Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bakgrund

Volvo V70, Automat, AWD, 2004.
Ca 20.000 mil
Hårdkörning ca 50 mil.

Problem

* Ett skallrande ljud har uppstått som inte fanns innan resans påbörjande.
* Skallret hörs endast vid cirka 1 800 varv - 2 500 varv.
* Man kan få ljudet att ligga kvar konstant genom att gasa upp bilen på 2ans/3ans eller 4ans växlen och hålla ca 2.000 varv.
* På 1an och 5an tycker jag inte ljudet hörs på samma vis.
* När man ligger på 2.000 varv och det skallrar så viner det även lätt, vinandet försvinner också på lite högre varv.
*****UPPDATERING: Ljudet hörs nu ÄVEN på tomgång när man gasar upp mot 1800-2000 varv. Det blir som ett skallrande ljud som plötsligt försvinner vid vissa varvtal.

Skallret påminner lite om två ytor som ligger mot varandra och vibrerar. Lite som ett metalliskt skaller och avtar direkt efter 2.500 varv. Gasar man fullt från 1a till 5an så hör man skallret bara lite snabbt just vid cirka 2.000 varv.

Hörs tydligare om man åker bredvid tex en vägg och gasar på 2.000 varv med rutan nervevad. Får en känsla av att ljudet kommer från under bilen. På mitten någonstans kanske eller möjligtvis mer framåt?

Fråga

Vad kan detta vara för problem? Och vad bör man tänka på? Och hur skulle man kunna laga det?

Tillägg:
Har även noterat att någon månad innan detta inträffade började drivningen efter gaspådrag komma strax efteråt med ett litet "hugg". Ungefär som att man har ett hjul som måste snurra några varv innan själva drivningen går igång. Detta "glapp" är inte alltid, utan bara ibland. Och det märks tydligast i lägre farter och på lägre växlar. (kanske glapp i kardanaxel?)
Senast redigerad av 3 Barkbiten, redigerad totalt 0 gång.
En vild gissning som säkerligen är fel, men provar ändå. Det är inte värmeplåten runt avgasröret som lossnat och ligger och skallrar? Hade själv detta på en tidigare bil. Jag kan dock inte påstå att just detta borde uppkommit pga hård belastning. Ej heller påstå att det vinande ljudet, eller hugget som kommer strax efter gaspådrag skulle ha med detta att göra... Men det är värt en gissning i alla fall...
Marbas skrev:En vild gissning som säkerligen är fel, men provar ändå. Det är inte värmeplåten runt avgasröret som lossnat och ligger och skallrar? Hade själv detta på en tidigare bil. Jag kan dock inte påstå att just detta borde uppkommit pga hård belastning. Ej heller påstå att det vinande ljudet, eller hugget som kommer strax efter gaspådrag skulle ha med detta att göra... Men det är värt en gissning i alla fall...
Tack för tips. Utan att vara någon expert så tycker jag att värmeplåt låter logiskt...det skallrar ju liksom en plåt som ligger löst. MEN...det skumma är att det endast skallrar vid ca 2000 varv.

Jag har därför grubblat över en ytterligare en ídé....kan det vara något med turbon? Eller dumpventilen? Wastegate? eller något sådant?

Det känns nämligen som att turbon går igång samtidigt med att skallret börjar. Jag tror att det vinande/pysande ljudet kommer just från turbon... och det skulle ju även kunna förklara varför ljudet endast uppstår under belastning..dvs, ej vid tomgång och endast på vissa varvtal som känns synkade med turbons varvtal.

Vinandet/pysandet har alltid funnits där innan och finns på alla andra D5 automat som jag testat också...så det är nog naturligt.

Klonket som blir när man släppt gasen och sen gasar igen har funnits en tid...men om det har något med skallret att göra har jag svårt att sia om. Nämner det bara för att det "kanske" kan ha något samband? Typ att växellådan är på väg att gå sönder eller något sådant (automat)? Men mest troligt är nog att klonket har med kardanaxeln och något glapp där att göra?

Skallret vid ca 2000 varv, ungefär samtidigt som turbon jobbar, borde ju ha något med just turbon eller något annat som jag inte begriper mig på? Annars skulle det ju skallra även när man ligger på tomgång och gasar upp till 2.000 varv (vilket det inte gör, bilen låter perfekt på tomgångsvarvning). **** Ändring **** Nu surrar det till även vid tomgång om man varvara upp bilen mot 1,8 - 2k varv. Gasar man fullt från 1an till 5an så märker man hur det surrar till h ögt precis innan två tusen varv, det känns alltså som att surret slutar direkt efter att 2k passerats.

Riktigt lurigt...har sökt på nätet också efter liknande problem utan att hitta något tyvärr. Kanske ett ovanligt fel?
Senast redigerad av 1 Barkbiten, redigerad totalt 0 gånger.
Har precis avslutat ännu en resa och noterar nu att det ÄVEN skallrar på tomgång när man gasar från ca 1800 varv till 2000-2500 varv.

Så var det inte tidigare. Det har alltså blivit värre. Ytterligare tecken på att det är någon värmeplåt som ligger lös?

Skallret kan plötsligt försvinna vid vissa varvtal, och plötsligt återkomma. Det går enkelt at provocera fram mellan 1800 och 2000 varv.

Kan det vara något man måste åtgärda snarast, eller lugnt att åka vidare ett tag till?
Hittade detta på ett annat forum:

"Hej
Är det någon som har någon idé om vad det kan vara som gör att motorn ibland skallrar och låter som en traktor när man gasar till?

Det är liksom istället för det vanliga "turboljudet" som det tråkiga ljudet uppstår.

De bytte koppling och svänghjul på garantin på min bil.
De var inte säker på vad det var för de lyckades inte få fram ljudet i verkstaden.
Men de fick höra det när jag kom den morgonen och tyckte att det kom därifrån.

Nu har den gått bra sedan dess."
Man ska nog inte utesluta att det är värmeplåten som skallrar. Om det nu är det som skallrar kan du nog lungt köra vidare utan att fästa den. Det är mest irriterande med ljudet. Till slut kommer den kanske att trilla av dock. Men, det är inte så svårt att kontrollera om det är värmeplåten som sitter löst, ej heller att fästa den. Du behöver i princip bara palla upp bilen så du kommer under den fr att titta, än bättre om du har tillgång till en lift...
Marbas skrev:Man ska nog inte utesluta att det är värmeplåten som skallrar. Om det nu är det som skallrar kan du nog lungt köra vidare utan att fästa den. Det är mest irriterande med ljudet. Till slut kommer den kanske att trilla av dock. Men, det är inte så svårt att kontrollera om det är värmeplåten som sitter löst, ej heller att fästa den. Du behöver i princip bara palla upp bilen så du kommer under den fr att titta, än bättre om du har tillgång till en lift...
ok, jag får be någon kika på det vid tillfälle. Vore ju grymt tråkigt om det var svänghjulet som tydligen kostar runt 8 lax plus arbetskostnad på ca 10 lax :-)
Hade precis samma problem efter att jag satte på ett 3tums system från JT på v70;n
hissade upp bilen och tog bort plåtarna och bankade lite på dom och vips så var det borta, skulle tippa på att det är plåten som går från bakre ljudämparen och den lilla förlängningen där avgasröret går upp ovanför bakaxeln, alternativt om det låter som det kommer från under växelspaken så är det plåten strax efter katten.
Lycka till!
LordRaven skrev:Hade precis samma problem efter att jag satte på ett 3tums system från JT på v70;n
hissade upp bilen och tog bort plåtarna och bankade lite på dom och vips så var det borta, skulle tippa på att det är plåten som går från bakre ljudämparen och den lilla förlängningen där avgasröret går upp ovanför bakaxeln, alternativt om det låter som det kommer från under växelspaken så är det plåten strax efter katten.
Lycka till!
Tack för tips!

Har inte hunnit lämna in bilen på verkstad ännu, men ska försöka få någon att ta en titt här i veckan.
Det här är märkligt. Åkte förbi verkstaden ca 2 veckor sedan. En kille lyssnade men kunde inte säga vad det var. Oljudet hördes dock tydligt vid just dessa varvtal nämnda ovan. Han chansade dock på att det kanske var turbon som började bli dags att byta.

Nåväl, ett par dagar senare beslöt jag mig för att åka dit igen, och då tala med deras främste mekaniker. På vägen dit regnade det kraftigt. Tyckte ljudet började låta mindre på tomgång, ja nästan knappt märkbart. Men vid växlingar och fart hördes vibrationerna nästan precis som vanligt.

Mekanikern hörde först ingenting, han reagerade istället på något helt annat ljud som han trodde kom från något lager eller liknande. Ett typ kvittrande ljud..lite likt det man brukar höra från fläktremmar fast mycket mycket tystare och betydligt mindre.

Efter en provtur lyckades dock även han höra ljudet. Men vad som lät var omöjligt för honom att säga. Han trodde inte på turbon, och han trodde inte heller att det var något farligt. Däremot nämnde han att det "nästan lät som att motorn spikade" och frågade om jag kollat oljan och att det fanns olja i motorn. (den drar 2 liter ca på 1000 mil, och jag fyller på vid behov mellan service).

Tog ut bilen på en långtur och i det varma vädret noterade jag plötsligt att ljudet var borta. Efter att försökt provocera fram det i några minuter lyckades jag dock hitta det igen, men denna gång på lägre varvtal. Det hade gått ner från 1800 - 2000 till 1000 - 1500! Nu låg skallret/vibrationerna alltså inte längre kvar på samma varvtal som tidigare.

Sen kom regnet. Det verkligen vräkte ner. Och nu hör jag inte ljudet alls, inte ens på de lägre varvtalen. Det verkar nästan som om det reparerat sig själv på något märkligt vis? Dock tycker jag mig fortfarande kunna höra det en aningens aning om jag åker förbi en lång vägg i låg fart och provocerar...men det är nu knappt märkbart.

Har testat att lägga cd-skivor m.m. inne i bilen och testa vibrationerna från dessa. De vibrerar precis på samma sätt som detta ljud..kommer plötsligt vid visst varvtal och försvinner plötsligt vid ett annat varvtal.

Detta får mig att ana att det är något löst i motorn, någon plastbit, skruv, plåt eller annat som vibrerar och som nu har flyttat sig till ett ställe där det inte vibrerar lika mycket.

Mekanikerna jag talat med säger att om det vore värmeplåtarna skulle det låta betydligt mer...då skallrar det rejält och det går inte att ta misste på.

Blir inte riktigt klok på detta. Återstår att se om ljudet kommer tillbaka.

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Finns det någon ÅF för turbofj&au[…]

Visa din semesterbil(d)

En Saab V4 20250630_155311.jpg En tidig s&ari[…]