Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krilledill
Måste fråga. Är det verkligen någon skillnad på ljudnivån i kupén mellan S60 och V70? Har frågat bilsäljare och de säger att ljudnivån är högre i v70 eftersom det är kombi - men jag har provkört båda bilarna och märker ingen som helst skillnad, båda går väldigt tyst.
S60 tycker jag är något tystare, men däckmärke/däckdimension etc spelar större roll. Båda är skapligt tysta.
Jag och en arbetskolega diskuterade detta för nån månad sedan och vi har den uppfatningen är att alla kombisar låter mera, packar du bilen däremot full me saker o ting så blir den tystare, vet inte kan vara för att ljudet har större områden att studsa på, tyckte att s60 va tystare, men åandra sidan är min v70 nu diesel så bara det gör att den blir något högljud, sen hadde s60 laminerade rutor, och där märks det även när man sitter o kör i vänstra örat att det låter mer genom rutan, eller kan inte förklara men så känns det ialafall.
av zoran
Krilledill skrev:Måste fråga. Är det verkligen någon skillnad på ljudnivån i kupén mellan S60 och V70? Har frågat bilsäljare och de säger att ljudnivån är högre i v70 eftersom det är kombi - men jag har provkört båda bilarna och märker ingen som helst skillnad, båda går väldigt tyst.
Tycker man att v70 går tyst då bör man nog kolla hörseln, alternativt kolla på bilar som VERKLIGEN går tyst. Jag har aldrig i hela mitt liv sett en bil i 350 000 kr klassen som har så mycket vindsus samt vägljud. Inte att jag klagar på bilen, i överlag är jag supernöjd, men fan min BMW 520 '89-a var tystare i 150 km/h.
...får ändå¨inte köra i 150 i Sverige, kan du bromsa lika fort om det dyker upp ett barn eller djur framför dig? Har provkört många BMW och kan säga att utrustningen och stolarna är i klass med Volvo Amazon.
av zoran
Krilledill skrev:...får ändå¨inte köra i 150 i Sverige, kan du bromsa lika fort om det dyker upp ett barn eller djur framför dig? Har provkört många BMW och kan säga att utrustningen och stolarna är i klass med Volvo Amazon.
Det finns inga djur eller barn där jag kör i 150, och ja det FINNS ställen där man får köra 150, även i Sverige. ;)

Nu undrar jag vad det är för bimmrar du provkört, men uppenbarnligen tillverkades de inte i samma fabrik som de jag provkört :)
Jadu Krilledill. Skulle vara spännande att höra vilka BMWs du åkt i.
av Oso
Hakar på här. Har haft 7 BMW, 3, 5 och 7serie. Haft 2 Volvo, en för länge sedan, 240, kör nu S80 -04. Instämmer med Zoran, en 20 år gammal beemer ÄR tystare än min S80, jag skulle vilja säga oavsett hastighet (åtminstone upplever jag det så). Det som stör mig mest är att man hör så mycket vindbrus, skumt tycker jag på såpass ny bil. Men Volvon e go på andra vis, mer space och så. O ungarna älskar den! Dessutom brukar jag spela annat oljud i stereon och då märker man ju inte vägljud och vindbrus :wink:

Ok så du menar att du vid ett par tillfä[…]

Frugan tog BE efter att jag mådde lite risig[…]

Yttre dörrlister lossnat

Det är förstås inte clipsen som ko[…]

Ja, fast förbrukningen av AdBlue verkar ö[…]