Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kofoten
Hej!

Vi har blivit lite intresserade av en V70 D5 -02 Manuell.
Vad ska man titta lite nogrannare på just dessa modeller?

Bilen har gått 21000 mil och kamrem samt vattenpump byttes vid 16000 mil.

Tacksam för svar.

Mvh Niklas
av Marbas
Eventuell bränslevärmare - fungerar den?
Inget oljeläckage mellan motor och växellåda?

Finns säkert fler bra grejer att kolla upp, men jag kommer inte på dem just nu...
av kofoten
Det skall finnas bränslevärmare, utgår ifrån att den funkar =)
Vad brukar bränskeförbrukningen ligga på dessa? Om kör lite Ecodriving =)

Tack för ditt svar.
Användarvisningsbild
av A80TD
kofoten skrev:Det skall finnas bränslevärmare, utgår ifrån att den funkar =)
Vad brukar bränskeförbrukningen ligga på dessa? Om kör lite Ecodriving =)

Tack för ditt svar.
Du kan kolla i den här tråden: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=10155

Jag försöker köra lite ecodriving och har ganska högt lufttryck i däcken. Sen så blir det mest jobbpendling på landsvägar. Har snart passerat 24000 mil.
Vanliga fel är nog samma som på bensinmodellerna. Jag kommer inte på något speciellt med dieselversionerna, utom just bränslevärmaren. Viktigt också att bränslefiltret är bytt/dränerat enl. serviceplanen. Det får inte följa med kondensvatten från tanken in i högtryckspumpen.
av Marbas
På dieslarna så stämmer inte den bränsleförbrukning som du får i färddatorn med det den verkligen tar (brukar skilja ca 1 - 1.5dl per mil).

Min D5:a drar ca 6.5 l/10 mil (verklig förbrukning) / 5.4 l/10mil (färddator). Då pendlar jag 6 mil enkel till jobbet i ca 110km/h, med sista / första 5 km i stadstrafik. Jag vill nog inte påstå att det är ecodriving jag kör, men försöker lite då och då...
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Hejsan!

Utgå INTE ifrån att värmaren fungerar. Om den inte fungerar kan det bli en mycket dyrbar historia.

Min pajade efter drygt 17.000 mil då fläkthjulet "delade" på sig och det var i sig ingen dyr reparation, men tyvärr så pajade både bränslepump och elektroniken i samma veva och där tickade pengar iväg. Har för mig att bara pumpen kostade 1.400 och elektronikboxen 6.000:- + arbetet.....

//
Micke
av kofoten
Har snackat lite med säljaren över telefon nu, verkar seriös.

Bränslefiltret är bytt varje år på denna bil, och dieslevärmaren
fungerar som den ska och han var mycket nöjd med den =)

Men han var ärlig och berättade om ett missljud som bilen haft sen han köpte den.
Då hade den gått 13000 mil (nu 21000)
Det är en sorts rassel som hörs ibland, men trampar man ner kopplingen så försvinner det.
De på volvo trodde att det var vaccumpumpen, tror ni att det kan stämma?
De har alltså inte reparerat felet om man säger så.

För jag har ett liknande ljud på min V70 -99 som jag har nu, hade alltid trott att det var urtrampningslagret.
Jag gjorde inget åt det då de sa att det låter så om dessa bilar. Nån som hört/har detta rassel?

Mvh Niklas som är köpsugen =) Nån som vill köpa min v70 -99 ??
av jeje
Det är ju bra att han är ärlig mot dig angående rasslet. Men frågan är om han är ärlig om vad volvo tror att problemet beror på?

Jag hade en Seat Ibiza från 01 (Jo, det kanske skiljer sig mycket ifrån en Volvo V70) som det också hördes ett rassel ifrån då man körde, men tryckte man i kopplingen så försvann oljudet direkt. Detta problem berodde inte på något annat än att min växellåda höll på att pajjas.

Så kolla upp detdär med oljudet, för att en begagnad växellåda på dendär gamla Seaten kostade ca 10 000, så jag kan väl tänka mig att en begagnad låda till en V70 kostar MINST 15 000

Men lycka till ändå :lol:
Användarvisningsbild
av Barkbiten
hmm..vad man kan kolla...tja...styrleder, bussningar, spindelleder, stag, bromsar, bromsok, bromsbelägg, fjädringar, etc. Har den fyrhjulsdrift skulle jag även kolla vinkelväxeln.

Sen kan du ju kolla hur slitna lampglasen är...blästrade sådana är ju fult och kostar flera tusen att byta ut.

Däcken är de slitna? Kostar ju också några tusen..

Går bilen rakt? Eller drar den snett? Svajig? Svampig?
Köptips v90

Min B4 diesel 2022 drar inte en droppe olja och ha[…]

Ingen tanke på elbil? Då det änd[…]

Vad har denna för funktion?

Tyvärr pekar jag på den "böjd[…]

Har för mig det blev liknande varning på[…]