Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Baremo
Hej, har länge funderat på att köpa en utbytesmotor till bilen då den verkar trött, tror ni det är möjligt att sätta i den nya t5 motorn (B5244T4) i min 2001 års modell eller blir det ett sjuhelvetes arbete med motorfästen osv någon måste ju ha försökt
av Baremo
ja precis det blir kanske en helvetes massa jobb, bara tänkte om det var någon som har försökt sig på detta
Användarvisningsbild
av eiskall
Baremo skrev:ja precis det blir kanske en helvetes massa jobb, bara tänkte om det var någon som har försökt sig på detta
Har inte hört talas om det, men det är säkert någon som försökt.

Det är sannolikt så, som i de flesta fall vid byte till annan motor i en modern bil, att det lönar sig att sälja bilen och köpa en annan bil med önskad motor direkt.
av dali
Är det inte billigare att kontakta BSR eller någon annan chiptrimmarfirma ... vad menar du med att "den verkar trött"?
av Baremo
altså det är inget krut i den alls, har ett ppc till den men när jag tunar den så går bilen bara som skit, den liksom hackar när man gasar, och det gör den även utan trimmning och på volvo hittar dom inga fel, kan vara tändspolar sa han men visar :-inget på felsökning.. och jag menar 4000:- på chansning är ganska mycket. men iofs så har jag en ppc för 8000:- som bara ligger och det är ju inte mycket bättre. om jag hade vetat vart man kan lämna in bilen för att få den ordentligt igenomgången så hade jag gjort det. men det verkar hopplöst just nu :(
av Baremo
eiskall skrev: Har inte hört talas om det, men det är säkert någon som försökt.

Det är sannolikt så, som i de flesta fall vid byte till annan motor i en modern bil, att det lönar sig att sälja bilen och köpa en annan bil med önskad motor direkt.

okej jo det är sant, men jag har ju "rätt" motor men den går mycket slöare än alla andra t5or jag har åkt... och först trodde jag att det var någon mindre motor då det är en import men det var det inte det var en 2.3liters 184kw så det kan inte vara det som felet häller svårt att sälja en t5a som går dåligt med skulle jag tro man köper ju inte en t5a som glidarbil direkt. vet inte riktigt vad jag ska göra, något tips ?
Användarvisningsbild
av greeeken
vad har du för effekt nu da?
Kan ju fal på tex turbo? nån slang som inte sitter rätt så attdet strular o så.
Gå igenom motorn helt först sen kan man ju börja tänka.
Funkade inte ppc trim?
av Baremo
jag ska ju ha 250hk men den går inte alls som de, känns väldigt tam efter 4000rpm har ju kollat laddtryck och bränsletrycket på volvo och det är som det ska, kan det vara turbon även om laddtrycket är rätt kanske ? ja jag ska allt gå igenom den men vet inte riktigt vart man ska börja, lär väll bli att riva ner hela skiten. Nej ppcn funkade inte, efter jag trimmat med ppcn blir tomgången helt konstig typ pendlar mellan 2000varv och 500 varv min bil är en klass för sig själv. Är sugen på att lämna in den till någon men vet inte vart , bsr kunde inte förens efter sommaren då deras verkstad gick på sparlåga under sommaren=(
av finnepower
Baremo skrev:jag ska ju ha 250hk men den går inte alls som de, känns väldigt tam efter 4000rpm har ju kollat laddtryck och bränsletrycket på volvo och det är som det ska, kan det vara turbon även om laddtrycket är rätt kanske ? ja jag ska allt gå igenom den men vet inte riktigt vart man ska börja, lär väll bli att riva ner hela skiten. Nej ppcn funkade inte, efter jag trimmat med ppcn blir tomgången helt konstig typ pendlar mellan 2000varv och 500 varv min bil är en klass för sig själv. Är sugen på att lämna in den till någon men vet inte vart , bsr kunde inte förens efter sommaren då deras verkstad gick på sparlåga under sommaren=(

Höra med Autotech kanske :?:

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]