Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zundapp
Hej
Jag har en v70 2003 170hk. jag har fått ett märkligt tjut under huven.Låter som någon vakumslang som har spruckit. Stänger jag av motorn så låter det i cirka en sekund efter att motorn har stannat.Jag har försökt att lokalisera ljudet´, det låter mest över ventilkåpan på höger sida om jag står framför bilen. Motorn har också gått lite upp och ner i varv på tomgång de senaste dagarna. hoppas på hjälp då detta är lite latin för mig.
av zundapp
zundapp skrev:Hej
Jag har en v70 2003 170hk. jag har fått ett märkligt tjut under huven.Låter som någon vakumslang som har spruckit. Stänger jag av motorn så låter det i cirka en sekund efter att motorn har stannat.Jag har försökt att lokalisera ljudet´, det låter mest över ventilkåpan på höger sida om jag står framför bilen. Motorn har också gått lite upp och ner i varv på tomgång de senaste dagarna. hoppas på hjälp då detta är lite latin för mig.
Hej
nu har jag lokaliserat ljudet.Det är vevhusventilationen ,för när jag drar upp oljestickan så slutar det.Det är förmodligen en slang under insuget som har spruckit :(
av Infide
Finns en svinliten slang som går från luftburken och in i insuget. Den hade släppt från insuget när nån har haft borta luftburken. Detta hade genererat en felkod, men den raderades och slangen sattes tillbaka utan extra kostnad. Tacksamt!

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]