får jag lite broms, å då menar jag LITE. nästa gång jag bromsar är de samma visa igen. Vet att sakerna ska slitas in, men pedalen ska väl inte gå ner i golvet?
Men de är inte allt, märkte att de lilla som bromsade var bak, skivorna var varma, luktade bränt!

Oken var i bra skick, tröck tillbaka kolvarna endast med händerna under bytet, så dom ska funka fint.

Tänkte att jag misslyckats med luftningen, som gick bra.. Lämnade in den på volvo, inge luft fanns!!

Men kom att tänka på om de va mitt sätt att lufta som har tagit sönder nått. Köpte en tryckluftnings anordning på micro där man kopplar en slang från ett däck till bromsbehållaren. Men när inte locket höll riktigt tätt, så blev däcket fort tömt. Var även själv så kunde inte trampa på bromsen. Tog då kompressorn med blåsen och trädde på slangen, funkade fint. Blåste lite lätt, men nu är ju frågan om de blev nå med huvudcylindern. Å de jag tyckte va "lätt" kanske va för mycket!?

Tillägga att bromsarna funkade jätte fint förut, va bara slitna. VAD har hänt?? S60 T5. 2001

Tacksam för alla idéer!!
Användarvisningsbild
av Jhonny
Hade bara in den för luftning. Dom kunde kolla vidare, men då blev de ny tid. Tänkte att jag kunde luska lite själv först. Med hjälp av er såklart! :wink:

Men du misstänker huvudbromscylindern?

Då måste jag haft sönder den själv då. Kollade på skroten, inte så dyr, men är den svår att byta??
av finnepower
Skulle byta belägg på en Bandvagn på jobbet. Då fick jag precis samma fenomen som du har. Bytte bromsok, bromsslang, ja i princip allt utan att de blev bättre. Bytte då huvudbromscylinder och då blev de bra. Tänkte på när du trycke in kolvarna på oken om de har skadat packningarna/O-ringarna i huvudbromscylindern. En idé, men de behöver ju inte vara så.
Tycker de är konstigt att Volvo lämnar ifårn sig bilien utan bromsar, hade dom ingen förklaring?

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]