Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Murre74
Hej!
Jag tänkte byta olja på min bil en S80 -00. Jag köpte olja o tänkte även köpa oljefilter men såg att det fanns 2 sorter som passar min bil enligt deras tabell. På den ena står det oljefilter o den andra insatsfilter. vilken av dessa ska jag ha? vad är det för skillnad?

Mvh
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Nu har jag blivit allergisk mot Volvo orginal prylar (eller rättare sagt priserna) men jag fick rådet att när det gäller olje filter hålla mig till just Volvo orginal.... kostar ju småslantar i vilket fall som helst.
Så, nu går jag alltid in till Volvo butiken & säger att jag ska ha ett oljefilter + bricka samt vilken bilmodell & årsmodell det gäller.... på så vis får jag ju aldrig fel filter.
Vet inte om rådet jag fick stämmer....dvs att kopiorna på filter inte riktigt når upp till standarden men varför chansa när det bara hndlar om några tior i skillnad på pris.... Oljan däremot köper jag på annat håll.
Det är ju inte svar på din fråga men i alla fall :wink: .
av finnepower
Murre74 skrev:Hej!
Jag tänkte byta olja på min bil en S80 -00. Jag köpte olja o tänkte även köpa oljefilter men såg att det fanns 2 sorter som passar min bil enligt deras tabell. På den ena står det oljefilter o den andra insatsfilter. vilken av dessa ska jag ha? vad är det för skillnad?

Mvh

Bara o lägga sig under bilen o kolla. På höger sida av motorn sitter filtret. Förmodligen har du en plastkåpa där som ser ut som ett oljefilter, svart ska den vara. Då har du insats. Har för mig att alla S60,V70N och S80 bensinare har insatsfilter. Så är de bra och ha en filteravdragare som passar, finns på biltema för billig peng Artnummer:20-323 Pris: 39,90kr
av Motörhead
V70BiFuel03 skrev:Nu har jag blivit allergisk mot Volvo orginal prylar (eller rättare sagt priserna) men jag fick rådet att när det gäller olje filter hålla mig till just Volvo orginal.... kostar ju småslantar i vilket fall som helst.
Så, nu går jag alltid in till Volvo butiken & säger att jag ska ha ett oljefilter + bricka samt vilken bilmodell & årsmodell det gäller.... på så vis får jag ju aldrig fel filter.
Vet inte om rådet jag fick stämmer....dvs att kopiorna på filter inte riktigt når upp till standarden men varför chansa när det bara hndlar om några tior i skillnad på pris.... Oljan däremot köper jag på annat håll.
Lite oftopic, men jag håller med gällande filtret. Mekonomen var 2kr dyrare än Volvo på filtret, så då känns det dumt att inte ta "original".....
Användarvisningsbild
av Tomas88
Motörhead skrev:
V70BiFuel03 skrev:Nu har jag blivit allergisk mot Volvo orginal prylar (eller rättare sagt priserna) men jag fick rådet att när det gäller olje filter hålla mig till just Volvo orginal.... kostar ju småslantar i vilket fall som helst.
Lite oftopic, men jag håller med gällande filtret. Mekonomen var 2kr dyrare än Volvo på filtret, så då känns det dumt att inte ta "original".....
Ja det där är ju lite konstigt. Ibland antar man ju bara att det måste vara billigare på Mekonomen, Meca etc. Samma sak hände när jag skulle köpa termostat till min 240 en gång. Köpte den på Meca men såg sen att den var billigare på Volvo. Men Biltema är i alla fall billigare helt klart.
Användarvisningsbild
av wissel
Hejsan.
Jag kör enligt regeln, varje 2000 mil VolvoService men byter själv olja + filter efter 1000mil själv. Detta har jag gjort sedan första bilen. Inte alltid VÅVLO förstås. Har kört sedan körkortet var nytt (1965) och alltid "hållit på " med detta. Men inte alltid med bra resultat, min fru la in 1an i 110 knyck, typiskt obra, då hjälpte det inte med färsk olja kan jag säga..ventilstänger över hela motorrummet.... :-(O) Men för övrigt funkar det, jag körde mellan 7 - 8000 mil per år i 18 år utan problem. Personligen tror jag att oftare är lika bra som "bra kvalitet" :!:
Sköter man alla vätskor i bilen så har man optimerat precis allt vad gäller problem. :-)-)
Användarvisningsbild
av Tomas88
1an i 110 !!! Hur lyckas man? "Typiskt obra" :D jo de kan man nog säga.

Vad hände med bilen sen då?
Användarvisningsbild
av wissel
Vet faktiskt inte vad som hände sedan, bilen var 3 månader o hade rullat 750 mil så jag tog ut en ny bil, det gick inte på någon garanti var så säker :D :D Som vanligt bara att betala o se glad ut. Sex månader senare frontalkrockade jag den med en rattfyllerist = ny bil igen fast denna gången blev det billigare att få ut en ny bil kan jag säga. Han visste inte ens vilken sida av vägen han skulle köra..... :-O)
av Arne
Då det gäller oljefilter så ska ingen tro att Volvo själv tillverkar oljefilter, utan man köper filter från en filtertillverkare som målar på Volvo-märket. Volvo brukar ha haft Mann filter.

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]