Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av -henrik-
Hej! Har en v70d5 -02:a med manuell låda som har börja att låta konstigt. Problemet började för 2-300 mil sedan då jag började att höra ett rasslande/vinande ljud vid motorbromsning på 3:e och 4:e växeln. Så länge man hadde driv på växlarna lät det inget men så fort man motorbromsade kom oljudet. Blev sedan tyst om man tryckte ner kopplingen. Har nu blivit värre och låter även illa på 2:ans växel och när man har driv frammåt på växlarna. Misstänkte först vänster drivknut men kan nog utesluta den då jag inte har problem på alla växlarna och den inte låter värre när jag svänger. Ser även att det har fuktat olja runt lådan.
Så vad tror ni? Låter det som att det är dags att byta lådan eller kan det vara något annat?

Har även problem med ett knackande ljud på tomgång som låter som att det kommer från multiremmen. Remmen fladdrar väldigt mycket så länge knackljudet finns där. Ljudet försvinner om jag höjer varvtalet 100 rpm eller rör på ratten så att styrservopumpen får jobba. Har bytt både rem, löphjul och spännrulle utan resultat. Läste om att det kan vara svänghjulet så man kanske bör byta det sammtidigt som lådan isf? Om det nu är svänghjulet ,kan det då låta som att det kommer från remmen?
/ Henrik
Användarvisningsbild
av yel_low
jag tycker det ofta glöms något så viktigt som hur långt bilen har rullat, det ger en bild på slitage tex.

svängningsdämparen är väl bytt i ett par fall, även frihjulet på generatorn, nå mer finns inte som kan spöka till det i drivningen av aggregatremmen, då du bytt rem å hjul.

växellådan är lite klurigare, jag ANTAR att bilen rullat långt. kan vara lagerfel i växellådan, men dom brukar som regel stoppa riktigt bra. nästa sak jag tänker på är dubbelmasse svänghjulet om nåt har hänt med det. ljud kan fortplanta sig bra och det kan till och med vara så att ljudet du tycker komma från multiremmen kommer från svänghjulet istället. såna här grejjer skulle vara enklare om man fick se/lyssna/provköra bilen och sen gissa :-)-)
av -henrik-
Tack för svaret! Bilen har rullat 14500mil men misstänker att den kan ha gått längre då det är en importbil.
Vill gärna ha delarna som behöver bytas hemma före jag börjar att riva bilen. Känns lite dumt att köpa en beg växellåda för 8-15000kr och sen se att det inte var den det är fel på.

Nån som vet vad lådan till min bil heter? Passar den från andra årsmodeller också?
Senast redigerad av 1 -henrik-, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av yel_low
-henrik- skrev:Tack för svaret! Bilen har rullat 14500mil men misstänker att den kan ha gått längre då det är en importbil.
Vill gärna ha delarna som behöver bytas hemma före jag börjar att riva bilen. Känns lite dumt att köpa en beg växellåda för 8-12000kr och sen se att det inte var den det är fel på.
börja med att tappa oljan ur lådan och se hur den ser ut, metallspån o.s.v.
av -henrik-
Har nu skaffat en ny låda och ska till att byta den. Ser att det ser ut som att man måste släppa ner hela framvagnen och balken under för att få bort lådan. Då är frågan:
Hänger hela motorn på framvagnsbalken och måste jag lyfta motorn uppifrån för att den inte ska komma ner?
Eller måste man släppa ner motorn för att komma åt att få bort växellådan?
Isf blir det väl mycket Slangar, rör och kablar man måste släppa på.
av Matthew
-henrik- skrev:Har nu skaffat en ny låda och ska till att byta den. Ser att det ser ut som att man måste släppa ner hela framvagnen och balken under för att få bort lådan. Då är frågan:
Hänger hela motorn på framvagnsbalken och måste jag lyfta motorn uppifrån för att den inte ska komma ner?
Eller måste man släppa ner motorn för att komma åt att få bort växellådan?
Isf blir det väl mycket Slangar, rör och kablar man måste släppa på.
Motorn måste stödjas ovanifrån med specialverktyg. Det går också med tajla eller liknande från taket. Själv körde jag med motorlyften när jag rotade med mina solenoider i växellådan. Dock är väl inte motorlyften att rekommendera i första hand, då stödbenen kan vara ivägen, men det går.
Hjälpramen under motorn skall tas bort (därav stödet ovanifrån), Motorn sänks så mkt som är nödvändigt, just för att få loss/ur lådan.....

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]