Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60R AWD
Åker själv S60R och lite grejer e det väl allt som kan strula/bör kollas på:

-Stötdämparna! läckage/felkoder (räkna med c:a 6500:-/per st ifall någon pajar, UTAN fjäder...)
-Bromsar (inga problem men beläggen/skivorna är dyyra)
-Vinkelväxel (läckage/missljud ifrån AWD-systemet?)
-Växellåda (M66 Manuell är bra förutom att växelvajrarna kan vara lite slappa på de första, finns uppdat.=kan vara bytta, automat är inget jag hade valt på en R innan -06 när de blev 6-stegade, de tidigare har momentbegränsning på 1:an samt 2:an vilket gör att bilen inte känns piggare än en 70-100k billigare T5:a!)

Sen finns lite smått som trilskande bränsletrycksgivare, Magnetventiler, felaktigt fett på axlar på de tidiga manuella lådorna, vilket kan få kopplingen att låsa sig...

Summa= Grym bil om man slipper köpa reservdelar vilka är riktigt dyra!
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag är nog inte så orolig för stötdämpare m m.
Men hjullager är en känslig historia. Liksom handbromsbackarna som släpper i limningen.
Att bromsklossar m m är dyrare behöver inte påpekas. Är man en "snålvarg" köper man inte en R.
Annars är det en förträfflig bil. :D
av S60R AWD
Varför jag tog upp stötdämpare är för att jag själv fått byta och vet fler som fått problem på grund av dåligt dragna kablar samt att de inte håller, kan finnas en anledning till varför de har bytt art. Nr. Tre gånger fram till dags dato.... Man bör ju iaf titta över det om man skall köpa. Samma gäller bromsarna, alla är inte fullt medvetna om att en uppsättning belägg kostar tre gånger så mycket som till en "vanlig" Volvo.? Men detta är de tips/råd jag kan ge innan köp efter att ha åkt och rep En R själv
Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]

Ingen med någon idé?