Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#203329
Var förut inne på att byta bort min S40 mot en S80 limited edition, men har nu lyckats få bilen såld och har ju då fria händer att välja vilken bil jag vill. Har hittat en -01:ans S60 T5:a som jag tycker verkar intressant. Den har rullat 15.500 mil så det är ju dags för 16.000 mils service snart vilket har beaktats i prissättningen. Skall åka tåg till karlstad på lördag där nuvarande ägaren skall möta upp mig. Är det något särskillt jag skall titta närmare på eller är det det gamla vanliga? Oljan, krypa in under och kolla så det inte är några läckage och så vidare?
#203851
Eftersom det är en 01 vi pratar om så kolla gasspjället
Kolla ävet att det går att låsa dörrarna med fjärren så att inte förrar dörren låser upp sig

Vibrationer i ratt kan du oxå kolla på.
Kolla att den servats som den ska sen om det finns servicebok eller bara kvitton ja det kvittar bara det är gjort o är dokumenterat
#203858
Vad är det jag skall kolla på gasspjället? Bilen är enligt ägaren fullservad på autoriserad verkstad. 3 ägare inklusive en bilfirma som hade den några månader, ingen under 45 år. Som jag skrev tidigare, problemet med läckage som jag hört om på S70/V70 är det bortbyggt till S60:n kom? Har hört från olika håll att detta var ett stort problem på tidigare nämnda modeller, men att det förhoppningsvis åtgärdats till efterföljaren S60. Stora 16k-servicen skall utföras inom 500 mil, så där har man ju en chans att få ett utlåtande av någon kunnig mekaniker. Lite sent då att upptäcka fel iofs, men kan ändå kännas skönt direkt efter ett köp att få svar på om det var en dålig affär eller inte. En -01:a som rullat 15500 mil och har det mest i utrustningsväg så som svart sportskinn(helläder) med största stereon med 13 högtalare och dolby suround. Då jag är 23 år gammal själv känns det som det viktigaste, stor spis och en ljudanläggning med lite tryck i:) Bilen ligger ute för 99.000:-, men vi har kommit överens om 90k vid eventuell affär. Kändes lite oförskämt att pruta över telefon, men jag sa redan på förhand att mer vill jag inte ge för en 7 år gammal S60, så hade han inte gått med på det hade det varit onödigt att åka hela vägen till värmland för att titta på en bil. Vad tror ni om priset?
#203883
Är kamremmen bytt, det sker vid 16000-milaservice. Kolla om vattenpumpen är bytt samtidigt som kamremmen om (inget måste, men bra om det är gjort). Sen när det gäller packboxen,vad jag vet, så har Volvo haft dessa problem fram tom modell 2002. Så from 2003 så ska de ha löst problemet, detta gäller s60, v70N och s80. Om jag har fel så rätta mig isåfall.

Mvh borg
#204328
Tja! Blev ingen T5:a. Den var inte direkt i det skicket han hade lovat. Inga parkeringsskador enligt honom, men det var några stycken. Bland annat satt hela kofångaren fram löst på högra sidan. Förmodligen hade den blivit påkörd då även motorn till torkarn satt helt löst och själva torkaren var borta. Det hade han naturligtvis ingen aning om. Sprickor i hela klarlacken på framkofångaren också, som säkert blivit samtidigt. Vet inte om det hade gått att skruva dit på något sätt eller om fästet gått sönder. Även skador i lacken vid hjulhuset höger bak. Bromsskivorna och klotsarna fram var helt ihjäl och bak var det också dags för byte snart. Övre motorfästet var rätt slut det med och byte inom en snar framtid var nog nödvändigt. Han sa innan att det var någonting i framvagnen som lät, men bara i stora gupp, och att volvo inte kunnat hitta felet trots att den vart inne 2 ggr. Det som klonkade var styrleden, och att volvo inte skulle ha hittat det finner jag väldigt svårt att tro då det inte bara klonkade i stora gupp som han sa utan även i minsta lilla. Serviceboken saknade en service stämpel(10.000-mila) och en T5:a kanske borde servas MINST enligt boken och gärna oljebyte oftare. Sen tyckte jag inte den var så pigg, vet inte om det var något med turbon eller om det bara va att vi va 3 personer och 2 vinterdäck i bilen. Hur som helst så motsvarade den inte alls dom förväntningar och den bild säljaren målat upp för mig, vilket va rätt trist då jag sett fram emot att åka T5:a hem. 40 mil t.o.r. kändes ju rätt bortkastat. Han ville inte pruta en krona för dom grejerna jag hittade heller. Han tyckte steget från 99k till 90k var tillräckligt stort, men jag tyckte den var värd 85.000:- om ens det med det som var på. Får väl leta vidare, men steget ner till en -01:a kändes verkligen stort, så jag funderar på om jag inte skall nöja mej med en s60 eller v70 2,5t -03-04 som jag säkert kan få för runt 100k eller strax där över och istället chippa den så jag får 252 hästar.

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]

Vilken motor har du? Hur ligger batterispänn[…]