Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V70_2001
Min V70 2001'a verkar "tappa andan" ibland när jag kör. Har läst tips att det kan vara AC eller antispinn men det har jag testat att stänga av utan några resultat. Varvräknaren ger hela tiden konstant varvtal med.

Har också läst att bland annat 2001'orna har begåvats med nått taskigt gasspjäll som kan orsaka nått liknande symtom? Inga kontroll-lampor lyser i bilen. Tips någon?
av S.t.r.a.n.D
Kan kanske vara gasspjället, har också hört att det ger liknanade symtom.

Vad är det för motor??
Om det är en turbomotor kan det vara magnetventilen. Då blir det precis som att den "tappar andan" när man gasar. Kostar ca. 450-500:- och tar 5min att byta.
Användarvisningsbild
av V70_2001
Motorn är en 2.4T. Imorse när jag skulle till jobbet tändes kontroll-lampan och där stod "motorstyrka reducerad" i displayen, så det var bara att köra hem och ställa den igen. Bilen ska in till Bilia på måndag för lackering av kofångaren (nått jon som skrapat bilen :evil: ), så de ska kolla på den då. Men tack för ditt svar RoadKiller. Hoppas verkligen att det bara är magnetventilen! :)
Användarvisningsbild
av Funk
Det är troligen inte magnetventilen, den sätter sällan eller aldrig felkoder och tänder lampan.

/Thomas
av S.t.r.a.n.D
Precis som funk skriver. Om det BARA är megnetventilen som jävlas så tänds ingen lampa och felkod bör du inte heller få, tyvärr. Vet du var den sitter?? Du kan prova att dra ur elkontakten till magnetventilen och kolla om den går jämnare då. Den går bara på grundladd då så den lär nog kännas slöare än vanligt.

Annars är väl tipset att kolla felkoder iaf.
Användarvisningsbild
av V70_2001
Sorry, ingen aning om var magnetventilen sitter. Så det kan inte bara vara magnetventilen om lampan är tänd? Ajdå :( Jag är nog beredd att sätta en slant på att det är gasspjället. Men bilen ska som sagt in på Bilia på måndag så då får jag svaret.
av S.t.r.a.n.D
Svårt att förklara men ska försöka. Den sitter fast på luftburken, på insidan av luftbruken mot motorn. Den har tre slangar och en elkontakt till sig.

Här har du en bild på hur den ser ut och storlek. Du ser den nog när du kollar där.
Bild
Användarvisningsbild
av V70_2001
Efter rengöring av gasspjäll och omprogrammering fungerar bilen kanon igen. :D

PS. Lackeringen blev för övrigt grymt bra också. Bravo Bilia! :D
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Kul att det löste sig. Jag hade precis samma fel på en motsvarande bensinare (2001, 2.4t)...helt plötsligt tappade motorn kraften...var samma fel som du hade. Gasspjället alltså.
av S.t.r.a.n.D
V70_2001 skrev:Efter rengöring av gasspjäll och omprogrammering fungerar bilen kanon igen. :D

PS. Lackeringen blev för övrigt grymt bra också. Bravo Bilia! :D
Vad fick du betala för regörning av gasspjället samt omprogrammering??
Lågmilad 850 på auktion...

Är vissa färger värre än andra[…]

20 år gammal bil, räkna med problem.

Laddning av recharge

Det bästa är väl att ställa ti[…]

Ja det var ju billigare än på Volvo […]