Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tlt
Ni som har ändrat era 2,4 140hkr till 188hkr Blir det stor skillnad körmässigt, acceleration och bottendrag och hur ändras bränsleförbrukningen?
Användarvisningsbild
av morbidfinn
En kamrat chippa sin hos autotech. Va skildnad i registret. Bilen orka bättre. mer vrid till varvstoppet. han var mycket nöjd iallafall. Orginal öppnar gasspjället bara 70%. Chippar du så står den öppet 100% vid fullt gaspådrag. Sen blir det förmodligen mer optimerade parametrar vid chippning antar jag. Är näst in till bara programvaran som skiljer 140hk och 170hk.
av silas
Jag har automat 188hkr istället för 140. Motormässigt fungerar det bra, trivs mycket bättre med bilen och den drar bra när det behövs, kraften kommer vid 4000 varv. Men lådan hänger inte med, den fattar inte att den har extrahästar. Den vill växla ned för mycket tycker jag, går inte använda vridet vid omkörningar. Det är riktigt irriterande faktiskt eftersom jag tidigare kört audi A6 2,8 automat och den var perfekt med automat.

Jag tycker att skall man köra volvo automat skall man ha turbo.

Bränseförbrukningen blev klart bättre. 2 vuxna 2 barn sundsvall-örebro fullpackad 0,66l. Körde lagligt. Lyckades köra 0,7 sundsvall - hudiksvall orginal, men då höll jag 90kmh. När jag kom hem efter en tripp till västkusten hade jag 0,74 i snitt. Så när det gäller bränsleförbrukningen är jag mycket nöjd.

Förresten är den någon som vet om det går att programmera om lådan så den blir mer likt tex 2,5t?
av perhall
Förbrukningen sjönk, helt klart, toppfarten ökade från 210 till 222. Men färddatorn visar för lite precis som innan så bilen är inte riktigt lika snål som man tror:)
Användarvisningsbild
av gundj
Om ni har den adaptiva automatlådan så är det väl bara att koppla loss batteriet en stund så nollar den sig.
Jag antar att volvos automater är som alla andra, den jämför belastning / moment in och ut så det borde inte ha någon betydelse att du har lite mer ork på ingående axel.
Har jag fel så får jag nog snart veta det :-)
Användarvisningsbild
av ah17
morbidfinn skrev:En kamrat chippa sin hos autotech. Va skildnad i registret. Bilen orka bättre. mer vrid till varvstoppet. han var mycket nöjd iallafall. Orginal öppnar gasspjället bara 70%. Chippar du så står den öppet 100% vid fullt gaspådrag. Sen blir det förmodligen mer optimerade parametrar vid chippning antar jag. Är näst in till bara programvaran som skiljer 140hk och 170hk.
Exakt, mer vrid till varvstoppet. Man skall inte förvänta sig något annat än att motorn bibehåller sitt maxvrid (+-10%) under ett längre varvtalsintervall. På en viss given växel så kommer den maximala accelerationen inte att öka.
Xc40 bensin köpråd

Alla årsmodeller av XC40 kommer få 4G […]

Byte multirem mild hybrid B4

Vida blev ju Webbaserat 2013 så tror ingen s[…]

V 60 2020

Dåliga dämpare, standardfel. Byt dom.

Hittade denna också från en gammal tr&[…]