Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattematte
Hej
Är ny här på forumet och har läst en hel del här, men jag hittar inget som rör min fråga till 100%.
Jag har en V70 D5 AWD 6växl -05 med 15000 mil på mätaren och jag har inte haft bilen så länge,men jag är lite missnöjd med förbrukningen på den.Jag vet att det är ju en stor och tung bil så den tar ju lite mer än en passat. Dom sista tankarna har den tagit ca:0,8l/mil och då har det varit mest landsväg och långkörningar,ska det va så ?
Jag har sett att den ryker rätt så svart om man gasar på efter en korsning och när man kör i väg. Så jag frågar här på forumet ni med lika bilar vad eran förbrukning är. Den är lite ojämn med kraften, om man ligger i jämn fart så känns det som att den försvinner ibland.
Användarvisningsbild
av sand3rs
Jag tycker inte att 0.8l/milen låter speciellt högt, med tanke på bilen dvs.
Farsan snittar i sin 1.6d v50 fwd runt 5.5-6.0l/milen. Då kör du en betydligt tyngre bil med dryga 70 hästar extra och fyrhjulsdrift.
av awden
Jag har en V70 D5 AWD -07 med automatlåda som gått nästan 4000 mil. Förbrukningen ligger i snitt på 0,68 landsväg med laglig fart, jag har iof inte märkt någon svartrök vid start men har observerat att ett flertal bilmärken (diesel) inklusive Volvo kan ryka svart vid kraftiga gaspådrag. Har även testat riktig snålkörning som har resulterat i en snitt förbrukning på 0,63.
av FreddeB
Körde precis ToR Sthlm Legoland med fem pers och full packning. 0,8l/mil med en snitthastighet på 120km/h så ja, långa sträckor låg vi i 150, detta enl. färddatorn i en XC90 D5a 2006:a

Jag är klart nöjd jämfört med förra bilen som var en Chrysler Grand Voyager 99a, slickade 1.3 samma sträcka....
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Ok... jag skulle kunna ge dig exakta svar eftersom jag har körjournal...

Men vad jag noterat är att generellt drar bilen mellan 0,8 - 0,95 liter per mil vid blandad körning.

Har fått ner den till 0,72 - 0,76 genom att köra med cruise control och hålla 100 km/h.

Färddatorn visade vid min senaste resa (Göteborg-Stockholm) i kraftig blåst och med hällregn och djupt lager av vatten hela motorvägen 0,65.

Då körde jag i hastigheter mellan ca 80-120 km/h, men mestadels runt 100.

Har som lägst fått ner färddatorn i 0,58 genom att nollställa och sedan köra exakt 100 km/h i 8 mil på landsväg efter nytankning.

Färddatorn visar dock rena glädjesiffor om man jämför med vad bilen verkligen drar. De första siffrorna ovan är beräknade på tankmängd, ej från färddatorn.

Nu står färddatorn på 0,65 men jag skulle tro att den verkliga förbrukningen är CA 0,76 (har kört 73 mil och har kanske 5-6 mil kvar till tom tank, röda lampan har nyss börjat lysa).

Men det är svårt att säga för felmarginalen skiftar hela tiden, från dryga 10 procent upp mot 30-40 procent ibland. Färddatorn visar dock aldrig mer än det verkliga. Använder den mest till att se om det drar mer eller mindre bränsle.

Vintertid och med takbox samt nyttjande av dieselvärmaren så drar bilen mellan 1,0 - 1,3 liter diesel per mil blandad körning.

Sommartid med takbox och hårdkörning drar den strax över litern.

Utan taxboxen sommartid har jag själv aldrig lyckats få upp den över 1 liter milen (som mest 0.96).

Generelllt så kör jag lite tuffare och lite snabbare än de flesta. Dvs, min förbrukning borde ligga över genomsnittet.

0,66 på färddatorn tror jag är för normal långkörning...och det borde vara under 0,8 per mil.

När jag kört lugnt och sen tankar brukar det stå 1200 kilometer till tom tank, men den ändras snabbt till 970 km, sen 930 km och sen om man räknar ut mot trippmätarn så går det ner och brukar stanna mellan totalt 60-80 mil.

Brukar oftast tanka när bilen gått runt 60-70 mil sommartid..vintertid runt 50-60 mil.

Vid långkörning kommer man cirka 36-40 mil på halva tanken vid normal körning.

Fördelen som jag märkt med dieseln är att om man kör riktigt hårt så sticker ändå inte förbrukningen iväg galet mycket som med bensin. Tex körde jag en sträcka på 10 mil med samma bil fast med 2.5t motorn bensin. Efter 10 mil med så mycket gas som det gick att hålla, kurvor, m.m. så stod bränslemätaren på hälften. Det skulle aldrig hända med en diesel.

Däremot stämmer färddatorn nästan exakt på bensinmotornerna. De dra 1.2-1.6 vid ungefär liknande körning som dieseln när den drar 0,84 - 0,96 (uträknat vid tankning).
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Att det ryker när man ger plattan i mattan på D5orna tror jag är relativt vanligt...det behöver behöver inte vara oljerök, det kan även vara dåligt förbränd diesel (har någon förklarat för mig).

Annars hör man ju mycket skräckstories som innefattar blårök vid start och vid gaspådrag...men i just detta fall tror jag inte det är några konstigheter. Oljan i D5orna är dessutom ofta väldigt svart..om du kollar mätstickan...vilket många brukar oroa sig för..men vad jag förstått så är det inte några konstigheter.
av Infide
Barkbiten skrev:Att det ryker när man ger plattan i mattan på D5orna tror jag är relativt vanligt...det behöver behöver inte vara oljerök, det kan även vara dåligt förbränd diesel (har någon förklarat för mig).

Är inte det oljerök? ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mattematte skrev:Hej
Är ny här på forumet och har läst en hel del här, men jag hittar inget som rör min fråga till 100%.
Jag har en V70 D5 AWD 6växl -05 med 15000 mil på mätaren och jag har inte haft bilen så länge,men jag är lite missnöjd med förbrukningen på den.Jag vet att det är ju en stor och tung bil så den tar ju lite mer än en passat. Dom sista tankarna har den tagit ca:0,8l/mil och då har det varit mest landsväg och långkörningar,ska det va så ?
Jag har sett att den ryker rätt så svart om man gasar på efter en korsning och när man kör i väg. Så jag frågar här på forumet ni med lika bilar vad eran förbrukning är. Den är lite ojämn med kraften, om man ligger i jämn fart så känns det som att den försvinner ibland.
Om du kör en D5 -05 så antar jag att det är 163 hk utan partikelfilter. 185 hk partikelfilter kom väl -06. Utan partikelfilter så ryker det lite vid fullgas, ingte helt ovanligt.

Men 0.8 på långkörning låter högt, det är vad jag kommer upp i vid ren stadskörning med 185 hk / AWD / Partikelfilter.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
Infide skrev:
Barkbiten skrev:Att det ryker när man ger plattan i mattan på D5orna tror jag är relativt vanligt...det behöver behöver inte vara oljerök, det kan även vara dåligt förbränd diesel (har någon förklarat för mig).

Är inte det oljerök? ;)

Är ju ingen expert på området, men visst diesel består ju av olja så :-)

Vad jag tror sig förståsigpåarna menade var dock något i stil med att vid gaspådrag så kommer det ut mer "ren diesel" än felaktig inblandning av extra olja... röken blir alltså mer vitaktig eller grå, snarare än blåaktig.

Men är ju som sgt inte någon expert på detta, så kanske någon annan här med lite koll kan utveckla så det blir förståeligt vad som ev. kan menas :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Barkbiten skrev:
Infide skrev:

Är inte det oljerök? ;)

Är ju ingen expert på området, men visst diesel består ju av olja så :-)

Vad jag tror sig förståsigpåarna menade var dock något i stil med att vid gaspådrag så kommer det ut mer "ren diesel" än felaktig inblandning av extra olja... röken blir alltså mer vitaktig eller grå, snarare än blåaktig.

Men är ju som sgt inte någon expert på detta, så kanske någon annan här med lite koll kan utveckla så det blir förståeligt vad som ev. kan menas :)
En dieselmotor saknar gas-spjäll och fyller alltid cylindrarna fullt ut med luft (till skillnad från en bensinare som har gasspjäll).

"Gaspådraget" reglerar du bara med mängden bränsle som sprutas in, ju mera diesel ju mera effeket.

Nu finns det ju en gräns så klart, sprutar du in mera diesel än vad det finns luft till förbränns inte all diesel optimalt utan "sotar", fullgas-läge ligger nära den gränsen.Vid tex vid dieselbox-trim överskrider du den mängd luft som finns tillgänglig och det sotar. Desto mer du överskrider, desto mer ryker det.

Bild
Trasig taklucka

Jag skulle låta det vara och satsa pengarna […]

Konsumentköplagen ger dig bara rätt att […]

MartinS V60 D4 R-Design

Bra styr du har på knarren och att du kan fi[…]

Gasspjäll och limp-mode

Jag har en Volvo V70 1999 GLT. För ett tag se[…]