Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Då var det dags även för mig att rengöra vevhusventilation och spjällhus. Många värdefulla tips har jag hittat här och även på Pettssons sida (Tack för det!). Har dock inte hitta någon info just för min motor vilket föranleder lite frågande här;

Jag lossade och plockade undan div slangar och rör, listen med spridare osv. Noterar dock att spjällhuset sitter skruvat underifrån i insugsgrenröret och det är trångt (TRÅNGT!). Får då idéen att det kanske går att lyfta ur grenröret och spjällhuset i en enhet. Lossar skruvarna till grenröret och lyckas flytta det flera centimeter. Dock ej tillräckligt för att få loss det, det verkar som att det tar emot mest på grenrörets högra sida (sett i bilens färdriktning). Saker som kan tänkas vara i vägen:
1. Spjällhuset (duh!). Men det känns faktiskt inte så.
2. Generatorn. Främre högra hörnet på grenröret verkar ta i i överkant på generatorn.
3. Termostathus. Trångt men det kanske går.
4. Kylfläkten. Kanske inte direkt i vägen för själva grenröret men den bidrar till trångboddheten.

Ni som gjort detta på en 2,4t, hur har ni gjort? Vad har ni andra för tips?

Min plan nu är att lossa spjällhuset från grenröret för att göra "enligt boken" men frågan är hur jag kommer åt detta på bästa sätt. En förhoppning är att jag kommer åt spjällhuset om jag tar bort kylfläkten. En annan, tveksam, är att jag kommer åt underifrån.

Tacksam för alla idéer inför kvällens skruvande!

Mvh

Håkan
Jag har gjort rent spjällhuset utan att ta bort det. Plocka bort kylfläkten, den sitter på två bultar i överkant, lyft den rakt upp sedan du lossat elkablarna. Du ser hur dom sitter. Ta sedan bort slangen på spjällhuset, den sitter med en slangklämma. Torka rent spjällhuset med en ren trasa och avfettningsmedel. Var försiktig. Men det gjorde underverk på min bil. Det är trångt och pilligt, så ta en dag när du känner att du har tålamod.... :lol:
Det gick mycket bra med fortsättningen tack vare tipsen. Allt är nerplockat och rengjort och sätts ihop idag när jag får nödvändiga packningar.

En följdfråga:
Vad är detta?
http://torbj.myphotoalbum.com/view_phot ... 03&id=01_G

Det mest framträdande (hiterst i bilden) slangen och röret går från termostathuset (eller?) och över på andra sidan motorn. Vart den går ser jag inte på min bil. Bakom dessa skymtar på bilden en slang som fäster i oljefällan och som går till röret från luftburken. Dessa två sitter ihop med någon form av skumgummi, till höger i bilden. Den lilla lösa slangen går mellan oljefälla och insug. (Hoppas ni förstår min beskrivning..)

Frågan är om även dessa slangar behöver rengöras och hur jag isåfall får loss dem.

Tack för hjälpen :)

-Håkan

Hur kan man ens betala 50k för något […]

VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]