- mån 30 jun 2008, 01:01
#201623
Har bara ägt "låtsas-Volvos innan" (440, ett otal V40´s, nu senast en 2,0T Classic-04) men är lite sugen på en S60 från -05 och framåt. Runt 10-12000 mil räcker budgeten till, 140/170/210 hk, beroende på priser! Då är frågan: Vilka fel kan jag riskera att råka ut för?
Vad det verkar verkar S60 vara en rätt driftsäker bil att äga. Mina föräldrar har en -02 som de tyvärr tvingades renovera klimatanläggningen för 8000 kr efter 12000 mil, kondensorn) samt en vindruta som sprack. Ett avgasfäste rostade också, samt startsvårigheter i början (åtgärdat). Likadant är det med diverse stag och spindelleder som de behövt byta. Är detta fortfarande vanliga fel på en -05 eller har Volvo byggt bort en del?
Förr i tiden hade Volvos femcylindriga motorer även problem med läckage i vevaxeltätningen. Gäller det fortfarande?
Misstänker att samma fel/tips gäller även V70...
Vad det verkar verkar S60 vara en rätt driftsäker bil att äga. Mina föräldrar har en -02 som de tyvärr tvingades renovera klimatanläggningen för 8000 kr efter 12000 mil, kondensorn) samt en vindruta som sprack. Ett avgasfäste rostade också, samt startsvårigheter i början (åtgärdat). Likadant är det med diverse stag och spindelleder som de behövt byta. Är detta fortfarande vanliga fel på en -05 eller har Volvo byggt bort en del?
Förr i tiden hade Volvos femcylindriga motorer även problem med läckage i vevaxeltätningen. Gäller det fortfarande?
Misstänker att samma fel/tips gäller även V70...