Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av damon
Hej på er !
Andra inlägget om samma sak för mig, fick en del matnyttiga tips senast, tack för dem !
Bilen "hackar , bluddrar" vid gaspådrag, jag själv har hakat upp mig på luftfiltret
ett öppet BSR filter, dom få hästarna kan jag vara utan likaså ljudet.

Fenomenet inträffar inte alltid och jag tycker bilen svarar sämre på gasen genom hela registret nu än för någon
månad sedan.

Men egentligen borde väl ett dåligt luftfilter ge ojämn gång genom hela registret?
Luftmassemätaren? hur hittar man den?
kan man koppla ur den o sedan provköra?
går bilen lika illa eller kanske lite bättre, bör det väl vara den som är felet?

Nu kryper det i kolhuvet på mig :=)
Hjälp mig med felsökning kring LMM !

Tackar på förhand N
Byt magnetventilen, verkar vara ett standardfel, eller prova att göra rent först innan du köper en ny, fast å andra sidan 500kr är inte mycket för en ny.
Risken finns att luftfilteroljan har tagit sig in till LMM. Då är den körd! Vet inte om den ger felkod helatiden då. Jag skulle ta bort filtret och sätta i ett ex. K&N insatsfilter i orginal luftbox och sedan dra en CAI till boxen istället.

Magnetventilen som nämns ovan kan det också vara.
Ta bort det öppna luftfiltret så har du eliminerat åtminstone en trolig felkälla.
:)
Jag har provat att koppla ur LMM tror jag iaf :=)
bifogar en länk så ni ser vad jag kopplat ur http://www.stallboberg.se/pics/barb/144.JPG

bilen gick likadant kanske tom lite bättre med den urkopplad!
Om det nu är LMM jag kopplat ur?

Men fick tyvärr ett larm i samma veva: Motorsystem erfordrar service
Tilläggas kan ju göra att emissionslampan lyser om vartannat, men jag tror
det handlar om 2 separata fel, men som ni anar jag är mera
chaufför än mekaniker :=)

Mvh N
Ja, du har kopplat ur lmm.
Av bilden att döma, så verkar det dags för motortvätt. :wink:

Om jag vore i ditt ställe, skulle jag läsa ut vilka felkoder bilen satt. I och med att motorlampan tänts så finns det felkoder. Att hålla på att byta en massa delar på måfå kostar bara onödiga pengar.

Släng det öppna luftfiltret där det hör hemma. Dessa "p----förlängarfilter" har en tendens att "döda" lmm då det ska kladdas med olja o s v.

Om du inte är mekproffs lär du inte kunna klara ut felet/felen själv, utan du måste skaffa hjälp med rätt utrustning och kompetens.
Om bilen går bättre när du kopplat ur Luftmassemätaren som du skrev är förmodligen den kass! Va på Bilia idag och fråga vad en LMM kosta, fick svaret runt 5000:-. Vilken tur sa jag att jag köpte en ny på blocket för 800kr då :lol:

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]