Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av okänd
Hej

Jag har en Volvo V70 årsmodel 2001. Igår dök ett felmeddelande upp i displayen som säger.
Emissioner, service erfordras samt att check engine lampan lyser. Jag förstår att jag måste in till verkstan ASAP. Men frågan är hur mycket jag kan köra med bilen?

Är det någon som kan hjälpa mig?

Tack
Användarvisningsbild
av Mr 76
Jag kan bara tala för mig själv!!!

För det första hade jag inte kört en meter om det inte var till Volvo dvs du ska inte ut på semester, köra och handla, raggarrunda osv.
På Volvo kan de utläsa dina felkoder och då får du exakt veta vad det är som är fel. Självklart så har det betydelse hur långt du har till närmsta Volvo-verkstad. Vad som är långt kan bara du själv avgöra. Det kan gå att köra själv, MEN kan också bli dyrt, så det kan löna sig att bärga bilen.

För det andra hade jag nog ringt till Volvo och rådfrågat med dem annars får man gå på "magkänslan" vilket som känns rätt.

Det kan var ett enkelt fel men det kan ju även vara ett allvarligt.

Om jag inte minns fel så finns det mycket trådar på detta och andra forum om just detta felmeddelandet.....

// Mr 76
av volvo experten
okänd skrev:Hej

Jag har en Volvo V70 årsmodel 2001. Igår dök ett felmeddelande upp i displayen som säger.
Emissioner, service erfordras samt att check engine lampan lyser. Jag förstår att jag måste in till verkstan ASAP. Men frågan är hur mycket jag kan köra med bilen?

Är det någon som kan hjälpa mig?

Tack
orange triangel kör röd triangel kör inte mer än nödvändigt om bilen verkar gå bra !!!!
av okänd
Hej.

Tack för era svar. Jag skrev fel ang check engine lampan, det är lampan för avgasreninssystemet som lyser.
Enl handboken så står det "låt kontrollera din bil så snart du kan" Men rekomenderar ni att jag inte skall köra ändå?
Användarvisningsbild
av speedboat
hej är det avgasreningen behöver du inte vara orolig för tex motorras utan du kan köra vidare tills du fått en tid på volvo :lol:
av okänd
En komplettering:

Efter att varit ute två svängar idag med bilen så var lampan och meddelandet borta vid tredje starten...
Märkligt men sönt :-)-)
av -94 9000 2,3T cse
Hej
Jag är ute på bilsemester nu o har o-så fått upp samma felmeddelande på min -01 S80, dock alltid utan orange varningslampa. Jag ringde Volvo som sa att den kan slockna igen o oavsett om,var det bara att köra tills jag behagade komma hem igen. Blir ca 200 mil m husvagn innan jag lämnar in bilen.

Mvh
av okänd
-94 9000 2,3T cse skrev:Hej
Jag är ute på bilsemester nu o har o-så fått upp samma felmeddelande på min -01 S80, dock alltid utan orange varningslampa. Jag ringde Volvo som sa att den kan slockna igen o oavsett om,var det bara att köra tills jag behagade komma hem igen. Blir ca 200 mil m husvagn innan jag lämnar in bilen.

Mvh
Nu kommer jag att kunna sova extra gott i natt :D Tack!
Parkeringsbroms i serviceläge

Ni som kör V60 CC, vilken felkodsläsare […]

Köptips v90

Hej Funderar på att uppgradera till en v90, […]

Ingen med någon idé?

Jag byter inte bil i onödan, kan man sä[…]