Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joppe d5
Hejsan!!Ringde till volvo i dag där jag bor och frågade efter solfilm..Det hade dom en rökfärgad och en mörk.Bestälde till fem rutor färdigskuren ska den vara sa.Han jag pratade med.Det som gjorde mig lite fundersam var priset 380 sek så ringde till en volvo på annan ort och fick samma pris där..Kan det stämma??eller vad är det jag bestält??
av zoran
joppe d5 skrev:Hejsan!!Ringde till volvo i dag där jag bor och frågade efter solfilm..Det hade dom en rökfärgad och en mörk.Bestälde till fem rutor färdigskuren ska den vara sa.Han jag pratade med.Det som gjorde mig lite fundersam var priset 380 sek så ringde till en volvo på annan ort och fick samma pris där..Kan det stämma??eller vad är det jag bestält??
Vad är konstigt? Priset stämmer nog överrens med vad jag fick reda på också. På orten här skulle en firma ta 2500 kr för att fixa det och då kan jag tänka mig att materialkostnaden ligger rätt lämpligt där.

Sen måste jag berätta att jag hittade svart solfilm på Lidl för 50 kr, och kunde inte motstå frestelsen. Det var alltså en rulle som man skulle skära till själv. Ja 50 spänn gråter ingen över om man misslyckas. Så jag gav mig på det och försökte hålla rullen, inte skada filmen, och skära till det, utan att för den delen kapa av värmeslingorna på bakrutan eller göra några märken. Eftersom jag var själv, tog det hela 1.5 timmar av misär och miserabla försök att få till det. Tillslut var det bara in i papperskorgen med skiten. Och nej, jag har inte tumme mitt i handen :).

Så nästa gång jag får för mig att solfilma själv, ska det nog bli färdigskurna bitar.
Användarvisningsbild
av Sharkman
Jag kollade på skuren film som mekonomen/volvo med flera erbjuder och det skulle kosta 1600kr ungefär för 5 rutor. Finns i 5 olika grader av toning. http://www.cfp.se/
Senast redigerad av 1 Sharkman, redigerad totalt 0 gånger.
av D2-
priset stämmer (380:-) och filmen är färdigskuren frånsett för larmsensorerna på bakrutorna i lastutrymmet, men filmen är ganska tunn och är inte så samarbetsvillig!
Men med lite möda så lyckas man säkert, själv vart jag tokförbannad och skickade filmen i soptunnan!

för informationsns skull så är bakrutan till v70 skarvad på 2.
av robbanwelin
Tjena!

Jag har själv monterat CFP:s solfilm som man kan köpa via Mekonomen och det vart kanon bra!
Inte så sladdrig och "dum" att hållas med + att filmen för bakrutan e en hel bit och den e förvälvd (den följer rutans böjning)!!
av zoran
robbanwelin skrev:Tjena!

Jag har själv monterat CFP:s solfilm som man kan köpa via Mekonomen och det vart kanon bra!
Inte så sladdrig och "dum" att hållas med + att filmen för bakrutan e en hel bit och den e förvälvd (den följer rutans böjning)!!
En sak jag undrar över är hur man får till filmen på passagerarrutorna som man kan veva ner. Måste man ta isär dörren för att komma åt eller hur gör man?

En annan sak, man ska ju spruta på vatten med diskmedel för att få bra glid. Allt jäkla vatten rinner ju in i alla håligheter i bilen. Är det "dåligt" eller ska den tåla det "lilla"?
av Infide
Lämna in till typ Mr.Cap så kan man inte bli missnöjd. Är toknöjd med resultatet, lätt värt pengarna
Användarvisningsbild
av Sharkman
Jag har tonat ett 10 tal bilar och jag har haft lite diskmedel i. CFP filmen tror jag är riktigt bra och som sagt så är bakrute filmen hel och väld efter rutan redan när man får den. Men denna gången tänker jag inte klabba med det själv. Jag ska lämna till MrCap och de tar 4250kr för alla 7 rutorna. (Hela vägen fram) Då har man 1 års garanti på arbetet och 5 år på filmen + att du kan välja olika grader av toning på rutorna. (Fram/bak/bakruta)

Men gällande vattnet som man använder vid toning, ja bilen ska tåla det. Men man torkar ju av överskottet när man monterat filmen. Och torka av rutorna med T-röd innan du monterar filmen så att du får bort all smuts. Minsta dammkorn syns...
Användarvisningsbild
av greeeken
385 kr per ruta?
Det är ju inte så farligt måste jag säga.
Sen tillkommer jobbet så klart.

Angående toning av framrutor.
Nej det är förbjudet att tona rutorna fram.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]