Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndersWestlund
För att dra historian kort, efter att livit av med mina fälgar så lämnades bilen in på "reparation", när de fått fälgarna så skulle de köra in bilen (stått stilla i 2 veckor), den startade inte men med startkablar gick den igång, samma sak hände när jag skulle hämta bilen efter 1 dag stillastående. Var på semester i 2 veckor och när jag kom hem så startade inte bilen såklart utan startkablar, sedan har jag kört med den varje dag och den har inte krånglat.
En dag startar den inte och jag laddar batteriet, det var fulladdat efter 1.5 timme och bilen går igång perfekt, senare på kvällen startar inte bilen igen utan startkablar.
Hur kollar man upp vad som är fel, ingen felkod finns eller nåt förutom att en positionslampa inte är ikopplad.
Tips?
av Psyko
Ladda eller byt batteri.

Ett batteri blir inte fulladdat av 1,5 tim laddning :wink:
Ladda ett dygn så kommer det fungera om inte batteriet i sig är
dåligt och inte tar emot laddning
av AndersWestlund
Jag trodde det var batteriet som laddats ur pga nåt, men efter att ha varit i laddaren 1timme så stod det som fulladdat och jag tog ut batteriet i bilen och då startade den, men som sagt det kan inte varit urladdat och måste ändå funnits bra med ström eftersom det blev fullladdat så fort. Nu kopplar jag ur batteriet varje gång jag parkerar så är det en tillfällig lösning iaf, tills jag blir klokare.
MVH
av S60AWD2.5T
Om det finns kräm i batteriet och inte startmotorn vill gå runt är det vanlig med kabelskofel på starten. Nu vet jag inte vilket modellår du har men på mon 04 är det ett flatstift till solenoiden på starten och det brukar oxidera/ärja.
Nästa gång det strular kör ned näven vid startmotorn och lirka lite med den tunnare kabeln av de två som går till starten.

För du får väl inte något larm i displayen??? Då kan det ju vara startspärren som spökar.
av AndersWestlund
Det är en -01.
Nej inte nåt larm på displayen.
Nu kom jag på att klockan nollställs varje gång det blir så så måste bli nåt strömavbrott ändå, nåt som tjyvdrar ström, kanske, en pratade om bränslerelä el elrelä men jag har ingen koll på sånt tyvärr.
Kan man svänga in på nån verkstad och snabbt felsöka eller måste man fått upp fel på dispaly först?
MVH
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan, jag tror på tjyvström någonstans. Kolla med att koppla in ett mätinstrument mellan pluskabeln. Slå av alla förbrukare, typ dörrar, radio, inerbelysning mm. ta loss + kabeln och sätt mätinstrumentet mellan denna och pluspolen på batteriet, får du utslag på ampere så har du tjyvis någonstans. Kan vara allt från någon larmsensor till ?? Kolla hur mycket tjyvis drar så har du en fingervisning om vad det kan vara. När en sensor spökade för mig hade jag 0.5 ampere vilket innebär att jag hade tomt batteri på ca. 6 dagar. (5X24 =12.4 ) Något skall det dra förstås men det skall knappt vara mätbart. I mitt fall var det en microkontakt i dörren.....som fick vara. Men jag visste att bilen skulle starta efter 5dagar :) :)
:-)-)
av S60AWD2.5T
Har du en tångamperemeter går det lättare, det tar en bra stund efter att du slagit igen bilen innan strömen går ned till låg förbrukning. Om du bodde när vore det en enkel sak att hjälpa dig mäta. men du kanske har grejer.
av AndersWestlund
Hej, har efter varje gång jag parkerat bilen tagit av båda kablarna från batteriet, och sedan satt på när jag ska köra, detta har fungerat i några dagar, nu har jag haft kablarna av i 3 dagar, provade sätta dit kablarna på batteriet och bilen bara klickar. Kan det ändå vara batteriet som är trasigt, add det inte laddar upp alla celler för när batteriet laddas så är det färdigladdat på nån timme.
MVH
av Fred
AndersWestlund skrev:Hej, har efter varje gång jag parkerat bilen tagit av båda kablarna från batteriet, och sedan satt på när jag ska köra, detta har fungerat i några dagar, nu har jag haft kablarna av i 3 dagar, provade sätta dit kablarna på batteriet och bilen bara klickar. Kan det ändå vara batteriet som är trasigt, add det inte laddar upp alla celler för när batteriet laddas så är det färdigladdat på nån timme.
MVH
Det låter tyvärr som om ditt batteri är slut. Vet du när det byttes senast? Bor du i Sthlm? Jag bytte batteri i min bil nyligen, i tron att det var dåligt. Dock fanns symptomen, som jag hoppades skulle försvinna, kvar även med det nya batteriet, så jag har ett fungerande batteri över om du vill testa...

Mvh
/Fred

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]