Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag har en s60-01. När jag kör runt 100-120km/h så uppstår det vibrationer i framvagnen, ratten skakar lite och jag undrar vad ni experter tror det kan vara? Mina egna gissningar är antingen obalans i något av hjulen eller att någon del i framvagnen är sliten. Tillägas kan att bilen nyligen besiktigades utan anmärkning så om det var nåt klapp i famvagnen borde dom väl slagit ner på det.

Hur som helst vad tror ni det kan bero på?

Thx

/Stegen7
stegen7 skrev:Hej, jag har en s60-01. När jag kör runt 100-120km/h så uppstår det vibrationer i framvagnen, ratten skakar lite och jag undrar vad ni experter tror det kan vara? Mina egna gissningar är antingen obalans i något av hjulen eller att någon del i framvagnen är sliten. Tillägas kan att bilen nyligen besiktigades utan anmärkning så om det var nåt klapp i famvagnen borde dom väl slagit ner på det.

Thx

/Stegen7
Tjena!

Min gissning är helt klart obalans i hjulen. En polares farsa var däckhandlare och han sa något i stil med: "Vibrationer i ratten vid 110 kmh så är det framhjulen, vid 90 kmh är det bakhjulen" (eller var det tvärt om, vill någon bekräfta eller dementera?) :D

Åk till din lokala däcknisse och be dem kolla balansen, eller vänta tills det är dags för vinterhjulen och gör det i samband med bytet.

Mvh
/Fred
Fred skrev:
stegen7 skrev:Hej, jag har en s60-01. När jag kör runt 100-120km/h så uppstår det vibrationer i framvagnen, ratten skakar lite och jag undrar vad ni experter tror det kan vara? Mina egna gissningar är antingen obalans i något av hjulen eller att någon del i framvagnen är sliten. Tillägas kan att bilen nyligen besiktigades utan anmärkning så om det var nåt klapp i famvagnen borde dom väl slagit ner på det.

Thx

/Stegen7
Tjena!

Min gissning är helt klart obalans i hjulen. En polares farsa var däckhandlare och han sa något i stil med: "Vibrationer i ratten vid 110 kmh så är det framhjulen, vid 90 kmh är det bakhjulen" (eller var det tvärt om, vill någon bekräfta eller dementera?) :D

Åk till din lokala däcknisse och be dem kolla balansen, eller vänta tills det är dags för vinterhjulen och gör det i samband med bytet.

Mvh
/Fred

Vibrerar de i ratten är det oftast framhjulen, vibrerar de i arslet så är de bakhjulen. Lika bra och balansera alla 4:a. Va inne med min bil och balansera däcken, va ca: 10-30gram obalans i varje däck utan att jag upplevt de som onormalt. Sen kan man ju kolla bakfälgarna om de samlats grus innanför, mycket vanligt fel. Finns plastskydd "ankfötter" på volvo som ska hjälpa mot skit som samlas i bakfälgarna.

/Finnepower
VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.