Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bjohansson
#13242
Jag vet att jag har sett att man kan sätta in "R:ns" blåa mätartavlor, i en vanlig s60.
Någon som vet var man kan få tag på dessa?
av S.t.r.a.n.D
#13252
Volvo borde funka...Om dom inte är så dum att dom bara säljer hela "huset" i ett stycke..
Användarvisningsbild
av ER
#13255
Jo 10000kr för hela kalaset nytt har jag hört(måste vara ett skämt?), dock så krävs det lite pill med då R-tavlorna är lite speciellt belysta och inte som vanliga P2-bilar. Är det ens samma CAN-bus på R och vanliga?, jag har hört att det inte är det och då faller det enklaste sättet att få blåa tavlor.
av kbeito
#13435
bjohansson skrev:Jag vet att jag har sett att man kan sätta in "R:ns" blåa mätartavlor, i en vanlig s60.
Någon som vet var man kan få tag på dessa?
Hei!

Jeg har akkurat fått satt inn R mätartavlor i min V70. Noen påstår at det er en enkel sak å få det til, men siden R instrumentet er belyst ovenfra og ikke original er, så må en koble strøm fra et sted og inn på de lysene som sitter over instrumentet. Vi måtte ha hjelp av en som hadde greie på bilelektronikk for å få det til. Han satt ca. 2 timer for å få fiksa det. Pluss at du må skifte over mätartavlorna fra R til origianalhuset, en må være litt forsiktig med den operasjonen!

Jeg fikk forresten tak i ett brukt R instrument, så jeg slapp å betale de 10 000,- som noen påstår det koster hos Volvo. Og R huset får du ikke brukt i en vanlig V70/S60 siden det er to forskjellige kontakter.

Men det ser jo veldig fint ut når en får det til til slutt!
av kokse
#97605
så d passade inte alls alltså? inte en enda kontakt!? har just beställd d så nu blir jag lite nervös! mvh
Användarvisningsbild
av ER
#97678
kokse skrev:så d passade inte alls alltså? inte en enda kontakt!? har just beställd d så nu blir jag lite nervös! mvh
Helt nytt för 10"-12" samt din gammla DIM i inbyte samt rätt mjukvara då DIM inte går att ladda om sägs det så bör ju det inte vara någon pers att få det hela att fungera då det är där problemet sitter med begagnade DIM och i bästa fall dubblerat miltal på bilen eller tvingat CEM-byte för att få ordning på kaoset enligt flera som bytt till R-mätare på ett eller annat sätt, inte i själva kontakterna även om nån påstått att 00-01-bilar måste pilla sönder hela instrumentet och byta just dom delar som skiljer på det gammla instrumentet för att det skall fungera ens, kan vara bullshit det också då jag hört fler versioner om detta än nåt annat. Begagnat är inte dessa mätare värt dom 4"- 8" som begärs för dom få begagnade av dessa jag sett på senare tid. Kanske dom användbara delarna som fysiskt måste flyttas över från R-instrumentet till ditt gamla för att få det att fungera är värda 2" på sin höjd.
av CANBus
#97729
men lyssna nu:

En nytt instument kan man inte sätta in i en gammal bil, fel CAN kommunikation.

Ett begagnat kan man skruva isär och modda dit..
Användarvisningsbild
av ER
#97797
CANBus skrev:men lyssna nu:

En nytt instument kan man inte sätta in i en gammal bil, fel CAN kommunikation.

Ett begagnat kan man skruva isär och modda dit..
Nyare än 01 har det sagts till mig att det fungerar med helt nytt ihop med rätt mjukvara, vet ej vem jag skall lita på längre.
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]