Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av noclean
Har problem med min AC de e så att den bara kylar ibland. Nu när det är väldigt varmt så har den vid ett fler tal tillfällen blåst kalluft i ett par minuter för att sedan blåsa varmare luft men ibland har det gått som det ska o håller tempen o ibland så har den inte blåst kallt nångång. så vad e felet???
av bullyboy
jag har typ samma problem på föra sidan blåser det hyfsat kallt fast på andra sidan ljumet och nu dom senaste dagarna när det har varit typ 30 grader så har det inte varit specielt kul att vara ute med 2 små barn i bilen... jag har en v70 01.... tacksam för hjälp
av helldisk
Jag har samma problem i min s60r-04 som "noclean" skriver. Den funkar ena dagen för att nästa dag blåsa kallt i nån minut och sen varmt igen. Med andra ord, ac går till och från hela tiden. Kollade upp det idag hos en acgubbe och följande tog vi reda på. Det va inte dålig tryck eller för lite kylmedel i utan det enda han trodde att det kunde vara är att ackylaren är full med skit eller att den är dålig. Jag ska blåsa rent den nån dag och se hur det blir. Ackylaren måste kyla en jädra massa varmluft och det behövs inte mycket förrän den inte klarar av att kyla allt. Så det är det billigaste tipset, blåsa rent så bra som möjligt och hoppas på det bästa innan man går vidare för ac är ju ingen billig historia. Anledningen till att den bara blåser kallt i några minuter för att sen blåsa varmt igen är just att den inte klarar av att kyla luften tillräckligt i ackylaren. Vi testade att spola kallvatten på kylarn när den gick för fullt och då funka ackylan kanon just då men så fort jag stängde av vattnet så försvann också kylan. Så det är väl ganska troligt att den är full med skit.

Svar till "bullyboy" är att du har dåligt med kylmedel i systemet. Jag hade samma problem när jag köpte min. Kallt och skönt på förarsidan och varmt och svettigt på passagerarsidan. ECC systemet prioriterar ALLTID förarsidan för att han som kör ska ha det svalt, det har väl med volvos säkerhetstänkade att göra. Och är det då dåligt med kylmedel så räcker det inte till att kyla passagerarsidan och då blir det varmt istället. Jag fyllde på några hekto bara och sen gick det prima igen. Det låg precis på gränsen att han slog ifrån kylan till passagerarsidan. Så åk och fyll på du så kommer det att funka igen. Lycka till!!
av noclean
då ska jag kolla upp kylaren till o börja med är ju ett troligt fel vet hur viktigt de e på lastmaskinerna jag kör o bom drar ju på sig massa damm. har en V70N -01
av Fred
bullyboy skrev:jag har typ samma problem på föra sidan blåser det hyfsat kallt fast på andra sidan ljumet och nu dom senaste dagarna när det har varit typ 30 grader så har det inte varit specielt kul att vara ute med 2 små barn i bilen... jag har en v70 01.... tacksam för hjälp
Lustigt...just idag upptäckte jag exakt samma besynnerlighet...kallt på mig, ljummet på tjejen...

För att undvika trådkapning skapar jag en ny tråd för oss, Bullyboy! :D

Mvh
/Fred
av TerSve
Om kondensorn är igensatt så ser man det när man mäter systemtryck. Samma fenomen blir det om fläkten slutar fungera. Då stiger trycket och högtrycksvakten bryter.
av noclean
kollade idag om att blåsa kylare o ackylare. Har en diesel lilla motorn 136 hästarn o såg att de e ju klippt omöjligt o komma åt från nått håll måste plocka isär hela frånten isåfall ör är det nån annan som har nån smart idé???

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]