- sön 27 jul 2008, 21:12
Jag har samma problem i min s60r-04 som "noclean" skriver. Den funkar ena dagen för att nästa dag blåsa kallt i nån minut och sen varmt igen. Med andra ord, ac går till och från hela tiden. Kollade upp det idag hos en acgubbe och följande tog vi reda på. Det va inte dålig tryck eller för lite kylmedel i utan det enda han trodde att det kunde vara är att ackylaren är full med skit eller att den är dålig. Jag ska blåsa rent den nån dag och se hur det blir. Ackylaren måste kyla en jädra massa varmluft och det behövs inte mycket förrän den inte klarar av att kyla allt. Så det är det billigaste tipset, blåsa rent så bra som möjligt och hoppas på det bästa innan man går vidare för ac är ju ingen billig historia. Anledningen till att den bara blåser kallt i några minuter för att sen blåsa varmt igen är just att den inte klarar av att kyla luften tillräckligt i ackylaren. Vi testade att spola kallvatten på kylarn när den gick för fullt och då funka ackylan kanon just då men så fort jag stängde av vattnet så försvann också kylan. Så det är väl ganska troligt att den är full med skit.
Svar till "bullyboy" är att du har dåligt med kylmedel i systemet. Jag hade samma problem när jag köpte min. Kallt och skönt på förarsidan och varmt och svettigt på passagerarsidan. ECC systemet prioriterar ALLTID förarsidan för att han som kör ska ha det svalt, det har väl med volvos säkerhetstänkade att göra. Och är det då dåligt med kylmedel så räcker det inte till att kyla passagerarsidan och då blir det varmt istället. Jag fyllde på några hekto bara och sen gick det prima igen. Det låg precis på gränsen att han slog ifrån kylan till passagerarsidan. Så åk och fyll på du så kommer det att funka igen. Lycka till!!
s60r -04