Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av David Eriksson
Står i valet och kvalet... vi har förnärvarande ingen bruksbil, bara en pickis och en lekbil. Mycket jobbigt...

Sålde en V70 T5 -03 för ett tag sen, mycket trevlig bil. Dock manuell, det suger ju... nu måste vi ha en automat.

Ska det vara en V70 måste det minst vara en 05´a, måste ju ha faceliften. Svart, svartmetallic eller silver, svart helskinn och xenon är ett krav och utöver det så mycket utrustning som möjligt, gärna elstolar då vi sitter väldigt olika p.g.a. längden.

Tidigare har vi pratat om XC90, tycker de är grymt snygga och ur säkerhetsaspekten är de ju väldigt bra. T6 var väl jag mest inne på, visst den drar säkert mycket, men borde kunna gå rätt bra med ny programvara. Bytte precis ut arbetsbilen med V8 bensin mot en liten dieselholk för jag ledsnade på att tanka för 1500kr och åka 60mil. XC´n kanske inte är så extrem, men ändå. Det tråkigaste är nog att man aldrig lär lyckas sälja en T6 sen när man tröttnat med dagens bensinpriser... Så T6 är väl ute ur matchen nu.

V70 05 kostar från ca 130-140 till hur mycket som helst, en XC90 2.5T ungefär samma pengar om man kikar på en 04´a med inte så mycket mil. Försäkringen lite högre på XC´n.

Har tyvärr ingen XC90 i närheten så vi kan åka och vara testpiloter. Hur slö är en 2.5T, irriterade slö eller går det att köra om utan att behöva en raka på 3km? Landsväg verkar de ju dra "ungefär" som en V70, men stadskörning, kommer man under 1.5lit/mil? Känns ju spontant som att i förhållande till storlek så är de inte så törstiga om man ska tro på vad folk säger.

Någon som har erfarenhet av annan mjukvara i en XC90, märkbar skillnad? Lägre förbrukning? Håller automatlådan?

Ja, det enda negativa med en XC är väl egentligen när den ska säljas och om den är för slö så klart.

Vore kul och höra folk erfarenheter!
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Nu är XC90 billiga för att det är "stora törstiga suvar" :wink:

150000kr för T6, billigare än V70.. Eller en med V8 för 260000

/Kalle
Var och provade en XC90 2.5t igår, blev allt annat än sugen. Varför vet jag inte, kändes inte rätt bara så bankdosan kom aldrig till användning :???:

Det var även annan programvara så den gick väl hyggligt i alla fall.
av DaAddez
Precis som Kalle sa så tycker jag att du ska prova D5:an oxå..
Mkt billigare o köra osv.. plus att det blir 10 gånger lättare o sälja den dagen du vill byta..
Nej, ingen diesel. Åker så lite så jag har väldigt svårt att motivera skatten på en sådan.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
David Eriksson skrev:Nej, ingen diesel. Åker så lite så jag har väldigt svårt att motivera skatten på en sådan.
Jag kan faktiskt hålla med dig när skatten kostar ca 20kr/dag! :-O)

/Kalle
av Cuben
Har själv en T6a xc90 och jag ligger på 110 på landsväg och den drar oftast strax under 1l milen.. runt 1.2 1.3 i stan så jag kan inte säga att den drar så värst mycket för den prestanda och säkerhet bilen ger.. jag har prövat allt och tyckte de andra motorerna växlade för de lilla minsta i gaspådrag eller uppförsbacke. men T6 drar mycket bättre och får en lugnare gång villket kanske och gör att de drar mindre bensin.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]