Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ROM
Plötsligt vid start tänds ABS samt STC varning upp, efter hemkörning och ny start kvarstår ABS larmet.
Bromsolja finns men verkar gammal, har nog inte byts på ett tag (presix köpt bilen för några månader sedan privat)

Vad göra ???
Kolla givarna på hjulen ?
Behålla hjulen, byta bilen ?
Har signalbeskrivningar till ABS...men ingen mätlåda, koppla friskt ändå?

Tacksam för svar...såg här på nätet att en ny ABS burk kostar 8000:- :(
av Knasen
Hej,

Börja med kolla felkoderna i bilen, är till stor hjälp för att ta reda vad som kan vara fel. Att koppla friskt är ingenting att du bör göra risken är du saboterar ännu mera. Men jag är intresserad av vad har du för "signalbeskrivning av abs:en" Kopplingsshema?????
Har du ett Kopplingsshema så underlättar det dina mätningar
Användarvisningsbild
av s80
hade samma symptom på min t6:a och det visade sig vara abs styrenhet, ha d gött
av poan
Du kan bli av med larmet genom att lyfta säkring 14 (5amp) engine control unit system relay.
In some cases you also have to do the following maneuvers:
1) key in I position.
2) press down the reset nob for your tripp odometer. keep it down until the miles come back.
3) Still keeping the reset nob down, turn the key to II, wait until the varning screen (to the right) is cleared out.
I have to freqvently do this due to bad ABS control unit, resulting in ABS -> STC -> Lambda alarm (codes 262A + 510F). New control unit in hand but not replaced yet
P-O
av ROM
Läste på systembeskrivningen i VADIS.....tänkte börja med hjulsensorerna fann att jag hade smygpunka på höger bakhjul ! Pumpat upp 1.5 kg nu och varningen är borta. Skulle tro (hoppas) att det är olika hastigheter från hjulsensorerna som ställde till problemet, högre hastighet från punkterat hjul....håll tummarna!

Själve f_n att det skall vara så många hästar i motorn att man inte märker en smyg-punka :lol:
Bromsok kärvar

Inte ovanligt att det nöts hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]

Har tyvärr ingen multimeter.