Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krilledill
Tänkte byta från v40 till v70. Tänkte bara kolla om här är någon som gjort liknande. Jag är lite osäker på hurvida kostnaderna ökar. Hur är det med bensinförbrukningen? Kanske man skulle satsa på en s60 istället? Är lite kluven....vore tacksam för er experters tips.
Användarvisningsbild
av wide
Jag har gjort det, tycker det blev billigare än med V40in!.. :D
Hade iförsig en T4a, men denna klumpeduns är inte alls lika skoj.Men grymt praktisk!.
Inte kan du välja mellan en S60 och en V70i, hur resonerar du då?? Vad är du ute efter? Skulle välja V70in alla dagar, eller behålla V40in! :D
Intressant att du tycker det blir billigare...jag har kollat upp skatt och försäkring och skatten blir 200 kronor dyrare medan försäkringen blir billigare.
Jag behöver egentligen ingen kombi, därför kan jag lika gärna köpa en s60...men det är "alltid bra att ha" utrymmet ju ;-// tänkte i första hand på bensinförbrukning, men det skiljer väl minimalt mellan s60 och v70...
av conZair
Jag hade en V40 2,0... Bytte till en V70 2,4 och tyckte att bensinförbrukningen sjönk... V40 tycker jag va en trevlig bil men den är konstig storleksmässigt... stor utanpå och liten innuti. Tycker att V70'n inte känns så mycket större utanpå dock mycket större inuti! Tycker absolut att det va värt att byta!
Jasså bensinförbrukningen sjönk, ja det var intressant. Jag siktar på 140 eller 170 hästars automat. Jag håller med om att v40:n är en konstig kombibil, den rymmer absolut inget.
Användarvisningsbild
av wide
Krilledill skrev:Jasså bensinförbrukningen sjönk, ja det var intressant. Jag siktar på 140 eller 170 hästars automat. Jag håller med om att v40:n är en konstig kombibil, den rymmer absolut inget.

Varför satsa på snikmotor, när man verkar ha lite bilintresse?... :wink: .

Har haft 14 bilar nu, och alltid försökt att ha den lite roligare motorn i modellprogrammet. Drar inte mer soppa men ett betydligare roligare liv får man! :lol:
Jag kör ganska lugnt så jag har inget behov av en stor motor. Jag tycker komfort och att bilen går tyst är viktigare. Bilintresse har inget med att bara gasa så mycke som möjligt att göra. ;-//
Användarvisningsbild
av wissel
jag bytte min V40 2001 mot en V70 som är en riktig bil. V40n var alldeles för bullrig dels från vägen dels från motorn. Nu åker jag tyst o fint för samma driftskostnader ungfär. jag tycker nog att V40 är en skrinda o ingenting annat. 8) :D
Går inte att jämföra V40 med V70... vi har haft 2st v40 en 01 och en 04 classic, och 2st v70 en v70 t5 -03 och nu en v70 2.5t -05 automat. V40 är som kola med papper på då :D

Försäkringen är billig på v70, skatten lite dyrare, men det är ju marginellt. Tycker inte de drar störande mycket om man kör som folk, v40isarna var 2.0t båda två, de gick enormt snålt tycker jag. Åkte v70 t5 på runt 0.8 landsväg om man inte kört så himla fort. v40 på kanske 0.65-0.7 samma fart och sträcka. I förhållande till kvalité och komfort är det lätt värt det.
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]