Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er.

Först och främst ska jag nämna att bilen är chippad med BSR's mjukvara och laddar då runt 0,8-0,9 bar.

Jag var ute och körde igår. Låg och körde på 40:an öster om Borås. När jag ska påbörja en omkörning
kommer plötsligt en punkt (<0,1 sekunder) när bilen tappar all "extra" ork och börjar ladda grundladd (0,5 bar).
Det jag vet kan spöka är ju slangar, wastegate-armen och kanske MV.
Vet ni något mer som jag bör kolla upp?
Någon som vet hur man mäter upp MV'n för att se om den är trasig?

Tacksam för svar.
Senast redigerad av 2 WannabeeGBG, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Funk
Om den drog bra igen efteråt så är det troligen MV. Och det kommer troligen i så fall att bli vanligare och vanligare att den uppför sig likadant.
Första grejen att göra är att göra rent ventilen med t.ex T-röd, för en del är det det enda som behövs.
Andra alternativen kan vara en rejäl spikning pga dåligt bränsle (du kör väl 98) och/eller som i mitt fall ett bränslefilter som flödade dåligt. Det tog ett tag att hitta det felet..:roll:

/Thomas
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Det var så det inte var. Den tappade orken helt och har grundladdat hela tiden sen dess.
Jag tankar alltid V-power (98 oktan på andra ställen än shell). Men då är det troligtvis inte MV'n då?
Blir att plocka bort värmeplåten och kika på turbo med tillhörande slangar och WG-armen.
Men armen verkar sitta fast. Går bara att glappa ut och in ett par mm och går inte att vicka på.
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Det verkar inte vara någon slang som lossnat eller är trasig och det är inte WG-armen.
Vet någon om man kan se ifall bilen gått in i "Limp Home"-läge p.g.a. en spikning kanske?
Kan man återställa detta på något vis?
Användarvisningsbild
av Sharkman
Bor du långt från Jönköping? Jag har en magnetventil som jag köpte och provade men på min var det fel med själva mjukvaran.
Tänkte om du vill prova en annan magnetventil.
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
Sharkman skrev:Bor du långt från Jönköping? Jag har en magnetventil som jag köpte och provade men på min var det fel med själva mjukvaran.
Tänkte om du vill prova en annan magnetventil.
Bor i Göteborg. Enl. mig så hade detta inte hänt om jag inte bytt mjukvaran (BSR steg 1).
Men enl. BSR så har detta inget med mjukvaran att göra (vilket jag tvivlar starkt på).
Jag får nog plocka ner värmeplåten och gå över alla slangar mycket noggrant med förstoringsglas.
Hittar jag inget där så får BSR ta tag i det, för då är det p.g.a. deras noggrant
uttestade mjukvara detta felet beror på. Och om det var MV så hade effekten kommit och gått hela tiden.
Så fungerar Saabar iaf. När MV'n ger upp så går bilen bra och dåligt om vartannat.

Bor du i JKPG Centrum eller utanför? Jag kan nog komma förbi någon dag. Måste till Nässjö en sväng snart.
Användarvisningsbild
av Funk
Har du läst ut felkoder ? Om inte PM:a ditt telenummer så kan du få hjälp med det först... Och kanske prova med en annan magnetventil också..

/Thomas

PS Jag bor I Gbg...
Användarvisningsbild
av WannabeeGBG
greeeken skrev:Men om det är mjukvaran från BSR så borde fler ha samma problem, för det är väll fler som har steg 1?
Det är nog fler som har det. Som sagt, hittar jag inget annat så..
Men förhoppningsvis är det bara någon slang eller MV'n eller något sådant.
av borg
WannabeeGBG skrev:
greeeken skrev:Men om det är mjukvaran från BSR så borde fler ha samma problem, för det är väll fler som har steg 1?
Det är nog fler som har det. Som sagt, hittar jag inget annat så..
Men förhoppningsvis är det bara någon slang eller MV'n eller något sådant.
Hej, jag har en likadan bil och hade exakt samma problem som du. Mitt problem visade inget vid felsökning via OBD.
Jag bytte tänstift o luftfilter, och testade med en ny magnetventil. Problemet kvarstod. BSR felsökte och efter ca 6 timmar så hittade dom felet, det var laddtrycksgivaren som hade gett upp. Den sitter vid intercoolern och har art.nr 8677288.
Laddtrycksgivaren kostar ca 1000 kr och ca 300 kr för arbete. BSR tog 1900 kr för grundavg för felsökning så det kan vara värt att kolla upp detta.

Men kolla först om det e magnetventilen som spökar.

Hoppas detta kan hjälpa dig. Lycka till
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]