Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av deska
Hej, har ett problem med min s60, med att torkarna (tror det är den ena av dem) knäpper/knakar till varje gång armen far över rutan. Har samma problem med min bmw och det lustiga är att det bara inträffar när det regnar och är blött aldrig om jag slår på torkarna när rutan är torr. Tycker det är skitskumt. Inte nått stort problem men jäkligt irriterande :)

Hoppas nån kan ha idé om vad det kan bero på..
av Lesjö
Det beror på torkararmens "skränkning."
Bladet vänder inte direkt vid ändläge när det är blött på rutan och friktionen är låg. Däremot vänder det när det är torrt. Genom rutans välvning så vänder bladet när friktionen och bladets vinkel mot rutan stämmer. Kan vanligen enkelt avhjälpas genom försiktig "skränkning" av torkararmen, men det är känsligt.
Användarvisningsbild
av deska
tack för svaret. men tror inte det är det eller iaf inte bara det. jag har haft på torkarna och gått ut och lyssnat och det låter som ett "klickande" i själva armen inte från bladet. Om jag skulle beskriva det så låter det lite som om man fått in smuts i ett kullager och det liksom knakar till vid varje rörelse. Vet inte om det var nån höjdarbeskrivning dock :roll:
deska skrev:tack för svaret. men tror inte det är det eller iaf inte bara det. jag har haft på torkarna och gått ut och lyssnat och det låter som ett "klickande" i själva armen inte från bladet. Om jag skulle beskriva det så låter det lite som om man fått in smuts i ett kullager och det liksom knakar till vid varje rörelse. Vet inte om det var nån höjdarbeskrivning dock :roll:

Prövat och lyfta upp torkar-armarna och satt på torkarna? Låter de då med kan du ju utesluta själva bladen. Prova och spruta på typ WD-40 på axelarna som torkarna sitter fast på.

/Juha

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]